Příjmy kolem 1,4 miliardy eur, 5 tisíc zaměstnanců pracujících ve 12 evropských zemích a také ve Spojených státech. Takový byl rok 2019. S příchodem koronavirové pandemie letos na jaře nastal u většiny větších či menších firem zvrat. Jak si s mimořádnou situací poradila společnost Vandemoortele zaměřující se na pekařské výrobky a také na margaríny, oleje a tuky, o to se s námi podělil pan Tomáš Kostelka, Area Sales Manager z dceřiné společnosti velkého belgického koncernu.

Co pro vás znamenaly uplynulé tři měsíce a jaký je váš plán k návratu do normálu?

S ohledem na to, že společnost Vandemoortele má veškeré výrobní závody (celkem 34) mimo Českou republiku, bylo pro nás v administrativě a obchodu jednodušší přeorganizovat naši práci tak, abychom zajistili našim zaměstnancům bezpečné pracovní podmínky, a zároveň abychom našim zákazníkům zachovali stejně vysoký standard služeb, na který jsou zvyklí. Od poloviny března naši kolegové začali pracovat z domova a veškeré informační toky jsme zajišťovali pomocí elektronických médií, jako je např. Skype. Největší změnu zaznamenali kolegové z obchodného oddělení, kteří byli zvyklí na neustálý osobní kontakt s našimi zákazníky, což pochopitelně nebylo dost dobře možné.

Vláda České republiky spustila celou řadu podpůrných programů a úlev. Využili jste nějaké z nich?

Podmínky poskytování vládních úlev a podpůrných programů se ze strany vlády měnily každým dnem, my jsme se snažili především soustředit sami na sebe a na zajištění potřeb našim zákazníkům. Nyní, s odstupem času, budeme vyhodnocovat, zda některou z úlev využijeme.

Byli jste nuceni přijmout nepopulární opatření týkající se zaměstnanců? Zkrácení pracovní doby, případně přerušení výroby či přesuny pracovníků na jiné pozice?

Především u obchodních pozic došlo ke zkrácení pracovní doby, a to z důvodu, že většina zákazníků měla v tomto období kvůli nařízení vlády ČR své provozy uzavřeny. Všichni ostatní zaměstnanci pracovali na 100 %.

Aktivit na pomoc druhým se v této nelehké době rozjelo a stále ještě rozjíždí nepočítaně. Určitě jste nezůstali pozadu a podali pomocnou ruku pekárnám či udělali radost svými lahůdkami těm, kteří odvádějí nelehkou práci, nebo třeba osamělým seniorům.

Zde jsme již od počátku byli velice aktivní. Víme, že kdo rychle dává, dvakrát dává. Rozjeli jsme okamžitě několik projektů zaměřených na pomoc těm, kteří se ocitli v těžkých životních situacích a také na podporu těm, kteří nastavovali vlastní zdraví na ochranu nás všech – jedná se především o členy IZS. Jednali jsme nejen na globální úrovni – potravinová banka, tak i na lokálních úrovních. Pokud bych měl být konkrétní, darovali jsme naše produkty desítkám organizací. Jedná se především o nemocniční zařízení, domovy seniorů, ale i konkrétním hasičským sborům. Těchto a podobných aktivit bylo nespočet, konkrétně bych zmínil například to, že jsme využili spolupráce s naší sesterskou dopravní společností a zdarma jsme doručili naše produkty do uzavřeného Uničova. Velice nás potěšila zpětná vazba, kdy jsme obdrželi děkovné dopisy a fotografie obdarovaných, které si můžete prohlédnout na našem Facebooku nebo Instagramu.

Troufáte si odhadnout, jak dlouho se budete z koronavirové pandemie vzpamatovávat?

Krize stále doznívá, bude záležet na tom, jak rychle koneční spotřebitelé vrátí své „volnočasové“ chování ke stavu před korona krizí. Náběh je pozvolný, ale den ode dne sledujeme, že se znovu otevírají restaurace, hotely a kavárny. Je nám jasné, že v tomto období přivítají majitelé těchto zařízení jakoukoli pomoc od svých dodavatelů, a proto jsme připravili řadu podpůrných marketingových aktivit. Jedná se především o balíček produktů za zvýhodněné ceny. Tyto produkty jsou z dlouhodobého hlediska nejprodávanějšími v segmentu HORECA, a proto věříme, že pomůžou při nastartování businessu našim zákazníkům. Společně s touto aktivitou spouštíme řadu produktových novinek. Jedná se o řadu slaných snacků (s náplní špenát a feta sýr, pizza náplň a Budapešť). Jde o produkty a náplně, o které si naši zákazníci přímo řekli a jsou jim tedy šité na míru. Budou již brzy v prodeji a můžete si je objednat na našich webových stránkách – www.mojevandemoortele.cz. V letním období začíná grilovací sezona a stoupá poptávka po hamburgerových bulkách. Také zde přicházíme na trh s novinkou – Burger bulka se sezamem a černým kmínem 90g. Novinek je celá řada a zákazníky o nich budou informovat naši obchodní zástupci nebo kolegyně ze zákaznického servisu.

Jaké kroky máte připravené na zlepšení situace? Budete třeba upravovat ceny směrem nahoru?

Těch kroků je celá řada. Jedná se především o výše zmíněné marketingové aktivity. Není to ale jen o marketingových akcích. Každý zákazník má jiné potřeby a naším cílem je mu nastavit individuální podmínky tak, aby byly pro daného konkrétního zákazníka co nejvíce přínosné.

Co se týká cen, nevidíme důvody pro jejich navyšování. Víme, s jakými problémy se hoteliéři a restauratéři v poslední době potýkali. Naším cílem je udržet pro ně dlouhodobě nastavenou cenovou hladinu a spíše jim formou zvýhodněných cenových balíčků pomoci jejich provozy rozjet.

Situace okolo koronavirové infekce je těžká pro všechny. Vidíte přesto něco pozitivního, co vám ve firmě stávající stav přinesl?

Naším cílem je poučit se ze své historie a získané poznatky přenášet do praxe. Krize nás naučila zjednodušit a zkrátit rozhodovací mechanismy uvnitř společnosti. Přerozdělili jsme pravomoci a zodpovědnosti na co nejnižší stupeň řízení a pro ještě rychlejší zavádění inovací jsme si nastavili systém: co není zakázáno, to je povoleno. Jinými slovy, manažer na každém stupni řízení nemusí čekat na schválení svého rozhodnutí v případě, že je jeho rozhodnutí inovativní, nové a není v rozporu se směrnicemi naší společnosti. Tento systém se nám velice osvědčil, nejenže v něm budeme i nadále pokračovat, ale rádi bychom ho ještě co nejvíce rozvíjeli.

Kdyby přišla druhá vlna pandemie, udělali byste něco jinak než na jejím začátku?

Štěstí přeje připraveným, ale jak se chcete připravit na to, že vám někdo ze dne na den uzavře veškeré provozy, kterým dodáváte vaše zboží? Nemáme žádnou jinou alternativu, jak naše zboží prodávat koncovým uživatelům, než prostřednictvím našich zákazníků. Pravdou ale zůstává, že jsme se naučili i pečivo objednávat přes eshopy se zavážkou přímo domů. V tomto segmentu vidíme novou obchodní příležitost, a zároveň v případě druhé vlny pandemie jednu z mála cest, jak bezpečně doručit pečivo zákazníkům až na jejich stůl. Zařadili jsme do našeho produktového portfolia několik výrobků, které jsou balené po jednotlivých kusech a jsou přímo určené ke konečnému spotřebiteli. I nadále však platí fakt, že nebyl prokázán přenos koronaviru přes pečivo dopečené přímo v prodejně.

Instagram:

https://www.instagram.com/vandemoortelecz/

Web:

https://vandemoortele.com/cs-cz

 

Redakce Gastro&Hotel