Provozovat gastronomický podnik bez myčky nádobí je dnes nepředstavitelné. Ovšem její nákup přináší starosti s kvalitou mytí a technickými závadami i náklady za nákup mycí chemie či servis. Ale tak to vůbec být nemusí.

Před časem se na tuzemském trhu objevila nová služba pro podnikatele v gastronomickém odvětví – Pay Per Wash (v překladu platba za mytí). Majitelům a provozovatelům restaurací, hospod, bister, kaváren, cukráren i dalších podniků nabízí možnost využívat myčku s komplexním servisem, který je zbaví starostí s jejím provozem, a to s nulovou počáteční investicí. „Podstatou služby Pay Per Wash je, že od nás zákazník získá na určitou dobu do pronájmu profesionální myčku a platí jen za reálně využívané mycí cykly,“ popisuje Jiří Pavlíček, oblastní manažer společnosti Winterhalter Gastronom. Prozkoumali jsme, jak to v praxi funguje. A zda se v lákavě znějící nabídce neskrývá nějaký háček.

Chemie I servis zdarma

Systém služby Pay Per Wash zní jednoduše. Po uzavření smlouvy o pronájmu zákazník získá pro svůj podnik mycí stroj a pak si online kupuje balíčky s různým počtem mycích cyklů. Po zaplacení získá kód, který zadá do myčky. „Když je tento počet vyčerpán, myčka se zablokuje a nemyje, dokud není zadán další kód se zaplacenými mycími cykly. Bez- Technologie Čisté nádobí bez starostí pečnou platbu kreditní kartou lze provést snadno a rychle přes internet či v naší aplikaci,“ vysvětluje Pavlíček. Když má podnik nižší návštěvnost, nebo má mimo sezonu zavřeno, za provoz myčky platí méně, či vůbec nic. To však není jedinou výhodou služby Pay Per Wash. „Jde o komplexní all inclusive pronájem, který zahrnuje i další příslušenství, jako jsou mycí koše nebo změkčovač vody. Pronajímatel má navíc zdarma zajištěny i dodávky mycí chemie a servis myčky,“ dodává. Zdarma znamená, že náklady na chemii a servis jsou zahrnuty v ceně za každý mycí cyklus. Ta se rámcově pohybuje od 10 do 20 korun za jedno mytí, přesná cena se odvíjí od modelu myčky, kterou má zákazník v pronájmu.

Výběr myčky podle potřeb

Co rozhoduje o tom, jaký typ myčky si lze pronajmout? Výběr je založen na potřebách zákazníka a jeho podniku. „Snažíme se navrhnout co nejlepší a nejefektivnější řešení. Zájemce o službu Pay Per Wash navštíví náš zástupce a probere s ním jeho požadavky, tedy jaké nádobí potřebuje umývat, v jakém množství, jak rychlý má být mycí cyklus, jaké má k dispozici prostory, kam jde myčku umístit, a změří i kvalitu vody,“ upřesňuje oblastní manažer. Podle toho nabídne optimální variantu myčky, která nejlépe vyhovuje potřebám podniku, a vypočítá cenu za jeden mycí cyklus. Pokud se zákazník rozhodne, že má o službu Pay Per Wash za navržených podmínek zájem, stačí podepsat smlouvu a nechat si instalovat myčku. „Podnikatelům v gastronomii nabízíme komplexní službu od počáteční konzultace, návrhu nejvhodnějšího řešení a poskytnutí špičkového mycího stroje přes zaškolení obsluhy, zásobování mycí chemií a průběžné poradenství až po rychlý a efektivní servis,“ doplňuje.

Alespoň 1 500 mytí za rok

Popis služby Pay Per Wash zní možná až příliš dobře a člověk očekává nějaký skrytý háček. Jeden tu je, byť není nijak skrytý. „Aby se tato spolupráce vyplatila oběma stranám, existuje podmínka, aby zákazník využíval aspoň 1 500 mycích cyklů za rok. Jinak je služba velmi flexibilní, zákazníci nejsou za nic sankcionováni a smlouvu mohou kdykoli ukončit,“ uvádí manažer Winterhalter Gastronom. Pochopitelně se nabízí otázka, jak se tak komplexní a proklientská služba může firmě vyplatit. Podle Pavlíčka je to tím, že Winterhalter je německou firmou a inovativní služba Pay Per Wash původně vznikla pro německý trh, až poté byla rozšířena do Česka. „Jedná se skutečně o náročnou službu a její provozování na území celé ČR si můžeme dovolit jenom díky silnému postavení na trhu. Jejím přínosem pro nás je, že nám dává příležitost oslovit i zákazníky, k nimž bychom se jinak nedostali,“ vysvětluje. V tuzemsku podle něj službu využívají již stovky podnikatelů a jejich počet stále roste.

Dřív jen špatné zkušenosti

Abychom zjistili, zda je služba Pay Per Wash reálně tak přínosná, jak je popisována, vypravili jsme se do jednoho z podniků, který ji už nějakou dobu využívá – do Nového kempu Riviéra Zbečno na břehu Berounky, který v letní sezoně navštěvují davy zákazníků. Jeho popularitu potvrzuje druhé místo v anketě Kemp roku 2023, ve které získal i titul Skokan roku. Teď v zimě je prázdný, jedinou živou duší je spolumajitel kempu Zbyněk Šulík. V rámci služby Pay Per Wash má kemp v pronájmu dvě myčky, první už dva roky a druhou od letoška. „Dříve jsme zde měli myčky, které jsme si normálně koupili a naše zkušenosti byly otřesné. Mycí proces byl pomalý a výsledek mytí nekvalitní. Navíc byly hodně poruchové. Největší problém byla právě poruchovost a vysoké náklady na servis,“ vzpomíná Zbyněk Štulík. Během jediné sezony se koupená myčka dvakrát, třikrát rozbila a přestože byla v záruce, tak za každý příjezd servisního technika bylo nutné zaplatit pět tisíc korun bez daně. „Když jsme myčky potřebovali zazimovat, přijel servisák, nechal si zaplatit výjezd a další peníze za zazimování stroje. A totéž znovu na jaře za odzimování. Stálo to spoustu peněz,“ dodává. Navíc to nebyl jediný problém.

Teď už je vše bez starostí

Další významnou nepříjemností podle něj v minulosti byla i obtížná a zdlouhavá komunikace, než se vůbec podařilo servis myčky zajistit. „Trvalo jim tři až čtyři dny, než přijeli a závadu opravili. A zkuste být během sezony tak dlouho bez myčky… Navíc jsme museli dokupovat spoustu příslušenství, řešit nákup mycí chemie, byly s tím soustavně starosti. A to ta myčka ani pořádně nemyla. Od doby, co využíváme službu Pay Per Wash, už se nemusíme vůbec o nic starat,“ poukazuje Zbyněk Štulík. Když dochází mycí chemie, stačí podle něj zavolat a obchodní zástupce za den či dva vše potřebné zdarma přiveze. Totéž platí v případě, když je potřeba konzultace ohledně fungování myček, reakce je vždy rychlá a efektivní. „Je to bezkonkurenční – od přístupu přes kvalitu myček a komplexnost služby až po servis. Není jediná věc, kterou můžeme vytknout,“ pochvaluje si spolumajitel kempu.

Výsledky jsou fakt dobré

Nadmíru spokojen je i s bezporuchovostí pronajatých myček. Jejich výběr si nechal doporučit podle potřeb bistra v kempu. To nabízí snídaně, obědy i večeře, je však velice limitované prostorem. „V jedné myčce myjeme sklo a porcelán, v té druhé skoro vše kromě černého nádobí. Obě myčky jsou velmi efektivní, každá má nastaveny jiné cykly mytí. Ať do nich strčíme cokoli, myčky si s tím poradí, nádobí je umyté za chvíli a je skutečně čisté,“ hodnotí výkonnost Zbyněk Štulík. Oba mycí stroje jsou přitom velmi vytížené, v létě jsou využívány třeba i 200krát denně. Přesto dosud nebylo nutné řešit žádnou závadu. „Jen jednou, na počátku, jsme zaznamenali nižší kvalitu mytí, ale problém byl na naší straně, dělali jsme chybu při vytírání myčky. Stačilo jen zavolat, obchodní zástupce přijel a poradil, od té doby už nemáme s kvalitou mytí ani jediný problém, výsledky jsou fakt dobré,“ tvrdí. Neplechu podle něj způsobuje jenom to, když je myčka příliš naplněná, či v ní nádobí není správně naskládáno, což není problém mycího stroje, ale lidského faktoru.

Snadné ovládání I údržba

Jako pozitivní vnímá i snadnost ovládání myček, které může používat kdokoli z personálu, aniž by potřeboval extra školení. „Na displeji přesně ukazují, co je potřeba udělat a pouštějí i video návod, jak myčku večer správně vyčistit nebo další den připravit na směnu. A když to člověk sleduje, tak nemůže udělat chybu. Ani si nemusí nic pamatovat,“ poukazuje Zbyněk Štulík. Oceňuje i rychlost údržby a fakt, že myčku není potřeba zdlouhavě čistit. Večerní ukončení provozu trvá maximálně pět minut a většinu činností myčka po spuštění programu provede sama, nakonec ji stačí jenom správně vytřít. I spotřeba energie a vody je podle něj dobrá. Při srovnání energetické náročnosti dalších přístrojů, které bistro v kempu využívá, je spotřeba myček vlastně zanedbatelná. „Když se nad tím zamyslím, je pro mě služba Pay Per Wash takovým mercedesem na trhu. Za sebe to můžu jedině doporučit, mám čisté nádobí bez starostí,“ dodává.

Garance kvality mytí

Smlouva o poskytování služby Pay Per Wash je uzavírána na konkrétní myčku s mycími programy nastavenými dle potřeb podniku (viz box), k níž pronajímatel získá i potřebné příslušenství, třeba změkčovač vody a různé druhy košů, do nichž se skládá nádobí. „Když se potřeby zákazníka změní, tak mu přivezeme na vyzkoušení jiné typy košů. Stejně tak můžeme v myčce naprogramovat jiné mycí cykly,“ říká manažer Winterhalter Gastronom Jiří Pavlíček. Servis v rámci služby Pay Per Wash funguje nonstop a technici se snaží případné závady vyřešit co nejrychleji. Práci jim usnadňuje fakt, že mycí stroje jsou online napojené na servisní středisko, myčka nahlásí přesnou závadu a technik přijede rovnou s náhradním dílem. „Prodávat myčky je jedna věc, ale my poskytujeme zákazníkům naprosto komplexní službu s garancí stoprocentní kvality mytí. Byť je samozřejmě zásadní, jak se zákazník o myčku stará a zda dodržuje naše doporučení. Ale pokud se objeví problém v kvalitě mytí, přijedeme a vyřešíme to,“ doplňuje. Smlouvu o službě Pay Per Wash lze kdykoli ukončit s výpovědní lhůtou tří měsíců. Po uplynutí smluvní doby zákazník obvykle dostane možnost stroj za zůstatkovou hodnotu odkoupit. Může také smlouvu prodloužit se všemi výhodami či se domluvit na uzavření nové smlouvy na pronájem nového modelu myčky. Přes zmíněná pozitiva však jako u všech smluv platí, že je klíčové si ji vždy důkladně prostudovat, aby člověk věděl, co přesně podepisuje.

editorobsahu99