Češi začínají šetřit na cestování. Vyplývá to z průzkumu prodejce pobytových balíčků Travelking, do kterého se zapojilo přes třicet tuzemských čtyř a pětihvězdičkových wellness a lázeňských hotelů. Zatímco v době před covidem hosté za relaxační pobyt průměrně utráceli 7 300 korun, nyní je průměrná útrata o necelých 300 korun nižší.

Nižší ochotu zákazníků utrácet zaznamenalo téměř 70 % dotázaných hoteliérů. Nejčastěji přitom hosté šetří na nadstandardních službách, jako jsou masáže či nápoje na pokoji. Za tyto služby utrácí průměrně o pětinu méně. Téměř polovina hoteliérů zaznamenala také zkracování délky pobytu. Nyní jezdí Češi za relaxem průměrně na 2 až 3 noci. Pobyt delší než pět dnů je podle nich výjimkou.

Hotely na aktuální podmínky reagují zvyšováním cen, zatraktivněním nabídky a také hledáním úsporných řešení. „Současným výzvám se začalo přizpůsobovat 60 % z oslovených hotelů. Největší změnou pro hotely je hledání úspor v nákladech na provoz, primárně s ohledem na energie. Nejvíce jde o snižování teplot ve všech prostorách hotelu a snahu snižovat náklady za svícení, například větším využíváním světelných čidel. Veškeré změny se přitom hoteliéři snaží dělat tak, aby je hosté nepocítili,“ uvedl Štěpán Pospíšilík, marketingový ředitel Travelkingu.

Zdražování s ohledem na současnou situaci plánuje podle průzkumu téměř 80 procent hotelů. Nejvíce z nich očekává, že navýší ceny průměrně o 10 až 15 procent. Žádný z hotelů neplánuje zdražovat o více než 25 procent. Z hotelů, které zdražování zatím neplánují, přitom polovina zvyšování do budoucna nevylučuje.

Dvě třetiny oslovených hotelů se také snaží současné situaci přizpůsobovat nabídku. „Hoteliéři přicházejí například s novými pobytovými balíčky, které jsou flexibilnější, nabízí mírnější storno podmínky. Jako cestu k udržení klientely vidí zkvalitňování služeb. Zároveň si uvědomují, že hlavní motivací k návštěvě bývá wellness a různé procedury, právě tyto možnosti tak častěji zahrnují do různých balíčků,“ vysvětluje Pospíšilík.

Redakce Gastro&Hotel