Praní, sušení a žehlení je nikdy nekončící proces a může být i problém. Při provozování vlastního prádelenského provozu se mohou související náklady někdy vymknout
kontrole.
Celosvětová pandemie stojí za zvýšenými požadavky na čistotu a hygienu, které se nevyhnuly ani prádelnám, ostatně ani nemohly. Zákazníci a výrobci se tomuto trendu museli přizpůsobit, aby snížili negativní dopady na své podnikání.
Změna chování výrobců
„Situaci s pandemii jsem měl možnost sledovat jak ze zahraničního pohledu, tak i z domácí půdy prostřednictvím medií a zároveň i ze strany, které tato pandemie byla ku prospěchu,“ říká Michal Řoutil, jednatel společnosti DOMUS LAUNDRY. „Chápu i to, že z počátku nebylo jasné, jaké následky tato hrozba představuje, a proto se k tomu naše vláda postavila vydáváním nařízení a omezení. Teď už doufám, a zároveň věřím, že další zakazování a uzavírání hotelů a restaurací nepřijde a hotelové prádelny nebo komerční prádelny navázané na hotely nadále budou nabízet své služby. Naše firma má silné zázemí a díky předešlým nasmlouvaným pracovním zakázkám jsme první půlrok změnu nijak nepocítili. Snad jen v tom ohledu, že telefony nezvonily tak často jako předtím. Po půlroce jsme se následně zaměřili na zákazníky, kteří uvažovali o vlastní prádelně. Měli jsme čas se jim plně věnovat a navrhovat optimální prádelny. Do toho vláda nařídila zvýšenou hygienu pro sociální domovy a náš prodej strojů tím vzrostl. Zároveň nás oslovila firma, která nás ve spolupráci s Akademií věd a Fakultou textilní Technické univerzity v Liberci požádala o navržení strojů pro finální úpravu nanotextilie pro nanoroušky. Díky tomu jsme mohli vyjít vstříc našim zákazníkům a výrazně jsme jim prodloužili splatnost vystavených faktur, aby v tomto období nemuseli žádat o jakoukoliv finanční podporu. Můžu tedy říct, že se na nás negativní dopad celosvětové pandemie nijak neprojevil. Naopak jsme měli více času na vysvětlení našim zákazníkům, jak se na prádelnu a její technologii dívat. Aby byla vlastní hotelová prádelna finančním přínosem pro hotel, a nejen nezbytnou součástí nabízených služeb.“
Reagovali i další. Například Jiří Ertelt, obchodní ředitel pro střední a východní Evropu společnosti Alliance Laundry CE, s. r. o. říká: „Hotelový business je jeden z mnoha segmentů trhu, kde nabízíme prádelenské stroje a celé prádelny. Z tohoto důvodu dopad pandemie na naše podnikání nebyl tak dramatický jako v samotné hotelové branži. Abychom snížili její negativní dopad na prádelenský business, urychlujeme inovace strojů, zavádíme nové řady programátorů a prádelenských technologií. Naši zákazníci mají k dispozici komplexní nabídku přímo z největšího výrobního závodu pro prádelenské stroje v Evropě, který je navíc umístěn v České republice. To znamená nepřetržitou výrobu, krátké dodací termíny, technickou podporu pod dohledem výrobního závodu a prodlouženou záruku až na tři roky,“ vypočítává Jiří Ertelt.
Ohrožení zákazníci
Zatím se nikdy nestalo, že by byl jeden segment tak uspán, jak se to stalo v případě hotelů, penzionů a restaurací. „Velká část našich klientů byla velmi silně dotčena covidovými restrikcemi, omezením cestovního ruchu a uzavřením hranic. Je pravdou, že teprve nyní se mnoho klientů rozhodlo otevřít svá ubytovací a gastronomická zařízení a zároveň také provoz prádelny. Postupným nárůstem klientely se zvyšuje množství prádla a díky tomu roste poptávka revizí stávajících prádelenských provozů,“ vysvětluje pan Ertelt. „Tyto revize provádějí servisní technici proškolení naším výrobním závodem. Změny u klientů pociťujeme i v rozhodování ohledně investic. Stále větší část klientů z hotelů se rozhoduje pro vlastní prádelnu. Tento trend sledujeme již delší dobu u hotelů, které praly především pro svá wellness centra. V poslední době se však stále více objevují i ty hotely, které mají zájem prát své ložní prádlo. Má to několik důvodů. Jeden z důvodů je soběstačnost a flexibilita s okamžitou reakcí na počet ubytovaných hostů při minimálním anebo nulovém navýšení zaměstnanců. Dalšími důvody jsou hygiena a snížení kritických bodů při výměně špinavého prádla za čisté a bezpečnost pro ubytované hosty a vlastní zaměstnance. Prádlo z hotelu či penzionu se nikam nepřeváží, a tím se snižuje riziko případné infikace na minimum,“ dodává.
Na změnu chování na straně klientů museli reagovat i ve společnosti DOMUS. „Největší změna nastala ve sféře sociálního bydlení. Ovšem DOMUS má naštěstí technologii navrženou tak, aby odpovídala nejpřísnějším hygienickým požadavkům. Nebylo tedy zapotřebí cokoliv měnit. Hotelové prostředí se rázem uzavřelo a téměř ze dne na den se hoteloví klienti přestali ozývat. Až po pár měsících nás začaly hotely i penziony oslovovat s požadavky na zřízení vlastní prádelny. Některé prádelny jsme navrhli podle pohledu zákazníka a jejich získaných informací. Často jsme ale nakonec díky většímu prostoru pro komunikaci byli schopní navrhnout prádelny s několikanásobně menšími technologiemi, než zákazník původně vyžadoval. Taktéž nám zůstávají některé projekty z tohoto období otevřeny a jen se čeká na navrácení situace do normálu. Obávali jsme se pouze toho, že při uzavření hotelů a penzionů nebude zájem o servis – že budou stroje po delší dobu odstaveny z provozu. Chystali jsme se na velké servisní zásahy až klienti po delší pauze stroje zase zapnou, že budou mít některé části strojů problém se rozhýbat. Avšak teď si i troufnu říct, že tato situace ani nenastane, protože veškeré stroje jedou naplno,“ dodává Michal Řoutil.
Udržet náklady na uzdě
A jak může hoteliér udržet kontrolu nad někdy nepředvídatelnými provozními náklady, a přitom poskytovat hostům včasné a efektivní služby prádelny?
Outsourcing prádelny
Pro mnoho hotelů je outsourcing prádelny atraktivní možností, jak předvídatelně omezit výdaje spojené s praním, sušením i žehlením. Při této možnosti hotel posílá prádlo do komerční prádelny, která zvládne třídění, ošetření skvrn, praní, žehlení i skládání prádla. Výhodou je, že hotel může zjednodušit účtování za provoz prádelny tím, že bude muset jednat pouze s dodavatelem prádelny na rozdíl od tuctu dalších dodavatelů.
Proč využívat profesionálních služeb praní prádla:
- Pohodlí a rychlost
Svlečené povlečení jen odložíte na hromadu a víte, že o něj bude postaráno za vás. Některé čistírny dokonce nabízejí vyzvednutí a předání zdarma. Čas, který získáte navíc, můžete věnovat zkvalitňování dalších služeb zákazníkům. - Profesionální výsledky a udržitelnost
Nikdo nezachází s vaším prádlem lépe než profesionálové. Už se nebudete muset starat o skvrny, třídění barev, o správné nastavení pračky nebo sušičky či použití správného množství pracího prostředku a změkčovadla. Nemusíte najímat další zaměstnance, školit je a starat se o ně. Profesionální prádelny používají nejlepší techniky a prací postupy, aby zajistily šetrné vyčištění a správné odstranění případných skvrn. Prádlo se vám vrátí v bezvadném stavu. Profesionální praní navíc prodlouží životnost prádla, což znamená méně nákupů a výměn. - Cenová dostupnost/ úspora nákladů
Vezměte v úvahu cenu kvalitní pračky a sušičky, jejich provoz (účty za energii a vodu) a průběžné náklady na prací prostředky, odstraňovače skvrn, změkčovače tkanin a údržbu. Většina profesionálních služeb praní prádla je cenově výhodná a může zahrnovat i bezplatné vyzvednutí, složení a doručení. Navíc zde jednoznačně platí množstevní sleva. A v takovém středně velkém hotelu se toho něco ušpiní… - Úspora času
Sečtěte čas, který vám zabere praní, sušení a skládání prádla každý den. Když umožníte profesionální prádelně, aby za vás dokončila náročnou práci, která je pro vás neekonomická a časově náročná, budete mít více času na věci, které vám mohou přinést více benefitů. - Flexibilní plánování
Většina prádelen se přizpůsobí vašemu časovému rozvrhu a najde pro vás nejvhodnější den a čas pro vyzvednutí, doručení a předání prádla.
Využívání outsourcovaného provozu prádelny může ale mít i několik nevýhod:
Náklady. Ačkoli outsourcing prádelenských operací může zjednodušit fakturaci, provozovatel komerční prádelny řeší stejné náklady jako vaše vlastní prádelna a k tomu se mu musí jeho podnikání vyplácet. Připočtěte náklady na přepravu prádla do komerční prádelny a zpět a vaše skutečné měsíční náklady na praní se mohou zvýšit.
Včasnost služeb. Díky vlastní prádelně můžete zrovna zašpiněné prádlo vyprat ihned, než skvrny zaschnou. V případě externí prádelny je třeba čekat na vyzvednutí prádla a nečistoty tak mají větší šanci se v tkanině pěkně usadit a potenciálně ji zničit, což by se při okamžitém vyprání nemuselo stát. Navíc se může stát, že hotelu dojde čisté prádlo a čekání spojené s dodávkou čisté várky může mít za následek nepřijatelné mezery ve službách. Moudré tedy je pořídit si větší množství prádla, což opět navýší náklady.
Trocha historie…
Dnes považujeme za samozřejmé, že je naše prádlo perfektně čisté, vyprané v pračce a usušené
v sušičce. Pojďme nahlédnout do historie, za zdroj nám poslouží „Historie praní a prací techniky aneb babiččino velké prádlo“.
Starověk (2500 př. n. l. – 476)
Lidé ve starém Egyptě se pravidelně myli a prali své šaty prostředky vyrobenými z rostlinného másla a alkalických solí. Podle starověké římské pověsti vzniklo slovo „mýdlo“ podle pahorku Sapo v Římě, kde byla obětována a spalována zvířata. Živočišný tuk a popel ze zvířat byly z pahorku spláchnuty deštěm do jílovité půdy v řece. Použití tohoto nového materiálu výrazně usnadnilo ženám praní.
Středověk (476–1453)
Ve středověku nebyla hygiena nijak důležitá, panovalo totiž přesvědčení, že voda je příčinou všech nemocí. Prádlo se pralo jednou za dva až tři měsíce. V průběhu sedmého století se výroba mýdla v Evropě stala řemeslem. Mýdlo se vyrábělo z rostlinného popela, rostlinného nebo živočišného tuku a vůní, vyrobených podle pečlivě utajovaných receptur.
Renesance (přibližně 1450–1700)
První továrna na mýdlo byla otevřena v 17. století ve francouzském městě Toulon.
18.–19. století
Marseille se stala centrem výroby mýdla. Mýdlo se rozšířilo do všech evropských domácností. V té době se časté koupání a praní stalo součástí každodenního života, protože hygiena byla symbolem společenského postavení. Lidé zjistili, že čistota předchází nemocem a šíření infekcí. Brzy se objevily první veřejné prádelny. 12. dubna 1837 začali William Procter a James Gamble prodávat mýdla své vlastní výroby. V roce 1851 se objevila první pračka s bubnem na ruční pohon.
20. století
Na počátku 20. století byla zkonstruována první elektrická pračka. Během I. světové války byl vynalezen první syntetický prací prostředek. Ve 30. letech byla ve Spojených státech zahájena výroba pracích prostředků pro použití v domácnostech. V 50. letech se objevily první tekuté prací prostředky, v 60. letech byly vyvinuty odstraňovače skvrn a enzymatické prací prostředky. V 80. letech se objevily prostředky na praní, které jsou účinné i při nízkých teplotách. V 90. letech přichází na trh vysoce koncentrované práškové a tekuté prací prostředky.
21. století
V roce 2006 se objevily kompaktní práškové prací prostředky. Ariel představil v roce 2010 svou novou inovaci v oblasti praní prádla – gelové kapsle.