Vybírát víno podle etiket? Jaký je vztah mezi etiketou a obsahem lahve?

autor: | Bře 31, 2017 | Gastro & Drinks | 0 komentářů

Ve Francii jsou dávné předpisy, jak by měla vypadat lahev vína. Francouzská vína jsou tříděna podle regionů, každý má přísná pravidla, co uvést na etiketě. Ve Spojených státech jsou předpisy volnější. Jaký je vztah mezi etiketou a obsahem lahve?

Co je důležité při prodeji vína?

Dominantní barvy na etiketě lahve s bílým vínem mohou vyvolat dojem, že je výraznější chuti, než když je etiketa konzervativně krémové barvy. Design může do světa vína přitáhnout více lidí. Bude se však muset trochu bojovat s myšlenkou, že kupovat víno podle etikety je povrchní. Etiketa přece může být součástí zkušenosti s vínem.

Mají být etikety strohé nebo přitahovat pozornost.

Některé etikety jsou strohé. To, když výrobci nabyli přesvědčení, že jejich víno má mluvit samo za sebe a že jejich minimalistická etiketa signalizuje, že vložili zdroje a svoji energii do vína samotného. Pro druhou skupinu má etiketa a víno stejnou váhu. Etikety jsou jasné, celistvé a mají temperament. Extravagantní etikety téméř bezvýhradně odmítají velkoobchodníci, vidí v ní snižování důstojnosti zavedeného odvětví. Podle nich mají být etikety krémové barvy, písmo čitelné a možná ještě mít obrázek château.

Jsou nekonvenční etikety reklamní trik?

Mnozí se domnívají, že nekonvenční etikety jsou reklamní trik. Nechtějí na etiketě kýč, košíčky s hrozny či štěnátka. Chtějí něco relevantního a respektujícího kvality vinařství. Vinařské firmy ovšem moc neinvestují do reklamy, a tak etiketa zůstává hlavním nástrojem, který se snaží upoutat pozornost kupujícího.

Přichází čas generace Y.

Generace Y dá čtyřikrát více než předchozí generace na to, jak věci vypadají. Zatímco jejich rodiče vybírali víno podle oblasti původu a chuti, teď jsou v kurzu etikety odvážné a nezaměnitelné. Protože se vše odvozuje z internetu, jsou některé etikety vín vytvořené tak, aby vypadaly zajímavě na displejích smartphonů. Může to drasticky změnit hlavní proud vinařské kultury, kupování a konzumování vína založenému na chuti se vzdalujeme.

Text: Jiří Chum

Foto: Archiv