Kdo by si nepamatoval skvělý moment z Hrabalových Postřižin, kdy správce pivovaru (Jiří Schmitzer) kvůli zvýšení prodeje a povědomí o pivovaru, který je pro něj kromě jeho krásné ženy vším, píše reklamní slogany. „Z nežízně žízeň udělá teprve náš májový ležák“. Reklama fungovala v oblasti pohostinství vždy. Takzvaný world of mouth, česky hezky řečeno šeptanda, je jedním z nejsilnějších nástrojů právě v oblasti pohostinství. Jde o sdělení, které se mezi lidmi šíří velmi rychle i bez investic do reklamy.

Šeptanda už není šeptanda, ale virální marketing

Tato šeptanda se ale s nástupem digitálu změnila. Svět dnešní komunikace zahrnuje virální marketing, blogy, sociální sítě, TripAdvisor, YouTube i komunity food blogerů, které dokážou povědomí o restauraci či hotelu doslova rozcupovat či hvězdně pozvednout během několika málo digitálních komentářů.

Jak tedy dnes budovat povědomí o restauraci či hotelu, když nejen výjimečnou kuchyní, vyhlášeným šéfkuchařem, oceněními, o kterých se bude mluvit v kuloárech?

Stačí, když se vydáte na Facebook a skrolujete dolů – téměř samá videa. Video totiž spojuje dvě výjimečné vlastnosti – dokáže zprostředkovat emoce, zvuk, pohyb i vizuální atraktivitu. Náš mozek miluje video, protože je naprogramován tak, aby zachoval vizuální vjemy mnohem lépe než stránku zaplněnou slovy. Podle průzkumů si průměrný divák zapamatuje až 95 % zprávy, když ji sleduje, zatímco při čtení si zapamatuje pouze 10 %. Statistiky pak mluví jasně: uživatelé stráví o 88 % více času na webové stránce, která obsahuje video. Video generuje o 1 200 % více sdílení než text a obrázky. Videa do dvou minut pak generují největší „engagement“ neboli zapojení zákazníka/hosta.

Vývěsní cedule a štíty restaurací se změnily v interiéry vybavené od prestižních designových značek. Food styling se stal stejně důležitým aspektem jako chuť samotná, osoba šéfkuchaře a jeho tým definují restauraci a správný videoobsah prezentující toto vše dokáže vzbudit touhu – a touha je základním lidským motivátorem ochutnat víc. Dobrou chuť.

Text: Naďa Fidrmucová

S&P Media Group

Kreativní agentura