V dnešní době, kdy má téměř každý z nás mobilní telefon se špičkovým fotoaparátem, jde pořizovat fotografie vždy a všude. A tak to mnozí z nás dělají i na podporu svého podnikání ve snaze ušetřit za práci profesionálů.

Jenže tady platí, že to, co zaplatíte zkušenému fotografovi, foodstylistce a dekorstylistce, se vám mnohonásobně vrátí v podobě počtu návštěvníků restaurace. Anebo se můžete začít učit základy fotografie jídla a foodstylingu sami. Přiblížíme vám, co oboje obnáší.

Pokud si přejete mít opravdu vyšperkovaný profil vaší restaurace na sociálních sítích a prezentovat své jídlo jako z magazínu, objednejte si FOODSTYLISTKU. Teď si možná říkáte, že přece od toho máte svého kuchaře. Ten sice umí připravit jídla, která lahodí vašim chuťovým buňkám i oku, ale většinou nemá zkušenosti s tím, jak to udělat, aby jídlo vypadalo co nejlépe na fotografii.
Na foodstylistce je nakoupit všechny suroviny. Má totiž přesně v oku, čemu to bude na fotografii nejvíc slušet. Pečlivě se probírá různými tvary ovoce a zeleniny a hledá ten nejvhodnější. Z pečiva vybírá téměř lupou to s nejzajímavější strukturou a tvarem. Zároveň ví, kolik je třeba koupit kusů od každého produktu. To pro případ, když by se něco nepovedlo. Cesta do obchodu by přišla na mnohem více než koupě dalšího produktu. Do fotek se mnohdy používají produkty také na ozdobu, s tím foodstylistka při nákupu rovněž počítá. Potom má foodstylistka za úkol uložit suroviny tak, aby neovadly a nevyschly. Vaření bývá také na ní, proto musí ovládat všechna tajemství lákavě vypadajících jídel na fotografii i po tepelné úpravě. (Třeba že maso se má péci o něco kratší dobu, protože potom ještě dojde; nebo to, že opečená zelenina vypadá lákavěji, když ji na několika místech ožehnete flambovací pistolí.) Poté, co je celá scéna na focení hotová, foodstylistka přinese jídlo, na místě ho upraví a během fotografování ještě kontroluje, jestli neuvadají lístky salátu (a hned je mění za nové) nebo sleduje, jestli semínka na polévce jsou tam, kde mají a podobně.

Společně s foodstylistkou přichází na scénu DEKORSTYLISTKA s kufříkem plným pokladů. Připravované jídlo je totiž nutné zasadit do odpovídajícího prostředí nebo do příběhu, chcete-li, a to je právě práce dekorstylistky. Vybraný dekor se mu- sí k jídlu hodit stylově, barevně, měl by do fotografie dodat zajímavé struktury a hlav- ně nesmí odvést pozornost od jídla samotného. Naopak má zdůraznit jeho kvality. Dekorstylistka vybírá vhodnou podložku, pozadí, nádobí, příbory, utěrky a různé další doplňky, které případně kombinuje se surovinami již použitými v jídle. Dekor-stylistka má doma většinou základní vybavení a to, co potřebuje navíc, si půjčuje z nejrůznějších obchodů. Musí tedy mít dobrý přehled o tom, co kde sehnat.
K tomu, aby byly fotografie dokonalé, je třeba si pozvat profi FOTOGRAFA. Jeho lety získané zkušenosti nenahradí ani ten nejprofesionálnější mobilní telefon. Dopředu dokáže odhadnout, v jakém úhlu bude jídlo vypadat na fotografii nejlépe. Umí používat profesionální osvětlení nebo využít denní světlo tak, aby se jídlo „rozsvítilo“, a přesto fotografie nebyla nikde přesvětlená nebo příliš tmavá. Umí zacházet s clonou a ví, kterou část jídla nechat ostrou a kterou naopak rozostřit. Nebo jak to udělat, aby byl každý detail na fotografii stoprocentně ostrý. Pokud by něco z výše zmíněného na fotografii chybělo, nepůsobila by fotografie celistvě a něco by na ní pozorovatele rušilo. Fotograf navíc pochopitelně ovládá práci úprava fotografií, což je v dnešní době také nutnost. Není to ale žádná věda. Většinou se fotografie perfektně připraví tak, aby se do ní potom nemuselo téměř zasahovat. I tak se ale používají základní úpravy, jako je zesvětlení, dodání kontrastu a vytáhnutí barev. Jak vidíte, připravit podobnou fotografii, jaké běžně vídáte v časopisech nebo kuchařských knihách, není žádná legrace. Když se spočítá čas strávený nad přípravou jedné fotografie od porady nad konceptem přes nákup, shánění dekoru, vaření, styling, focení a úprava fotografií, vyjde to klidně na pět hodin a víc. Pokud nevíte, na koho se obrá- tit, vyberte si to- ho, jehož práce vás oslovila. Zkušení fotografové, foodstylisté i dekorstylisté mají kolem sebe sehraný tým, se kterým pracují na většině zakázek. Na trhu najdete také nabídku od fotografů, kteří zastanou celou práci na fotografii sa- mi – jídlo uvaří, nastylizují, připraví dekor a následně ho vyfotí. Jak naopak hodnotíte fotky s jídlem, kde chybí dekor? Málokdy se dá říct, že úplně chybí dekor, snad jen tam, kde je vyfocený objekt vy- krytý. Hezký talíř s jídlem na zajímavé podkladové desce nebo třeba suroviny na vaření v papírové tašce nebo na pečicím papíru v mých očích už není jídlo bez dekoru. Krásné jídlo toho na fotku moc nepotřebuje, dá se fotit na detail, velmi minimalisticky. Horší je to, pokud jídlo tak pohledné není – tam se dá dekorem celkový dojem z fotky pozvednout.

Jakým způsobem vybíráte dekor pro jednotlivá jídla?
Pokud se fotí pro časopis nebo kuchařku, domlouváme se předem s artdirektorem na tom, v jakém duchu focení pojmeme, a tomu já pak přizpůsobím výběr rekvizit. Na samotné focení pak vozím ke každému receptu několik variant nádobí – nikdy dopředu nevím, jak bude jídlo přesně vypadat a co mu bude slušet. Když je jídlo hotové, není problém vybrat, na co se bude servírovat, ale musí být z čeho vybírat.

Pro jaké účely nejčastěji připravujete dekor? Pro fotky do časopisů, knih?
Už opravdu dlouho pravidelně pracuji pro Apetit, kratší dobu pro Gurmet, v minulosti jsem mnoho let spolupracovala s Marianne, Foodem, Dietou, časopisem Albert, převážně dekor, ale čas od času i jídlo fotíme pro Venkov & styl a Kreativ. Kromě toho se podílím na tvorbě kuchařek, které vycházejí v redakci Apetitu, čas od času mě osloví i další autoři či vydavatelé.

Mají restaurace zájem o dekor kvůli pěkným fotkám jídla například na sociální sítě? Pokud ano, jedná se o ty luxusnější? Kolik restaurací vás takto ročně osloví? S restauracemi příliš často nespolupracuji. Jsem poměrně vytížená pravidelnými zakázkami, nemám čas se někde prezentovat, takže taková práce se ke mně dostane nejčastěji přes fotografy, se kterými jsem v kontaktu. Škála těch, kdo preferují focení s dekorstylistkou, je různá – neřekla bych, že se jedná jen o luxusní restaurace, spíš jde o to, jakou důležitost kdo přisuzuje výtvarné stránce toho, čím osloví zákazníky. Mnohdy si na focení jídla pro restaurace ode mne fotograf pouze půjčuje podkladové desky a pár zajímavých doplňků a jídla se servírují na tom nádobí, na kterém je dostane i host. Bylo by zavádějící fotit ve zcela odlišném duchu, návštěvník by pak mohl být zklamán.

Jaký je váš názor na fotografy, kteří vytvoří celou zakázku sami – navaří, udělají foodstyling, vymyslí dekor a jídlo nakonec vyfotografují? Věřím, že je spousta velmi všestranných fotografů, kteří zvládnou leccos. Ale nepovažuji za šťastné, aby fotograf na place dělal úplně všechno sám. Neustálá snaha zadavatelů snižovat náklady na fotografii k tomuto trendu mnohé tlačí, ale myslím, že ze spolupráce týmu lidí, kteří svoji profesi dělají dobře, mohou vzniknout kvalitnější výstupy.

Kde začít, když se chcete naučit fotit jídlo sami
1. V první řadě vás to musí bavit, na fotografiích se to odrazí.

2. Pozorujte fotografie jídel v časopisech, knihách i na internetu a pro sebe si z toho vezměte prvky, které se vám líbí – barvy, světlo, jednoduchost nebo naopak bohaté dekorace atd. a zkuste to použít při své tvorbě.

3. Nekopírujte, ale inspirujte se.

4. Jídlo nejprve foťte shora, je to nejjednodušší. Zkoušejte, jaké podložky by k němu ladily, příbory, ubrousky, další talíře.

5. Foťte každý den a nevzdávejte to ani po týdnu plném neúspěchů

6. Pokud to s focením myslíte vážně, používejte raději zrcadlovku než mobil. Fotografie budou kvalitnější a můžete si víc pohrát s hloubkou ostrosti.

7. I levný stativ je lepší než žádný.