Poté, co se v úvodu listopadu souhrnné tržby gastro podniků náhle propadly skoro o pětinu (ve srovnání s posledním říjnovým týdnem), všichni napjatě očekávali, jestli se s dalším týdnem situace zlepší. Podle zjištění společnosti Dotykačka přinesl druhý listopadový týden navýšení obratu zhruba o 7 procent, nicméně i tak zůstávají hodnoty významně pod úrovní října.

Je otevřeno, ale chodí míň lidí

Z pohledu počtu otevřených provozoven ještě poklesy nejsou tak dramatické. Čísla veskrze odpovídají typickému posezónnímu vývoji, kdy část zařízení během podzimu zavírá. S nástupem listopadu jsme ale zaznamenali značný propad návštěvnosti, který je patrný zejména v některých segmentech. Například do hospod chodí od listopadu o pětinu míň lidí než dřív, přitom po celý říjen u nich byla návštěvnost stabilní,“ komentuje ředitel společnosti Dotykačka Petr Menclík.

Tak jako v předchozích obdobích, kdy platila různá protipandemická opatření, i nyní platí, že situaci nejlépe zvládají rychlá občerstvení. „Propady návštěvnosti i tržeb jsou u nich ve srovnání s ostatními gastro formáty v tuhle chvíli nejnižší. Jejich výhodou je, že i za standardních podmínek jsou přizpůsobeny prodeji s sebou, takže dokonce ani výdejní okénka pro ně nejsou takovým problémem,“ shrnuje Menclík. Tržby fastfoodů se v první polovině listopadu drží přibližně 8 procent pod úrovní října, což je o něco lepší než průměr celého gastra.

Regiony klesly všechny

Při pohledu na mapu republiky se do mínusových hodnot ve srovnání s říjnem zbarvilo všech 14 krajů. Původním hodnotám tržeb se aktuálně nejvíc blíží Pardubický kraj a Praha, kde je pokles jen kolem
6 procent. S koncem letní sezóny je znát, že se vylidnily především turisticky atraktivní oblasti hor. Ve velkých městech propady tak velké nejsou.

Redakce Gastro&Hotel