Čím nás v letošním roce překvapí food festivaly?

Pořadatelům festivalů letos ubyl jeden strašák, a to obavy z případného rušení plánovaných akcí.

 

Ceny potravin od loňského roku raketově vzrostly, podle Českého statistického úřadu jsme na konci roku zaplatili za jídlo o 27,1 procenta více než před rokem. V Česku již nějakých pár let působí početná komunita foodies, která se stále rozšiřuje díky větší dostupnosti kvalitních potravin a také díky sdílení postů s fotografiemi a know-how na sociálních sítích. Právě foodies jsou jedni z prvních, kteří každým rokem navštěvují food festivaly, ochutnávají novinky a sdílejí je se svými fanoušky. Koho budou mít v hledáčku letos?

Pivo a Burger festival,
21. května, Praha

Letos se pořádá už osmý ročník. Motto zůstává stále stejné, „Svátek svrchně kvašených piv a gurmet burgerů”. Poptávka po účasti ze strany pivovarů je velká, na festivalu se představí na pětadvacet řemeslných pivovarů. S výběrem restaurací je situace o dost složitější. Před
pandemií nabízelo své produkty čtyřicet stánků s burgery, nyní jich organizátoři dají dohromady zhruba dvacet. Téměř všechny kamenné restaurace, které zároveň objížděly food festivaly, se přestaly účastnit. Zůstaly čistě food trucky nebo street stánky. Samozřejmě vše jde ruku v ruce se zdražením energií a práce, náklady rostou a je čím dál tím těžší udržet rozpočet festivalu vyrovnaný. Zatím žádného partnera (sponzora) festivalu nemají a vše hradí
pouze z nájmů stánků a prodeje sklenic. Letošní ročník znovu nabídne hudební stage, kde vystoupí skupina Hm…, Václav Koubek a několik DJs. Jako novinku představí pivovar z řecka KYKAO a počítají s další mezinárodní účastí.

Street food festivaly,
1. května, Beroun, 6. května, Třeboň, 13. května, Nymburk

Společnost City Event pořádá street food festivaly ve středních a jižních Čechách, na Vysočině a občas také v Praze. Jako novinku letos na každé z akcí chystají účast afroamerického zpěváka, který bude ladit s konceptem street food. I letos to bude jako v předchozích letech street food plný světových kuchyní (Jamajka, Mexiko, Indonésie, Asie, Itálie, atd.), netradičních gastronomických zážitků (hmyz, šneci), dále amerických jídel ve všech podobách (burgery, hot dogy, sendviče, atd.) a malých pivovarů. Záměr není pořádat obrovský festival s hosty z gastronomie či hudebními kapelami. Důležitá je hlavně pestrost a jedinečnost street food jídla. Partnery festivalu organizátor aktivně neshání.

Makro Czech Gastro Fest 2023, 4–6. května, O2 Universum, Praha

S unikátním konceptem food festivalu přichází letos Makro. Pro realizaci svého ambiciózního projektu si vybralo pražské multifunkční centrum O2 Universum. Slibují skvělé jídlo a pití od špičkových českých kuchařů. Pod jednou střechou se účastníci budou moci setkat až s osmi tisíci profesionály z oboru a načerpat nové poznatky. Akce je pořádána v partnerství s Českým gastronomickým institutem jako součást oslav 25 let od vstupu Makra na náš trh. Zajímavou součástí festivalu bude i významná světová kuchařská soutěž Bocuse d‘Or, která se po letech opět vrací do České republiky. Licenci k jejímu uspořádání získal Český gastronomický institut a Makro ČR je generálním partnerem. Vstupenky jsou k dostání online na konkrétní den.

Festival minipivovarů
na Pražském hradě, 9.–10. června

Tento festival, který sází na jedinečnost, unikátnost, exkluzivní prostředí akce a omezený počet vstupů, potěší všechny, kteří umějí ocenit jemné nuance různých druhů piva. Najdete ho v Královské zahradě na Pražském hradě a pořádá ho Českomoravský svaz minipivovarů. Na letošní akci je pozvaných padesát pivovarů z Čech, Moravy a tři z Polska. Každý den si akci může vychutnat pouze 1200 zájemců. Samozřejmostí bude přítomnost jednotlivých sládků a majitelů pivovarů.

Prague Ice Cream Festival,
24.–25. června

Některé festivaly jsou unikátní svou nezvyklou nabídkou jídel, jiné třeba svou velikostí. Prague Ice Cream Festival se pyšní tím, že je největší svého druhu ve střední Evropě. Na akci jsou pozváni nejen zmrzlináři ze všech koutů České republiky, ale také ze Slovenska, Polska i Rakouska. Samozřejmostí je nabídka nejnovějších příchutí i typů zmrzliny. Loni byla například hitem posypka z jedlých červů. Část vybrané částky z festivalu jde na podporu NF Kapka naděje a NF Adra.

Festival česneku
na zámku Buchlovice, 22. července

Food festivaly zaměřené na jeden speciální produkt si také lehce dokáží najít své fanoušky a pokud jsou dobře koncipované, také je udržet. Jedním takovým je česnekový festival v Buchlovicích. Cílí nejen na dospělé, ale také na jejich děti, nabízí spoustu zábavy, občerstvení, ale také poučení. Na své si přijdou jak milovníci česneku, tak stoupenci tradičních řemesel a kultury a také gurmáni vysazení na tradiční českou kuchyni. Akce si bere za cíl také propagovat domácí pěstitele česneku a podpořit tradiční lidová řemesla.

Festival Vizovické Trnkobraní, 18.–19. srpna

Jedna z největších událostí Zlínského kraje, Vizovické trnkobraní, se letos bude konat již po čtyřiapadesáté. Festival nabídne ochutnávky destilátů nejen ze švestek, tradiční soutěž o pojídání švestkových knedlíků a také spoustu hudby různých žánrů.

Pálavské vinobraní,
8.–10. září, Mikulov

Zavedené food festivaly mají o něco lehčí roli, v případě, že je návštěvník navštívil jeden rok
a uchvátila ho jak atmosféra, tak to, co festival nabízel, rád se další rok vrátí zpět, nehledě na méně příjemné faktory, jako je například zvýšená cena vstupného nebo degustací. Pálavské vinobraní už je klasika a sjíždějí se na něj zájemci ze širokého okolí již několik desítek let. Festival nabízí jak vinný zážitek, tak kulturní v podobě průvodu Václava IV. nebo kapel na několika pódiích.

Kávafest ve Zlíně, 14. října

První říjen je Mezinárodní den kávy, ve Zlíně se jeho oslava uskuteční 14. října v prostorách Kongresového centra už po páté. Do Zlína přijedou vařit kávu pražiči lokálních i regionálních pražíren. Ani letos nebudou chybět kávové přednášky, diskuse s kávovými profesionály, workshopy a degustace káv. Novinkou je workshop o nejrůznějších kávových vůních. Na přípravě akce začínají organizátoři pracovat už začátkem roku, stěžejní je získání sponzorů. Pro zvýšení atraktivity akce festival v loňském roce nabídl také taneční vystoupení v hudebních rytmech kávových zemí – Brazílie, Itálie, Afriky. V kontaktování nových stánků vystavovatelů pomáhá online prezentace na webu.

editorobsahu99