V roce 2023 vstoupilo do manželství téměř padesát tisíc párů. A věřte, že spokojení novomanželé patří mezi opravdu štědré zákazníky hotelů, restaurací i ostatních zařízení.
Čím u hostů zabodovat? Obvykle stačí jedna zdánlivě jednoduchá věc. Odpoutat se od minulosti a nabídnout kvalitní služby, které vycházejí z aktuálních trendů. To se sice snadno řekne, ale mnohem hůř udělá. Očekávání snoubenců se v posledních letech výrazně proměnila. Hlavním trendem dneška je nepochybně personalizace služeb neboli možnost do detailu přizpůsobit svatební oslavu přáním konkrétního páru. Svatba zůstává u většiny populace mimořádně důležitou životní událostí, proto chtějí do programu promítnout kousek sebe. Zamilované dvojice už dávno tolik nehledí na tradice, ale spíše na vlastní prožitky, na které budou společně vzpomínat do konce života. „Pochopitelně, že je snazší prodávat po celou sezonu jeden konkrétní svatební program všem párům. O to více si však hosté cení flexibility. A když pomůžeme zrealizovat jejich speciální přání, jsou spokojení, protože dostanou přesně to, po čem touží,“ dodává k trendu Jana Ščamburová, která se v norském resortu Huso Lodge & Farm stará o pořádání svateb z pozice guest service managera.
Kde se bere inspirace?
Podobu svatebních oslav čím dál více ovlivňují hlavně tři faktory – sociální média, televizní produkce a společenské hodnoty. Obrovské množství fotek na sociálních sítích Pinterest a Instagram má u snoubenců zásadní dopad na výběr barevných schémat, oblečení, dortů i květinových aranžmá. Například místo tradičních bohatých kytic se aktuálně dostávají do popředí spíše minimalistické vazby, které jsou navíc často jednodruhové. A především mezi zastánci boho stylu výrazně roste popularita vazeb ze sušených květů. Představy o svatbách formují rovněž úspěšné pořady, jako jsou Bridgertonovi, Yellowstone, Hra o trůny, ale například i česká Ulice. Celou společností hodně rezonuje i udržitelnost a ohleduplnost k životnímu prostředí. Díky tomu získáte plusové body za minimum plastového odpadu, spolupráci s lokálními dodavateli, venkovní prostory s dostatkem upravené zeleně i vkusnou dekoraci, ve které se budou prolínat přírodní motivy.
Méně hostů, více dní
Kvůli opatřením proti covidu-19 se začal prosazovat trend pořádání událostí pro menší počet osob, který se nevyhnul ani svatbám. Snoubenci touží po komorních oslavách i nyní, hlavně kvůli nádechu exkluzivity, uvolněné atmosféře a dostatku prostoru, ve kterém si mohou do sytosti užít přítomnost všech pozvaných hostů. Pandemie tak pomohla zase o trochu více prolomit tradice. Opravdu není důvod zvát na svatbu sto lidí jenom kvůli starým zvykům. O pokles tržeb se však bát nemusíte. Stačí se opět přizpůsobit. Moderní svatba v menším počtu hostů totiž často trvá i několik dní. „U nás tomu říkáme třídenní take over. Svatební víkend začíná už v pátek, kdy se hosté ubytují, posedí u něčeho dobrého a pokecají. Sobota je hlavní svatební den. A neděle patří společnému odpočinku v sauně a vířivce po protančené noci,” přibližuje Jana Ščamburová z Huso Lodge & Farm.
Netradiční místa
Nádherné vzpomínky na celý život, krásné fotky, uvolněná atmosféra i snaha odlišit se od ostatních novomanželů, to je jen pár důvodů, proč dnešní mladé páry vyhledávají netradiční svatební místa.
Snoubenci tak berou doslova útokem opravené stodoly, statky, mlýny a bývalé továrny. Správným obchodním rozhodnutím do příštích let může být pro mnohé podnikatele také investice do střešní terasy nebo zušlechtění lesního pozemku u rybníka. Romantické prostředí s unikátním charakterem dokáže opravdové zázraky, dokonce i pořádně otevřít peněženky vašich zákazníků. „Opět mluvíme o flexibilitě. Náš resort nabízí hned několik alternativ. Obřad i oslava může proběhnout u jezera, v lese, ve stylové stodole, ale také tradičně v některém z našich sálů. Záleží pouze na preferencích každého páru,” přidává k tématu Jana Ščamburová. Do neobvyklých míst se navíc dokonale hodí autentická zábava.
Atraktivní občerstvení
Posun nastává také ve svatebním pohoštění. Donedávna si člověk nedokázal představit svatbu bez poctivé knedlíčkové polévky, svíčkové omáčky a především svatebního dortu. Dnes už to není pravidlem. Ze zahraničí k nám totiž pronikají nové trendy. Ke změnám dochází z více objektivních důvodů. Novomanžele může společné krájení dortu před publikem zbytečně stresovat a navíc se na dlouhé desítky minut zastaví zábava. Kromě toho se dnes lidé více stravují alternativními způsoby, takže jedním konkrétním dortem se zamilovaný pár rozhodně nezavděčí všem hostům. Proto na hromadných akcích roste popularita stanovišť s různými dobrotami. Díky tomu si hosté mohou sami a kdykoli vybrat z bohaté nabídky předkrmů, chuťovek, ovoce, zákusků, ale třeba se i pobavit u čokoládové fontány. Pokud si chcete klientelu náležitě hýčkat a zároveň navýšit tržby, vyplatí se do nabídky vašeho baru zařadit rovněž oblíbené letní drinky na bázi kávy. Patří mezi ně například italské affogato, espresso tonic i nádherně krémová kokosová káva.
Lokální speciality
Potenciál k výdělku se ukrývá rovněž v rostoucí orientaci na místní produkty. Opravdu není důvod servírovat schwarzwaldskou šunku, kterou si může kdokoli koupit v supermarketu. Hosté mnohem více ocení domácí uzené maso z vašeho „komína“. Rozhodně není náhodou, že dost lidí z širokého okolí vyráží do rodinných farem pro řemeslné sýry a do minipivovarů pro vyhlášené speciály. Když lokální produkty zařadíte do vaší nabídky, zaručeně vás to posune o pořádný kus před konkurenci.
Trend potvrzuje i Jana Ščamburová z Huso Lodge & Farm: „Od jara si pěstujeme vlastní zeleninu a microgreens. Máme plán na lov zvěřiny, ryb a sběr plodů v okolních lesích. Spolupracujeme také s okolními farmáři, takže hovězí a jehněčí cestuje z farmy na talíř jen několik kilometrů. V budoucnu chceme otevřít i vlastní pekárnu, řeznictví a pivovar.“ Klienty však potěšíte i drobnostmi, kterými ukážete vřelost a osobní přístup. Často stačí i malá pozornost jako třeba ubrousky s monogramy novomanželů.
Fotky rozproudí zábavu
Každý správný pořadatel svatebních oslav nabízí také dostatek příležitostí k focení. Vzpomínky na slavnostní den totiž postupně blednou, ovšem fotky zůstávají. Nehledě na skutečnost, že aktuálně prožíváme epochu, ve které vládnou sociální sítě. Fotky z dronů se již staly standardem. Obrazce ze svatebčanů vyfocené z ptačí perspektivy lámou rekordy v popularitě. Obrovský potenciál se ovšem ukrývá i v propracovaném fotokoutku. S polaroidem dostanou všichni hosté příležitost zaznamenat autentické momentky, které skvěle poslouží k vytvoření svatební knihy plné osobních přání. Fotky v elektronické podobě můžete zase průběžně promítat na plátno, aby si hosté mohli naplno užívat nejlepší okamžiky. A když vyhlásíte různé soutěže o nejlepší fotky, máte o zábavu postaráno. Hodně možností nabízí také moderní technologie, které svatbě dodají úplně nový rozměr. O slovo se hlásí především fotokoutky, zrcadla a okna s rozšířenou realitou.
Spolupráce a marketing
Pokud chcete být v konkurenčním prostředí dlouhodobě úspěšní, musíte zapomenout na rozšířený mýtus, který tvrdí, že „kvalitní produkty/služby se prodávají samy.“ Neprodávají. Můžete poskytovat nejlepší služby na světě, a přesto zkrachovat, protože o vás nebudou (potenciální) zákazníci vědět. Proto se vyplatí navázat spolupráci napříč oborem. Oslovte s vaší nabídkou svatební koordinátory, promluvte si o přínosech kooperace s místními kadeřnicemi a květinářkami a aktivně se účastněte svatebních veletrhů. Opřete se také do internetového marketingu. Vše začíná u moderní webové prezentace, od které můžete pokračovat například směrem k PPC reklamě, spolupráci s oborovými influencery, sociálním médiím a e-mailingu. Vždyť kdo dnes není na internetu, jako by neexistoval.¨
TEXT: ONDŘEJ KOLDA
FOTO: Huso Lodge & Farm a ARCHIV