Již čtyři týdny mohou podniky fungovat jenom pomocí výdejních okének a jejich znovuotevření není v dohledu. V případě, že trh zůstane uzavřen do konce roku, přijdou restaurace průměrně o více než polovinu loňských celoročních tržeb, vyplývá to z dat společnosti Data-Servis, informace.

Očekává se, že na konci letošního roku zůstane zavřených až 18 % podniků, a to je ta optimističtější predikce. O pochmurných vyhlídkách gastrobyznysu není pochyb. I přesto lze najít ostrůvky naděje, které poukazují na to, že i tato doba se dá zvládnout.

Online objednávky skokově rostou

Data, která pocházejí z aktivit pokladních systémů, ukazují, že v gastru dochází k markantnímu poklesu tržeb. Čísla z online objednávkových systémů jídel zaznamenávají ale zcela opačný trend.
„Restaurace, které nabízejí rozvoz jídel dlouhodobě, se během krize dostaly na tržby i přes jeden milion korun měsíčně, což je více než u některých restaurací v širším centru Prahy bez rozvozů,“ vysvětluje Petr Bíba, obchodní ředitel společnosti Adaptee Gastro. Mají zkrátka výhodu před těmi podniky, které se začaly o objednávky jídel s sebou a rozvoz zajímat až v pandemii. Restaurace se stálou nabídkou donášky si již před lockdownem vyladily produkt, obal, dopravu, ale i komunikaci se zákazníky.

Pizza Bar San Marco v Třebíči funguje dál díky online objednávkovému systému od společnosti Adaptee Gastro. Podniku rozhodně neklesly tržby tak markantně, jak je tomu jinde. „V druhé vlně jsme se dokázali udržet na 50–60 % tržeb oproti normálnímu stavu,“ říká Radek Netoušek, majitel Pizza Bar San Marco. U podniků s pouze výdejními okénky se propady pohybují průměrně kolem -70 %. „Ztráty tedy nejsou devastující, mohu se dokonce pochlubit tím, že jsem nikoho nemusel propustit,“ dodává Radek Netoušek.

Tržby se nepropadají i jinde

Tato pizzerie tak rozhodně nebude patřit k těm podnikům, o kterých po dlouhé zimě neuslyšíte. Není ale jediná. Pražské vietnamské bistro Bếp Việt začalo s provozováním online objednávkového systému krátce po otevření: „Samozřejmě důsledky pandemie pociťujeme, naštěstí ne tak výrazně jako mnozí kolegové v oboru. Objednávat online se u nás dá již nějakou tu dobu, zákazníci si na tento způsob navykli, takže jsme na jaře a ani nyní nezůstali na holičkách. Momentálně evidujeme 50 % tržeb oproti normálnímu stavu,“ popisuje Monika Le, majitelka bistra. I díky online objednávkám funguje podnik dál. „Práce je sice pro zaměstnance míň, střídají se ale ve směnách a jsou za to rádi, protože vidí, že situace v gastru rozhodně není růžová.“

V této nelehké době se najdou dokonce i gastro podniky, které pandemie nijak neovlivnila. Patří k nim převážně take-away bistra. Trutnovský Master Burger je jedním z nich: „Řekl bych, že objednávek, zejména s rozvozem, máme ještě víc než před pandemií. Nyní tvoří tak 70 % objednávek přes výdejné okénko a 30 % rozvážíme,“ říká jeho majitel Veaceslav Stadnic.  Dalším takovým příkladem je pražská Pizza Comeback, její majitel Jan Hušner potvrzuje, že ani je první ani druhá vlna významně nezasáhla.

Podle provozovatele online objednávkového systému Adaptee Gastro narostlo množství online objednávek o více než 40 % oproti „klidovému“ stavu jak při prvním, tak i při druhém lockdownu. „Restaurace se sortimentem vhodným pro rozvoz nebo take away, které jsou v drtivé většině našimi zákazníky, tak dokázaly podle našich dat přesměrovat své klienty právě na rozvoz nebo osobní odběr i pomocí dalších nástrojů, jako jsou různé kampaně, věrnostní kódy atd.,“ říká Petr Bíba, obchodní ředitel Adaptee Gastro.

„Náklady na provoz online objednávkového systému od Adaptee Gastro nejsou nijak vysoké, nehledě na to, že všechna zákaznická data jsou v našich rukou, a jsme tak schopni i zákazníky hromadně oslovovat novinkami a různými marketingovými aktivitami, což se hodí obzvlášť v době pandemie, kdy nechceme, aby na nás naši klienti zapomněli,“ dodává Radek Netoušek. Restaurace tak například může zákazníky vyzvat k malé zdravotní procházce spojené s koupí jídla s sebou: „Pomůžete nejenom svému tělu, ale i nám!“

Vzhledem k nastalé situaci je společnost Adaptee Gastro, nejpoužívanější objednávkový systém v České republice, připravena spustit objednávkový systém do 24 hodin, a to i o víkendech. Veškerý kontakt je možný dálkově, včetně podpisu smlouvy.

Redakce Gastro&Hotel