Po chmurné zimě, kdy se české hotely propadaly ve srovnání s okolními zeměmi na poslední místo v obsazenosti i ceně pokoje, dává začátek jara důvod k optimismu. Vynikající velikonoční víkend nastartoval hlavní sezónu a Praha ukázala, že i po covidu je turistickým lákadlem evropského významu.
Hoteliéři netrpělivě očekávali zveřejnění dat STR za duben a výsledky jsou po dlouhé zimě pro české hotely pozitivní zprávou. Zatímco srovnatelné země a evropské metropole (s výjimkou Vídně) se probouzely do hlavní sezóny pozvolna – v Praze odstartovaly Velikonoce hlavní sezónu ve velkém stylu. Praha ukázala, že je stále (i po covidové pandemii) turistickým lákadlem evropského významu a vrátila se do skupiny Varšava, Budapešť, za zatím nedostižnou Vídní.
Pozitivní je především fakt, že cena pokoje v českých hotelech v dubnu po dlouhé době překonala roční inflaci, což dává naději na oživení celého odvětví. V obsazenosti hotelů se také Česká republika v dubnu konečně dostala nad evropský průměr.
„K velkému optimismu není důvod. Je to asi takový úspěch, jako že naši hokejisté uhráli čtvrtfinále. Vždyť Praha byla vždy premiantem ve středoevropském regionu a nyní se „radujeme“, že jsme se vyhrabali k průměru. Obsazenost se konečně vyrovnala Varšavě nebo Budapešti, ceny se v Praze zvýšily, ale Vídeň je pořád hodně před námi...“ mírní nadšení majitel největší české hotelové sítě Jaroslav Svoboda (Czech Inn Hotels), a dodává: „Nezapomínejme, že hotelová (potravinová, mzdová a energetická) inflace – je výrazně silnější než inflace oficiální, na trhu chybí kvalifikovaní zaměstnanci, a tak si české hotely opravdu nemohou vyskakovat. Nicméně jako u křesťanství – Velikonoce přinesly naději a obrat. Tak snad se celé odvětví vydalo vzhůru a hlavní sezóna bude úspěšná.“
Meziroční srovnání
Duben 2023 vs Duben 2022 | ||||||
Occ % | ADR | % změna z 2023/2022 | ||||
2023 | 2022 | 2023 | 2022 | Occ. | ADR | |
Evropa | 68,7 | 62,9 | 136,74 | 118,33 | 9,2% | 15,6% |
Česká republika | 69,3 | 55,5 | 109,63 | 86,39 | 24,7% | 26,9% |
Západní Evropa | 66,4 | 58,9 | 138,71 | 118,05 | 12,7% | 17,5% |
Berlín | 73,5 | 69,8 | 115,82 | 100,82 | 5,3% | 14,9% |
Bratislava | 65,5 | 46,2 | 94,19 | 78,97 | 41,8% | 19,3% |
Budapešť | 69,8 | 58,1 | 117,79 | 98,28 | 20,3% | 19,9% |
Praha | 71,8 | 56,8 | 117,22 | 91,75 | 26,3% | 27,8% |
Vídeň | 74,6 | 57,2 | 131,23 | 100,73 | 30,3% | 30,3% |
Varšava | 69,5 | 75,5 | 89,76 | 67,85 | -8,0% | 32,3% |
Occ % = obsazenost hotelů; ADR = průměrná dosažená cena pokoje v eurech
Meziměsíční srovnání
Velikonoce tradičně startují hlavní turistickou sezónu v České republice. Vzhledem k charakteru počasí je naše „sezónnost“ výrazně vyšší než u západní nebo jižní Evropy. A zlom jako každý rok opět přišel – dubnová obsazenost českých hotelů překročila evropský průměr a za měsíce květen a červen by ho dále měla výrazně překračovat. Klíčovým faktorem bude, zda se české hotely budou dotahovat k západní Evropě i v cenách pokoje.
České hotely, které táhnou trh
Occ % | ADR | |
Duben 2023 | 2023 | 2023 |
The Grand Mark Prague | 79% | 319,43 |
Occ % = obsazenost; ADR = průměrná dosažená cena pokoje v eurech
Mezi tahouny českého hotelnictví patří dle dat STR zejména skupina Czech Inn Hotels – dominantní poskytovatel hotelových služeb v Praze a jedna ze tří největších hotelových sítí v České republice. Zaměřuje se zejména na čtyřhvězdičkové hotely s výrazným zastoupením obchodní klientely, ale v posledních letech boduje i v segmentu luxusních hotelů. Příkladem je The Grand Mark Prague (bývalý Kempinski) v Hybernské ulici. „Nyní se věnujeme zejména nově převzatému Grandhotelu International“, vysvětluje Sales Manager skupiny Marek Boura. „Nicméně v segmentu luxusních pětihvězdičkových hotelů se z obchodního hlediska každý měsíc dere ke špičce The Grand Mark. Mám z toho radost – už kvůli tomu jménu,“ uzavírá se smíchem Marek Boura.