Znáte marketingový placebo efekt?

autor: | Lis 20, 2017 | Nezařazené | 0 komentářů

Výzkum bonnské univerzity zjistil, že i když ochutnáváme dvě zcela identická vína, prodávaná však za různou cenu, náš mozek je přesvědčený, že víno v lahvi, za niž jsme zaplatili vyšší cenu, chutná lépe.

Marketingový placebo efekt

Jev se označuje za „marketingový placebo efekt“. Dobrovolníci, kteří se zúčastnili studie, pokaždé ochutnali červené víno průměrné až dobré kvality, prodávané za dvanáct eur, cena však byla při ochutnávce 3,60 eura a 18 eur. Když byli po degustaci požádáni, aby vína ohodnotili, uvedli podle očekávání, že víno s vyšší cenou chutnalo lépe než zdánlivě levnější. Marketingový placebo efekt však ztratí svoji sílu, když je lahev velmi nízké kvality. Autoři výzkumu vyslovili vzrušující otázku: je možné vycvičit mozek systémem odměn k tomu, aby byl k placebovým marketingovým účinkům méně náchylný? Možná podsuneme našim mozkům myšlenku, že cenově výhodné víno chutná lépe. Bylo by to zajímavé.

 

Text: Jiří Chum Foto: Archiv