reklama

Kvalita o Vánocích zvítězila nad kvantitou. Češi si žádají prémiové lihoviny, prodané množství v maloobchodě se ale nemění

autor: | Pro 30, 2020 | Gastro & Drinks | 0 komentářů

Téměř celoroční boj s onemocněním covid-19 zanechá na tuzemské ekonomice nemalé následky, což se spolu s vládními omezeními negativně projevuje i na náladě veřejnosti. I přes obavy lékařů a jiných odborníků, kteří varovali před zvyšující se spotřebou alkoholu vlivem stresu, se ukazuje, že spotřeba tvrdého alkoholu v domácnostech je přibližně stejná jako v roce 2019, navíc se výrazně snížila spotřeba alkoholu v gastronomii, která je po velkou část roku uzavřena. Lidé si však čím dál více vybírají kvalitnější, tedy i dražší alkohol. Důkazem jsou i předvánoční výsledky prodejů Palírny U Zeleného stromu, která je největším ryze českým výrobcem lihovin.

Nebývalý zájem o prémiové produkty lze ilustrovat na dvou příkladech prostějovské Palírny – limitované edici rumu Heffron a whisky Stará žitná myslivecká Selection.

U příležitosti 100. výročí návratu legionářů do vlasti, k čemuž odkazuje i samotný název rumu Heffron, připravila Palírna U Zeleného stromu ve spolupráci s Československou obcí legionářskou limitovanou edici s 12 příběhy legionářů na etiketách. Tato edice se exkluzivně prodává na e-shopu Alza.cz a těší se velkému zájmu zákazníků. To dokládá například rychlost, během které se prodalo všech pět set kusů lahví s příběhem Milana Rastislava Štefánika – milovníci rumu a historie je vykoupili během pouhých 3 hodin.

Dalším příkladem je nová whisky Stará žitná myslivecká Selection, jejíž tváří je populární herec Jiří Bartoška. Již během prvního měsíce se celá první ročníková šarže vyprodala. „Sedmiletá whisky doplnila naše portfolio Staré žitné myslivecké teprve v polovině listopadu. Doufali jsme, že o ni bude stejně velký zájem jako o Starou žitnou mysliveckou Reserve, kterou jsme uvedli na trh před dvěma roky. Ale letošní rok je kvůli koronaviru natolik specifický, že jsme nedokázali odhadnout, jak se naši zákazníci zachovají, zda si dopřejí prémiovou lahev v hodnotě necelých šesti set korun. Jejich zájem nám ale vyrazil dech, během pár dní se celá vyprodala,“ uvádí ředitel Palírny U Zeleného stromu, Pavel Kadlec.

Zájem o kvalitnější lihoviny roste v průběhu celého roku, firmám se tedy vyplácí investovat do prémiových produktů a značkové komunikace, která ve světě lihovin nebyla ještě před pár lety obvyklá. „Dlouhodobě se zaměřujeme na rozvoj našich prémiových značek, například Staré žitné myslivecké či Hanácké vodky. V lednu jsme navíc uvedli na trh náš prémiový rum Heffron, který si velice rychle našel své příznivce. Růst těchto značek nám ukazuje, že si Češi čím dál více vybírají, co budou pít, a preferují kvalitu nad kvantitou. To, že se to nezměnilo ani v letošním složitém roce, je důkazem, že se celý trh lihovin posouvá správným směrem,“ říká Pavel Kadlec, ředitel Palírny U Zeleného stromu, která je nejstarší svého druhu v Evropě a na českém maloobchodním trhu si drží dle agentury Nielsen 14% podíl. To z ní činí dvojku na trhu a největšího ryze českého producenta lihovin.