• V ČR jsou pouze čtyři certifikované ekohotely? Čím si vysvětlujete tak nízký počet?

Myslím si, že jedním z důvodů je fakt, že eko značka The Flower a Ekologicky šetrný výrobek  nemá žádný marketing. Pak jsou to podle mě velmi přísně nastavená  kritéria, která nemůže téměř nikdo splnit. V pravidlech jsou určité podmínky například, aby byla energie z  35 %  získávána z obnovitelných zdrojů, a to je pro mnoho ubytovacích zařízení nesplnitelné.

  •  Podporuje AHR ČR zelené hoteliérství?

Trend eko hoteliérství vrcholil v 90. letech. Před sedmi lety jsme mj. začali našim členům zdrama nabízet tzv. samolepky ekologického programu. Ty hosty informovaly, že pokud hodí ručník na zem (do sprchy, vany), je to signál pro housekeeping, že žádají jeho výměnu. Význam mají samozřejmě ekologické technologie – podporovali jsme program Modrá úsporám na úsporu vody, program „šedé vody“, kdy se odpadní voda zrecykluje na užitkovou. Chovat se ekologicky je potřebné, ale nesmí se zapomínat na komfort hosta. Situace, kdy se host už nemůže kvůli nízkému průtoku vody ani vysprchovat, není ideální. Vše má své hranice. V současné době  se více než na samostatné zelené hoteliérství zaměřujeme na odpovědné podnikání obecně, které kromě ekologie zahrnuje přístup k okolí, lidem, komunitám…

Redakce Gastro&Hotel