Ačkoli v segmentu HoReCa (hotely, restaurace, kavárny) docházelo na jaře tohoto roku v rámci jeho “znovuotevření” k rychlému zvyšování cen, přes léto výrazný růst v oblasti nápojů nepokračoval. Z tržních dat za červenec až září vyplývá, že nahoru šly oproti jarním měsícům jen ceny lihovin.

Nejvíce se růst dotkl ginu, jehož cena stoupla o 8 %, a rumu, za který si zákazníci připlatili v průměru o 7 % navíc. Zdražila i vodka, a to o 4 %. Naopak u nealkoholických nápojů se žádné výrazné cenové výkyvy neprojevily s výjimkou Kofoly, která stojí v průměru o 7 % více. Vyplývá to z tržního průzkumu firmy SharpGrid, která monitoruje HoReCa segment na základě dat z více než 6,000 individuálních provozoven.

Nealko podražilo v hotelech

K sektorům nejhůře zasaženým lockdowny a dalšími protipandemickými omezeními patří hotely, na jejich menu se proto projevilo zdražování i u nápojů, jejichž cena v jiných typech podniků stagnovala.

Například pivo v hotelové restauraci stálo v průměru o 10 % víc. Rostly i ceny i populárních nealkoholických nápojů: Mirinda o 14 %, Kofola o 12 % a Coca-Cola o 6 %. Tento rozdíl přičítáme faktu, že řada hotelů otevřela a změnila ceníky až během letní sezóny.

Překvapení u piva

Vzhledem k rostoucím cenám lihovin překvapilo pivo. Oproti jiným alkoholickým nápojům totiž zdražilo v průměru jen o 2,7 % a místy dokonce nepatrně zlevňovalo (Plzeňský a Zlínský kraj).

“Dodavatelé tradičně upravují své ceny během podzimu. V této době budou zároveň majitelé podniků vyhodnocovat výsledky letní sezóny, dopad zvýšených provozních nákladů na jejich ekonomiku a nutnost další úpravy nabídky. Bude zajímavé sledovat, jak se to projeví na dalším vývoji cen v segmentu HoReCa a zda nás čeká další kolo výrazného zdražení,” říká Petr Sadílek, spoluzakladatel společnosti SharpGrid.

BOX

SharpGrid je mezinárodní technologická společnost, která mapuje a měří segment HoReCa pro globální výrobce a dodavatele jídla a nápojů na základě analýzy a modelování digitálních stopy HoReCa provozoven.

Redakce Gastro&Hotel