Provozovatelům gastro podniků v mnohém ušetří práci. Jsou stále sofistikovanější a jejich funkce se pravidelně aktualizují a rozšiřují. Využíváte i méně známé možnosti pokladních systémů?

Rozvoz jídla vzrostl v porovnání s obdobím před pandemií víc než trojnásobně. Menu až do domu si objednávají i lidé, které to předtím ani nenapadlo. Mnozí majitelé restaurací využívají vlastní systém, objednávky přijímají přes e-shop, který není přímo určen pro objednávání jídla, tudíž nemá všechny potřebné funkce, případně telefonicky. To může v případě velkého zájmu zpomalit proces, zákazníci se zároveň neseznámí s veškerými detaily objednávky, což už je v dnešní době standard.

Pokladní rozvážkový systém

Jaké jsou jiné možnosti? K vybraným pokladnám lze připojit takzvaný pokladní rozvážkový systém, který komunikuje s mobilním telefonem. V něm se zobrazí, jaký zákazník volá a také statistiky jeho nejoblíbenějších položek či náhled jeho posledního účtu. Rozvážkový systém nabízí rovněž možnost zapsání více adres a telefonů u jednoho zákazníka. „Výhodou tohoto systému je možnost nastavení ceny pro happy hours nebo noční přirážky,” říká Petr Havelka, předseda představenstva společnosti AWIS Holding, která je předním českým výrobcem moderních pokladních systémů pro restaurace a obchody. U tohoto systému se neplatí pravidelné poplatky, vše se hradí najednou a na servisní linku je možné volat i bez měsíčního paušálu.

Komplexní pokladní systémy

Ovšem lze využít i komplexní pokladní systémy (viz box) s kompletním rozvozovým systémem, který restauracím a jiným pohostinským zařízením usnadňuje rozvážku jídel. Další velmi přínosnou funkcí je fakturový systém, díky němuž lze mít přehled o dodacích listech i přijatých a vydaných fakturách. V případě potřeby je z kasy možné exportovat všechny zásadní informace, jako jsou položky příjmu, prodeje, ceník, tržby a podobně. Samozřejmostí je také možnost zálohování kompletní databáze dat. Oblíbeným pomocníkem, který šetří čas a zjednodušuje práci při inventuře, je váha na alkohol, kterou lze připojit přímo ke kase. Zároveň lze využít systém, který je viditelný jen pro management a slouží k monitoringu nestandardních zaměstnaneckých aktivit na kase. Na pokladnu se dá napojit i kamera, která monitoruje restauraci a nahrává samotné transakce na kase. Zpětně jdou přehrát jakékoliv provedené transakce, jako jsou storna, slevy, zahájení a ukončení směny, přesuny položek mezi účty a podobně.

Další užitečné funkce

Komplexní pokladní systémy kromě toho nabízejí další sofistikované a užitečné funkce, které ocení majitelé gastronomických podniků i jejich zákazníci. Těm  je například možné poděkovat za časté využívání vašich služeb prostřednictvím věrnostního systému, který nabízí vytvoření různých úrovní VIP účtů a vydávání zákaznických karet, kterými mohou zákazníci platit pomocí načerpaného kreditu. Je důležité oceňovat nejenom zákazníky, ale i zaměstnance. K tomu slouží provizní systém, který zaznamenává provedené objednávky a na konci směny vypočítá provize konkrétním prodávajícím. Docílí se tak spravedlivého odměňování zaměstnanců a zároveň se zvýší motivace a soutěživost.

Vlastní rozvozový portál

Pokud chcete mít vše pod kontrolou a odmítáte platit poplatky třetím stranám, zajímavou volbou je vlastní rozvozový portál. Ten můžete snadno získat jako balíček pomocí aplikace Já, číšník. Obsahuje vše, co je třeba ke zprovoznění vlastního webu: licenci, kompletní programátorské úpravy, hotovou grafiku, registraci aplikace pro obchody Google Play a App Store i napojení na platební bránu ComGate, díky které můžete přijímat bezhotovostní a bezkontaktní platby více druhů. „Aplikace Já, číšník nemá na českém ani světovém trhu konkurenci. Po konzultaci s klientem vytvoříme systém přesně dle jeho potřeb,“ říká Filip Žid, hlavní technik firmy AWIS Holding. Zvolíte-li pro doručování jídla vlastní web, počítejte s větší jednorázovou investicí na jeho zprovoznění a dejte si také stranou větší částku na jeho propagaci. Ovšem má nepopiratelné benefity.

Objednávkové systémy

Další možností jsou zavedené objednávkové systémy, které nabízejí full service. Jednoduše se na ně napojíte přes váš pokladní systém a už se staráte jen o včasnou přípravu jídel určených pro rozvoz. To, že zákazníkům umožníte on-line objednávky vašeho jídla, může mít velmi pozitivní vliv na vaše tržby. Spojením s populárními objednávkovými systémy získáte nové zákazníky, aniž byste je museli aktivně vyhledávat. Je pravda, že po zavedení do systému soupeříte s početnou konkurencí a je jen na vás, abyste si své fanoušky našli díky lákavě připravenému a profi nafocenému jídlu, jeho skvělé chuti a odpovídajícím cenám. Výhoda je, že starost o samotnou přepravu jídla můžete nechat na partnerských společnostech. Konkurence dovážkových služeb je dnes v České republice obrovská. V červnu 2020 se kvůli tomu z českého trhu stáhla firma Uber Eats, která se rozhodla investovat v jiných zemích. V současnosti jsou největšími hráči Wolt, Bolt a foodora (dříve Dáme jídlo).

Možnosti propagace i ocenění

Mezinárodní objednávkový systém Wolt letos slaví pátý rok působení na našem trhu. „Meziročně rosteme o desítky procent a evidujeme rekordní nárůst počtu objednávek podporovaný rozšiřováním nabídky nových partnerů a měst, ale i rozvojem služeb, jako je služba pro firmy Wolt for Work či věrnostní program Wolt+, kde zákazníci mohou objednávat s dopravou zdarma z vybraných podniků a ročně v průměru ušetří 3 600 korun,” říká Jana Jarošová, Communications Manager for CEE. Wolt také zdarma nabízí propagaci nejlepších restaurací, pro které rozváží jídlo. Společnost každoročně vyhlašuje soutěž zvanou Wolt Awards. Ocenění získají ty podniky, které od zákazníků za celý rok dostanou nejvíc objednávek a kladných hodnocení. Nejpopulárnější jsou obecně řetězce rychlého občerstvení, gastro podniky nabízející pizzu, hamburgery, těstoviny nebo asijská jídla. „V posledních měsících sledujeme větší zájem o výhodná menu a slevové akce a o exkluzivní nabídky pro předplatitele Wolt+,” dodává Jana Jarošová. U Bolt Food si mohou zákazníci objednávat jídlo už tři roky pomocí webové stránky či mobilní aplikace. Stejně jako Wolt, vyhlašuje i Bolt soutěž pro nejlepší restaurace, s nimiž spolupracuje. V Bolt Food Awards hlasují zákazníci firmy a své oblíbené podniky vybírají v pěti kategoriích – Srdcovka, Zrozená hvězda, Nemůžu přestat, Dopřej si a Veganské nebe.

Provize za zprostředkování i doručení

Společnost Dáme jídlo už na trhu nehledejte, v dubnu se přejmenovala na foodoru. „Pod novým názvem je dostupná napříč celou Evropou, ke změně totiž spolu s Českou republikou došlo také v Rakousku, Maďarsku nebo na Slovensku. Rebranding nám pak také umožňuje přinášet zákazníkům zajímavé novinky, jako je předplatné foodora PRO nebo naše služba pro doručování jídla a nákupů do firem foodora BUSINESS,” říká Petr Indra, CCO foodora. Jejich zákazníci si nejvíce oblíbili česká, italská, asijská či indická jídla a fastfood, i zde jsou vyhledávané různé akce a slevy. „Velký vliv má sezonalita, rozdíly jsou vidět i během týdne. V pátek večer si lidé často objednávají slavnostnější menu, například pro setkání s rodinou, v sobotu a v neděli ráno pak často nějaký ten ,vyprošťovák‘ ve formě fastfoodu,” doplňuje Indra. Každá z rozvážkových firem má nastavený vlastní systém marží. Třeba foodora zohledňuje současnou situaci každého partnera. Pokud restauraci zprostředkovává objednávku od zákazníka, je základní marže 15 % z celkové ceny objednávky. Když restaurace nemá vlastní rozvozovou flotilu a potřebuje pomoci s rychlým doručením jídla zákazníkům až před dveře, připočítává se 15 % za kurýrní služby.

editorobsahu99