Česká pivovarnická scéna se na začátku léta začala pomalu stabilizovat. V červnu už segment čepovaného piva při meziročním srovnání dosáhl téměř hodnot z let před příchodem pandemie, tuzemský celkový výstav je ale stále za prvních šest měsíců nižší o 549 191 hl než v roce 2020. Na dorovnání ztrát z prvního čtvrtletí nestačil ani export, který od ledna vzrostl o necelých 6%.

Měnící se podmínky pro omezení restaurací a také třeba pro příjezd turistů se v Česku výrazně projevoval na různém zájmu zákazníků o druhy piva v jednotlivých měsících. Zatímco v prvním letošním čtvrtletí se produkce čepovaného piva nikdy v meziročním srovnání s rokem 2020 nepřehoupla přes polovinu (leden 16 %, únor 35 %, březen 43 %), zájem o pivo v lahvích a plechovkách byl ve stejném období v průměru vyšší o víc než deset procent (leden 109 %, únor 116 %, březen 116 %). V druhém čtvrtletí byl pak trend opačný, což potvrdila i čísla závěrečného měsíce pololetí (červen on-trade 108 %, off-trade 93 %). Kromě začátku letní sezony se letos na větším zájmu o čepované pivo mohl také projevit probíhající fotbalový šampionát.

“I na dovolené v zahraničí jsem měla možnost vidět, že pro Čechy je sledování fotbalu spojené s pitím piva téměř neodmyslitelné. Dá se tedy předpokládat, že i pro tuzemské pivovary mohla mít nejpopulárnější hra svůj příspěvek do celkových čísel produkce. My každopádně doufáme, že v druhém pololetí bude mít české pivo možnost ukázat svoji popularitu i při běžné konzumaci a že už nás nečekají žádná dramatická omezení provozu, aby ztráty na konci roku nebyly ještě výraznější”, hodnotí situaci výkonná ředitelka Svazu pivovaru a sladoven Martina Ferencová.

Letos v červnu v tuzemsku mírně klesl zájem o lahvové pivo (- 2 %) a výrazněji o pivo v plastových lahvích (- 36 %). Populárnější byly sudy (+ 9 %) a minisoudky (+ 25 %). Mezi druhy piv byl na množství nejprodávanější tradiční ležák, co do meziročního vzrůstu popularity se ale největší skok podařil pivům svrchně kvašeným (+ 136 %).

I když domácí pivní a restaurační prostředí bylo letos v první pololetí kvůli koronavirovým opatřením značně turbulentní, české pivo jako takové v roce 2021 na mezinárodní scéně přesto bodovalo. V prestižním žebříčku popularity a dobré pověsti, který pravidelně sestavuje organizace Brewers of Europe, se mu letos podařilo znovu posílit svoji reputaci a poprvé v historii se posunulo do nejvyšší kategorie s ohodnocením Excelentní.

Redakce Gastro&Hotel