Chytré systémy v hotelech mohou ušetřit peníze za provoz, zpříjemnit pobyt hostům a přilákat obdivovatele nových technologií.

Mnoho zákazníků se do hotelu rádo vrací z důvodu komfortu a ušetřeného času, které jim inteligentní systémy přinášejí. To jde ruku v ruce s recenzemi v rezervačních systémech. Většina zpětné vazby na těchto portálech se týká toho, zda hosté cítili, že jejich potřeby byly uspokojeny, také s jakou rychlostí. Dlouhé čekání na jakoukoliv hotelovou službu v hotelu patří mezi největší noční můry hostů. Spokojení hosté také předávají své dojmy z pobytu svým přátelům, a to i na sociálních sítích. Kladná recenze na Facebooku se může sdílením dostat k tisícům uživatelů, ovšem to samé platí bohužel i pro negativní recenzi. Inteligentní hotelová řešení proto budou zahrnovat vaši schopnost poskytovat rychlejší a cílenější možnosti hostů, aniž byste obětovali kvalitu. S čím se tedy mohou hosté v hotelech setkat?

V první řadě hosté očekávají okamžitý přístup k nejmodernějším technologiím v jejich pokojích. Jinými slovy jde o to upravit místnost na chytrou a propojit její jednotlivá zařízení s internetem tak, aby si hosté mohli vytvářet zážitky na míru podle svých osobních preferencí. Bezdrátová propojení, nastavitelná prostředí a možnost využívat vyšší stupeň automatizované odezvy (například nastavení jednotlivých funkcí podle požadavků hosta, které se budou samy automaticky opakovat v nastavených časech), jsou některé z funkcí tohoto principu. Moderní chytrá technologie je tedy schopna zajistit, že si hosté budou moci naplno užít všeho, co hotel nabízí. Co nesmí v chytrých hotelech chybět?

Uvítání hostů po vstupu do pokoje

Jednou z možností inovativních technologií na pokojích pro hosty je přivítání hostů poté, co poprvé otevřou dveře svého hotelového pokoje. Zaktivují tak systém, který předvede všechny možnosti technologií použitých v místnosti. Objeví se tak před vámi scéna jako z filmu – každé technologické zařízení se pochlubí svými možnostmi, automaticky se zobrazí celá škála světel včetně možnosti jejich stmívání, otevírají a zavírají se závěsy, zapíná se televize a hosté dostanou ty nejdůležitější informace, například o úklidu. Následovat může personalizované přání k pobytu oslovující hosta jeho jménem. S tímto systémem se dá docela dobře vyhrát. Díky takovému přivítání dostane host hned po příjezdu krásný dárek v podobě nezapomenutelného zážitku.

Inteligentní ovládání jednotlivých pokojů

Firmy, které nabízejí elektronické produkty, se předhánějí v tom, která z nich svým zákazníkům poskytne modernější a chytřejší výrobek. Je formou určité prestiže bydlet v chytré domácnosti a užívat si jejího komfortu. Do ubytovacího zařízení si klienti jedou odpočinout, nechat se hýčkat, a tak od něj očekávají ještě o něco větší pohodlí a možnosti. Dává proto smysl, že mnoho hotelů přijalo podobné chytré systémy, jaké lze nalézt v domácnostech. V první řadě se jedná o personalizované ovládání nastavení, jako je pokojová teplota, osvětlení, dokonce i předokenní rolety. Hostům je nabídnut okamžitý bezdrátový přístup k centralizovaným chytrým systémům.

Rychlé připojení ke službám pro hosty

Ať už jde o pokojovou službu, masáže nebo lekce cvičení, zákazníci by měli mít okamžitý přístup k možnostem, které hotel nabízí pouhým kliknutím na tlačítko. To je důvod, proč mnoho chytrých hotelových systémů přijalo technologii na míru, jako jsou specializované aplikace pro chytré telefony nebo dotykové obrazovky v jednotlivých pokojích. Aplikace umožní hostům zprocesovat všechny požadavky na recepci před příjezdem i během něj. Její pomocí se dají například přizpůsobit hotelové technologie, rezervovat parkovací místa. Tato technologie zařídí vše za návštěvníky ještě před jejich příjezdem. Nemusejí se tak obávat, že například nebude kde zaparkovat a do hotelu vstupují s očekáváním zážitků následujících dnů namísto špatného naladění z přeplněného parkoviště.

Začlenění technologie Voice­‑Ready

Zaběhnuté jsou systémy jako Amazon Echo, chytrý reproduktor se zabudovanou asistentkou Alexou, dále samotná Amazon Alexa neboli virtuální hlasový asistent, který pohání každého asistenta od Amazonu. Ovládá se hlasem a s oslovením „Alexa“ vás začne poslouchat a plnit vaše přání. Díky ní lze například vybrat vaši oblíbenou hudbu, nastavit budík, přidat vaše poznámky a schůzky do kalendáře, informuje o dopravní situaci nebo sdělí výsledky sportovního utkání. Dá se napojit na světla, zvonek nebo termostat. Čím častěji se používá, tím lépe poznává daný hlas, přízvuk a tím více zrychluje své reakce. Zatím funguje v osmi jazycích, česká verze se připravuje, stejně tak probíhají neustálá vylepšování technologie. Hosté si nyní mohou vytvářet seznamy hudebních skladeb nebo dokonce výběr filmu, který chtějí přehrát na HD­‑ready televizi. Zákazníci ocení četné možnosti, které mají k dispozici, a váš hotel si zase získá reputaci nabízející špičková řešení. Díky hlasovému ovládání služeb mají hosté také lehčí přístup k zábavním účtům, které nabízejí sledování filmů nebo poslech hudby. Další zajímavou volbou pro ubytovací zařízení je Alexa for Hospitality, díky které hosté jednoduše pomocí hlasového příkazu zjistí všechny důležité informace o samotném ubytování. Díky zpětné analýze přání hostů je pak možné vyhodnotit nejčastější požadavky hostů, přizpůsobit se jim na míru a dále zlepšovat své služby podle přání ubytovaných.

Chráníte data svých hostů?

Vzhledem ke stále se rozšiřující digitalizaci v ubytovacích zařízeních a také častým pracovním pobytům hostů v hotelech je dobré mít na paměti to nejvyšší možné zabezpečení hotelu před únikem citlivých dat a tím také ochranu hostů. Ti stále častěji používají více zařízení a streamují velké množství dat. Tomu je také třeba přizpůsobit rychlost hotelového internetu.

Po čem touží vaši hosté

Ubytovací zařízení se už nemohou spoléhat pouze na dobré jídlo a čisté pokoje. Dnešní zákazník je mnohem náročnější. Díky inteligentnímu systému v hotelu můžeme mapovat jeho chování a zlepšovat tak poskytované služby.

Interaktivní mapy

Další způsob, který hostům zpříjemní jejich pobyt, je využití interaktivních map, které poskytují aktuální informace v reálném čase. Mohou sloužit k orientaci hostů v hotelu, v místě pobytu a v jeho okolí, najdou na nich otevírací doby restaurací a turisticky zajímavých míst v okolí, tipy dostupné veřejné dopravy. Díky aplikacím s rozšířenou realitou mohou uživatelé nasměrovat svůj telefon určitým směrem a dozvědět se víc o různých destinacích.

Komunikace s hosty na míru

Podle průzkumů hosté již tolik nestojí o interakci s hotelovým personálem, místo toho upřednostňují písemnou komunikaci se samotným hotelem. Hotely tak stále častěji využívají konverzaci s hostem přes WhatsApp nebo facebookovou zprávu, případně sms. Stále více hostů také pozitivně reaguje na nabídky pobytů prostřednictvím sms namísto emailů, které ve většině případů zůstávají nepřečteny.

Šetření díky technologiím

Stále častěji je v ubytovacích zařízeních kladen důraz na koncept udržitelnosti. Je to jednak z hlediska ekonomického, hosté zároveň oceňují vztah ubytovacího místa, kam přijedou relaxovat, k přírodnímu prostředí. Inteligentní hotelový pokoj dokáže automaticky ztlumit osvětlení, když host opustí pokoj, nebo nastavit termostat na nižší hodnotu během nočních hodin. Nejenže tato opatření pomáhají snížit celkovou uhlíkovou stopu hotelu, díky těmto úsporám je možné dovolit zákazníkům nabídnout nižší ceny pokojů nebo investovat do lepší reklamy. S hotelovým automatizovaným systémem může recepční pro hosty například vybrat režim check­‑in, v tom momentu systém automaticky zapne klimatizaci a nastaví příjemnou teplotu před příchodem hosta. Poté, co host opustí místnost, klimatizace přejde z důvodu šetření energie do režimu stand­‑by.

Konferenční prostory

Jednací nebo konferenční místnosti mají přísný požadavek na rychlé a snadné ovládání více elektronických zařízení. Inteligentní hotelový systém umožňuje přednastavit různé typy požadavků, jako je režim jednání, projekce nebo přestávky na nástěnných panelech nebo v PC. Tento systém dokáže nejen zvýšit efektivitu práce, ale také zkvalitní a zrychlí průběh jednání.

Sběr dat díky inteligentním systémům

Vyhodnocení informací, které sbírají všechny používané inteligentní systémy v hotelech, umožní provádět důležité změny politiky a ladit nabízené služby. Data získaná touto cestou jsou velmi cenná, protože vycházejí z potřeb a zvyků reálných hostů, tyto informace by nebylo možné získat žádným jiným způsobem (dotazníky by dobrovolně vyplnila jen malá hrstka hostů a z nich získaná data bývají mnohdy zavádějící) a jejich shromažďováním nedochází k narušení soukromí vašich návštěvníků. Způsob sbírání těchto dat je podobný shromažďování cookies při návštěvě webů. Systém současně informuje hotelový personál o všech údajích o výkonu a provozu. To jim umožňuje opravit problémy v reálném čase nebo dokonce ještě před jejich výskytem.

Jaké další chytré technologie hotely používají:

  •  Rozpoznání obličejů
  •  Mobil místo klíče k hotelovému pokoji
  •  Někde se místo klíčů používají i otisky prstů nebo se klíč nahraje k digitalizované palubní vstupence.
  •  Možnost prohlídky hotelu pomocí virtuální reality nebo rozšířené reality (ta reálný svět navíc obohacuje o interaktivní virtuální prvky). Dá se využít jako propagace hotelu na internetu nebo přímo v hotelu kvůli orientaci hosta v ubytování.

Chodby a schodiště

Tyto prostory jsou hosty využívány pouze krátce v porovnání s jejich celkovým pobytem v hotelu, přesto energie, které spotřebují, se mohou promítnout do jedné z největších položek na účtu samotného hotelu. Volbou, která ušetří spoustu financí, jsou světla, která se dají vypnout nebo ztlumit, když není chodba obsazena, a vrátit se do normálního provozního stavu v momentě, kdy se k nim přiblíží host nebo zaměstnanec.

Osvětlení venkovních prostor

Vhodně použitá světla či světelné efekty dokážou změnit prostor k nepoznání a navodit atmosféru, která ještě víc umocní zážitek hostů z pobytu. Automatický systém dokáže rozsvítit nebo nastavit intenzitu světel či jejich efektů.

Začlenění robotů

Používání robotů v našem běžném životě už dávno není sci­‑fi. Mezi jejich hlavní úkoly v hotelech patří poskytování bezkontaktních služeb. Dále se využívají třeba při úklidu, jako informační jednotky, někde dokonce nosí hostům jejich zavazadla či doručují předměty. Mohou také vítat návštěvníky při příjezdu nebo zastávat roli concierge. Přestože jde o velkou počáteční investici, roboti dokážou snížit celkové provozní náklady ubytovacího zařízení. V neposlední řadě roboti sníží množství personálu potřebného pro provoz hotelu.

Umožnění komunikace v rodném jazyce

Pokud má hotel zavedený systém chytrých technologií, měla by hostu být vždy dána možnost komunikovat v jeho rodném jazyce. Tam, kde je to nutné, má být začleněno překládací zařízení. Host i díky tomu získá pocit důležitosti, že nemusí překládat ze světových jazyků a že majitel hotelu myslel také konkrétně na jeho osobu.

Možnost bezdotykového ovládání z hygienických důvodů

Kvůli zvýšené potřebě čistoty z důvodu COVIDU-19 se hoteliéři mohou rozhodnout pro kompletní bezdotykový systém ve svém ubytování. Hosté mohou ovládat téměř každý detail svého pobytu pomocí telefonu nebo hlasového ovládání. Od přihlášení a nástupu do výtahu až po ovládání televize, každý příkaz může být bezdotykový.

Redakce Gastro&Hotel