Plzeňský experimentální pivovar Proud se letos poprvé spojil s Nadačním fondem Muži proti rakovině, který v České republice realizuje celosvětovou osvětovou kampaň Movember. Výsledkem premiérové spolupráce je edice nealko piva Proovan – Proud in Movember s limitovanou etiketou s nepřehlédnutelným knírkem, symbolem Movemberu. Pivovar Proud z každého půllitru nealko piva Proovan prodaného v listopadu věnuje Nadačnímu fondu Muži proti rakovině 5 Kč.
Nealkoholické pivo Proovan inspirované stylem IPA patří k nejoblíbenějším speciálům ze stálé nabídky Proudu. Krásně voňavé po chmelu, s lehkou sladovou chutí. Proud in Movember osvěží proudem chutí a vůní, aniž by se v něm skrývala omezení spojená s konzumací alkoholu, takže nijak nelimituje vaše aktivity a plány. Třeba rozhodnutí věnovat náležitou pozornost vlastnímu zdraví a vydat se na preventivní prohlídku.
Movember se zaměřuje především na prevenci typicky mužských onemocnění, kterými jsou rakovina prostaty a varlat. Cílem je zvýšení povědomí o těchto nemocech a o potřebě včasné detekce. Každoroční preventivní prohlídky jsou prvním krokem k určení diagnózy rakoviny a také základním předpokladem účinné léčby.
„Náš Nadační fond Muži proti rakovině nebojuje jen s rakovinou, bojujeme velmi často i s mužskými předsudky. Muži ze své povahy o svých problémech nehovoří, prevenci odmítají, stydí se a případnou lékařskou pomoc pak leckdy vyhledají až příliš pozdě. Podle statistik celosvětově muži umírají o 6 let dříve než ženy a rakovina prostaty je druhou nejčastější formou rakoviny u mužů. Bohužel očekáváme, že počet případů se do roku 2030 ještě zdvojnásobí,“ říká prof. MUDr. Roman Zachoval, Ph.D., MBA, přednosta Urologické kliniky Thomayerovy nemocnice v Praze, předseda a zakladatel Nadačního fondu Muži proti rakovině.
ROZHOVOR
„Není důležité jen nechat si narůst knír! Zásadní je prevence,“ vzkazují Michal Škoda, ředitel pivovaru Proud, a Jiří Hofreitr z Nadačního fondu Muži proti rakovině.
Michal Škoda – ředitel pivovaru Proud
Kdy jste poprvé zaznamenal kampaň Movember?
Když jsem chtěl nyní založit na stránkách Movemberu tým pivovaru Proud, uvědomil jsem si, že první tým „Knírači z Prazdroje“ jsem založil už v roce 2013. Tehdy jsem byl v Prazdroji necelý rok na stáži, aktivní v mnoha směrech. A vlastně šlo o první tým z Prazdroje, který se do Movemberu zapojil. Přibližně o pět nebo šest let později se přidalo i vedení, vznikaly další týmy. Jsem moc rád, že dnes můžu Movember podpořit z pozice ředitele Proudu.
Pro Pivovar Proud jde o první spolupráci s neziskovým sektorem, půjdete touto cestou i dále?
Letos na jaře jsme spolupracovali s Nadací Via v rámci dobročinné aukce. Ale limitovaná etiketa je nyní ve spolupráci s Movemberem poprvé. Téma se nám velice líbí, cílem je samozřejmě fundraising a shánění peněz na výzkum a různé podpůrné aktivity. Ale za nás je důležitá hlavně pravidelná prevence i ve formě samovyšetření, a to je asi hlavní idea, kterou chceme šířit. Těší nás, že můžeme podpořit také charitativní běh MOVEMBER – TEMPO MAKERS, který se koná 5. listopadu V Plzni a kam věnujeme piva pro vítěze.
Kdy a kde bude v prodeji Proud in Movember?
Výtěžek Nadačnímu fondu Muži proti rakovině půjde z veškerého piva Proovan prodaného v listopadu. Už nyní máme stočené lahve s limitovanou etiketou s knírkem připravené k distribuci všem našim partnerům. Nevíme, jak rychle se prodají, počítáme s tím, že některé se mohou prodávat i v prosinci. Důležité je, že výtěžek 5 Kč půjde i z každého čepovaného půllitru piva Proovan. Limitovaný Proud in Movember bude samozřejmě dostupný v našem e-shopu nebo na Rohlík.cz.
Nyní ještě řešíme spolupráci s firmami. Jsme schopní například zavézt lahve na Movember setkání a různé pracovní akce. To vše bude vycházet z aktuálního zájmu firem.
Charakteristickým symbolem kampaně Movember je knír, připojíte se vy osobně i touto formou?
Ano, jen u mě je to komplikovanější, protože nosím knír běžně. Ale na 31. října jsem se objednal k barberovi, který mě zcela oholil. Plánujeme vše sdílet na našich sociálních sítích, abychom Movember podpořili co nejvíce přes naše dostupné kanály. Do tohoto barber shopu dodáváme již delší dobu lahvové pivo a bude tam k dispozici také Proovan in Movember.
Jiří Hofreitr – Nadační fond Muži proti rakovině
Osvětová kampaň Movember, na kterou má v ČR licenci Nadační fond Muži proti rakovině, má původ v Austrálii. Můžete připomenout, jak se k nám dostala?
Ano, Movember vznikl v Austrálii jako recesistická akce pár nadšenců. Dnes už je aktivně zapojených 21 zemí po celém světě. Z našich sousedů chybí například Slovensko, ale tamní skupiny i jednotlivci se zapojují prostřednictvím české stránky. Upozorňovat na problémy rakoviny varlat a prostaty je nutné neustále a Nadační fond Muži proti rakovině se snaží nutnost prevence komunikovat kontinuálně po celý rok, ale listopadový Movember je samozřejmě největší akcí.
Já osobně jsem se zapojil do Movemberu v roce 2009, kdy jsem byl kapitánem týmu v tehdejším zaměstnání. Po deseti letech jsem se rozhodl věnovat Nadačnímu fondu Muži proti rakovině naplno a těší mě, jaké máme výsledky a ohlasy. Zároveň nás pořád čeká hodně práce a potenciál šířit osvětu je takřka nevyčerpatelný. Ale smysl to určitě má.
Schéma, jak se k nám muži připojují, je vlastně stále podobné. Nejdřív je tam cítit lehká recese, zábava, možná zvědavost spojená s knírem coby symbolem Movemberu a samozřejmě i možnost nezištně pomáhat. S tím se ale zároveň dostaví i podtext, který za tím je. Pravidelní účastnící navíc s každým rokem stárnou, a i ti mladí si na základě příběhů z okolí uvědomují, že se jich téma rakoviny bezprostředně týká. Například v mém osobním přístupu je svým způsobem i alibismus. Mám pocit, že spoluprací s nadačním fondem si tak trochu „kupuju“ čas, protože matka i otec si prošli rakovinou, tak tu zkušenost mám i osobní.
Jak se v průběhu času v České republice vyvíjejí ohlasy na kampaň, jaké máte reakce – popřípadě existují i statistiky, nakolik se v důsledku zvedl zájem mužů o prevenci rakoviny prostaty a varlat?
Rostoucí zájem v čase zaznamenáváme každý rok a moc nás to samozřejmě těší. Problémová byla covidová léta, kdy jsme se nemohli setkávat a celá kampaň se tomu musela přizpůsobit. Společnost také logicky věnovala větší pozornost úmrtím na covid než na rakovinu prostaty a varlat, protože ten jeden rok byla čísla hospitalizací a úmrtí opravdu vysoká. Bohužel covid zásadně ovlivnil i akce, mezi které patří charitativní běh Run for Movember. V letošním roce v rámci Movemberu očekáváme výrazně větší účast, a to i v rámci pořádaných akcí, protože situace se už snad trochu stabilizovala. Mimo Run for Movember na Hostivařské přehradě se charitativní běh poběží i v Plzni nebo v Orlové. Trapbaristé připravují akci v Kladně a věříme, že sportovních i kulturních aktivit v rámci letošního Movemberu bude přibývat.
Zároveň startujeme kampaň To nevočůráš, která má v rámci akce aktivizovat starší ročníky k preventivním prohlídkám u zapojených urologů, jejichž seznam je zveřejněn na stránce objednejse.muziprotirakovine.cz.
Jak se do kampaně mohou muži a také ženy zapojit?
Ač se to na první pohled nezdá, ženy jsou v mužské prevenci velmi zásadním elementem. Často své partnery objednávají k lékaři, dodávají jim podporu, pomáhají jim překonávat stud. Ženy jsou pro muže i vzorem – například v prevenci rakoviny prsu a rakoviny děložního čípku jsou mnohem důslednější. Ženy jsou pevnou součástí jednotlivých Movember týmů, které po celé republice pravidelně spontánně vznikají po registraci na stránce Movember.com. Navíc nezřídka se stává, že i jednotlivé mužské týmy vedou. Pokud se z nějakého důvodu nemohou registrovat a vytvořit si vlastní tým, mohou pomoci i jinak. Klidně i tak, že během letošního listopadu budou pít Proovan, protože každá pomoc se počítá.
Jak došlo k vaší spolupráci s pivovarem Proud?
Jeden ze zaměstnanců Proudu se mnou dříve spolupracoval v jiné firmě a s Michalem nás seznámil. My jsme se většinou podobným spolupracím vyhýbali, protože se nechceme spojovat s alkoholem. Přece jen mluvíme o zdraví a prevenci a k tomu alkohol nepatří. U pivovaru Proud se nám líbila myšlenka spojení s nealko pivem, poté zbývalo jen domluvit detaily. A zároveň je to pivo chuťově unikátní.
Pivovar Proud z každého půllitru prodaného nealko piva Proovan věnuje 5 Kč Nadačnímu fondu Muži proti rakovině – víte, kam konkrétně peníze půjdou?
Jako nadační fond vyhlašujeme každoročně grantové řízení, do kterého se může přihlásit jakékoliv urologické nebo uroonkologické pracoviště z celé republiky. My pak následně pomáháme s přístrojovým vybavením. Zároveň se věnujeme medicínskému i psychologickému poradenství, vydáváme publikace pro pacienty a jejich rodinné příslušníky, podporujeme výzkum i stáže mladých lékařů.
V rámci prevence se dlouhodobě snažíme zacílit a informovat obě ohrožené skupiny, mezi kterými je víceméně generační rozdíl, a jeden měsíc v roce na to bohužel nestačí. Pořád věřím, že se nám to jednou podaří zlomit. Každopádně v rámci rakoviny varlat je pravidelné samovyšetření jediná cesta, stejně jako pravidelné prohlídky v rámci prevence rakoviny prostaty. Důležité je se nebát a v případě jakéhokoliv podezření zajít k lékaři, protože čas hraje vždy zásadní roli.
Co se týká Proudu, tak na konci každého Movemberu probíhá slavnostní vyhlášení nejúspěšnějších týmů a už teď jim držíme palce a doufáme, že budou mezi těmi nejlepšími.