Tuzemští spotřebitelé při nákupu jogurtů sahají v nadpoloviční většině po ochucených variantách. Jejich podíl však v budoucnu může klesnout, Češi totiž příchutě častěji nahrazují bílými jogurty. Ty využívají nejen pro běžnou spotřebu, ale přidávají je pro odlehčení do velkého množství jídel. Důvodem rostoucí popularity jsou také snahy o zdravý životní styl. Na tuto skutečnost reagují i výrobci, například zařazením bio variant bílých jogurtů do svého sortimentu.
Častější preference ochucených jogurtů před těmi bílými ukazují data společnosti Nielsen. „Z hlediska objemu jsou síly poměrně vyrovnané. Ochuceného jogurtu se na českém trhu prodává 57 procent, bílý jogurt pak dosahuje zbylých 43 procent,“ uvedla Karolína Vondráčková ze společnosti Nielsen. Velmi podobné poměry registrují i samotní prodejci. „V počtu prodaných kusů tvoří nadpoloviční většinu jogurty ochucené. Konkrétně se jedná o podíl 59 procent ze všech prodejů. Na bílé jogurty pak připadá zbylých 41 procent,“ řekla mluvčí on-line supermarketu Rohlík.cz Zdeňka Svoboda.
Podle předsedy představenstva Českomoravského svazu mlékárenského Jiřího Kopáčka se větší obliba ochucených výrobků projevuje i ve výrobě. „Bílé jogurty mají v průměru více než pětinový podíl. Mezi výrobci se však podíly tohoto segmentu liší, a to od 22 až do 33 procent,“ sdělil Kopáček. Horní hranice v tomto směru dosahuje tuzemská mlékárna Hollandia Karlovy Vary. „Z hlediska výdajů připadá na neochucené jogurty zhruba jedna třetina, zbylé dvě pak na ochucené. Za poslední období jsme nicméně zaznamenali nárůst výdajů do bílých jogurtů o 4 procenta,“ řekl marketingový manažer mlékárny Jan Škoda. Postupný nárůst neochucené varianty potvrzuje i Kopáček. Podíl výroby bílých jogurtů podle něj stále mírně roste, každoročně zhruba o 1 až 1,5 procentního bodu.
Zdravý životní styl i vlastní zahrádky
Rostoucí oblibu bílých jogurtů lze pozorovat hned z několika důvodů. Podle Kopáčka je důležitým faktorem to, že jogurt v současnosti není jen produktem pro běžnou spotřebu ve studené kuchyni. Stále více se s ním vaří, uplatňuje se i do salátů či k odlehčení majonéz. „Lze ale zmínit i různé skupiny spotřebitelů, které po bílých jogurtech sahají cíleně. Kromě diabetiků jsou to například lidé s vlastními zahrádkami. Ti díky pěstování ovoce sahají po bílých jogurtech a sami si je dochucují. V neposlední řadě má vliv i důraz na zdravý životní styl. Částečně míří tento impuls od rodičů, kteří se snaží své děti naučit preferovat nesladké varianty a kupují jim tak bílé jogurty. Zčásti se ale jedná o cílenou snahu mladší generace,“ řekl Kopáček.
Jeho slova částečně potvrzuje i Jan Škoda. „Určitě se dá mluvit o skupině spotřebitelů, kteří dbají na zdravý životní styl a jsou tak konzumenti především bílých selských či bílých bio jogurtů,“ uvedl. Rostoucí poptávku po bílých jogurtech potvrzují i data společnosti Nielsen. „Podíl neochucených jogurtu z dlouhodobého hlediska lehce stoupá. Meziročně roste v tržbách celá kategorie jogurtů o 3,8 procenta. Neochucený segment nicméně vykazuje rychlejší růst, konkrétně 5,2 procenta. Oproti tomu ochucené jogurty rostou meziročně jen o 3 procenta,“ doplnila Vondráčková.
Spotřebě neochucených jogurtů nahrávají i novoroční předsevzetí
Různorodé trendy lze pozorovat i v rámci jednotlivých ročních období. Například na začátku roku výrobci vždy registrují nárůst prodejů bílých jogurtů. „Lidé si dávají novoroční předsevzetí, snaží se jíst zdravěji či držet různé diety, výrazně více tedy preferují bílé jogurty. Na jaře a v létě naopak posilují ovocné varianty, na podzim se pak dobře prodávají varianty jako čokoláda,“ doplnil dlouhodobé trendy spotřebitelů marketingový manažer mlékárny Hollandia.
Koncem roku, konkrétně v prosinci pak podle společnosti Nielsen nastává v prodejích ochucených i bílých jogurtů pokles. Podle Kopáčka je důvodem zejména větší počet svátků v měsíci. „Tedy i nižší počet prodejních dní, podobný trend vidíme i u prodejů mléka. Lidé si zkrátka nenakoupí tolik jogurtů do zásoby, aby se to vyrovnalo množství z jiných měsíců s menším počtem svátků. Mění se ale samozřejmě i kulinářské preference. Namísto jogurtů a mléka dostávají během adventu přednost vánočky nebo cukroví, i to nižší prodeje ovlivňuje,“ sdělil.
Z hlediska příchutí je jednoznačně nejoblíbenější jahoda následovaná borůvkou, vanilkou a čokoládou. Tyto trendy potvrzuje i Jan Škoda. „Dle naší teorie je výrazná obliba jahodové příchutě daná historicky. První ovocný jogurt vznikl v roce 1933 v Radlické mlékárně přidáním jahodové marmelády na povrch jogurtu, což zabraňovalo tvorbě plísní a jednalo se tak o takový přírodní konzervant. Vliv má i to, že jahodová příchuť je nejoblíbenější také u marmelád,“ uzavřel.