Pozice českých hotelů i Prahy oproti sousedním zemím a metropolím stále více zaostává. Březen tak potvrdil zimní volný pád kdysi výkladní skříně středoevropského prostoru v segmentu hotelnictví. Vídeň poráží naše hlavní město o třídu a nově se Praha propadá i pod Budapešť, a dokonce i pod Bratislavu, a to jak v obsazenosti, tak v ceně! Vyplývá to z dat světově uznávané společnosti STR.

Hoteliéři netrpělivě očekávali zveřejnění dat STR za březen, neboť v meziročním srovnání se poprvé porovnávají data s měsícem „po covidu“ (březnem 2022), kdy se začaly rušit restrikce. A pro české hotely to není dobrá zpráva. Z kdysi premianta středoevropského trhu se během zimy dostala Praha na poslední místo a březen tento trend bohužel prohloubil.
Obsazenost ČR a Prahy byla nejslabší se srovnatelnými městy regionu. Ještě varovnější jsou stagnující ceny za pokoj, kdy meziroční nárůst o 12-13% zdaleka nepokrývá inflaci. Zatímco například Bratislava dosahuje 30% růst, Varšava 23,9% a Vídeň 25,8%.

Přitom Praha (spolu s Varšavou) dosahuje již nejhorších cen i v absolutních hodnotách – nejde tedy o situaci, že by Praha rostla pomaleji z vyššího základu a okolní metropole ji dohnaly.

Varující je rovněž fakt, že tento mírný nárůst ceny (nárůst trhu) českých hotelů se porovnává s březnem 2022 – tedy s měsícem, kdy se hotelový trh teprve velmi zvolna probouzel po covidové pauze.

Určitou nadějí může být úspěšný (dubnový) velikonoční prodloužený víkend, který dle předběžných odhadů dopadl především v pražských hotelech výborně. Jestli se ovšem jedná o změnu trendu a nadechnutí českého trhu, či jen krátkodobý výkyv, ukáží dubnové výsledky.

„Přichází jaro, Velikonoce odstartovaly hlavní turistickou sezónu,“ říká majitel největší české hotelové sítě Jaroslav Svoboda (Czech Inn Hotels). „To je samo o sobě vždy pozitivní moment a celý rok se bude hodnotit dle hlavní sezóny. Nicméně systémové faktory: nejdražší energie v Evropě, extrémní růst cen potravin, neřešení a odsouvání problémů Airbnb, nesmyslně vysoký počet hotelů v Praze… to vše bude tížit české hotely dál. Naše čísla jsou výrazně nad trhem, ale celková situace odvětví se nás pochopitelně dotýká,“ uzavírá Jaroslav Svoboda, známý svým optimismem za jakékoli situace.

Meziroční srovnání
Březen 2023 vs Březen 2022      
  Occ % ADR % změna z 2023/2022
  2023 2022 2023 2022 Occ. ADR
Evropa 65,4 56,7 124,59 106,68 15,4% 16,8%
Česká republika 56,5 41,9 83,95 74,01 35,0% 13,4%
Západní Evropa 62,9 49,6 133,11 111,98 26,8% 18,9%
Berlín 67,2 50,7 111,63 83,31 75,0% 42,2%
Bratislava 62,0 41,4 92,79 72,66 57,5% 30,0%
Budapešť 58,8 54,4 97,39 80,98 8,1% 20,3%
Praha 58,5 42,2 86,72 76,78 38,6% 12,9%
Vídeň 61,4 40,8 114,92 91,37 50,6% 25,8%
Varšava 73,1 82,6 86,57 69,84 -11,6% 23,9%

Occ % = obsazenost hotelů; ADR = průměrná dosažená cena pokoje v eurech

Meziměsíční srovnání

S nastupujícím jarem obsazenost hotelů ve střední Evropě roste a dostává se na úroveň evropského průměru, který přes zimu „táhnou“ teplejší oblasti jihu a západu Evropy a velké metropole. I tak je prostým okem vidět zaostávání České republiky a Prahy oproti svým sousedům a přímým konkurentům.

České hotely, které nekopírují trh
  Occ % ADR
Březen 2023 2023 2023
Josephine Old Town Square Hotel 85,9 95,05

Occ % = obsazenost; ADR = průměrná dosažená cena pokoje v eurech

Pochopitelně tristní situace českého hotelového trhu se netýká všech. Z dat STR vyniká zejména skupina Czech Inn Hotels – dominantní poskytovatel hotelových služeb v Praze a jedna ze tří největších hotelových sítí v České republice. Zejména v segmentu „obyčejných“ čtyřhvězdičkových hotelů bije do očí jejich skoro stoprocentní obsazenost.

Příkladem jsou hotely Merkur, Don Giovanni, Josephine a další provozovny uvedeného řetězce.
„Jsme ryze turistický hotel, a tak je pro nás mimosezóna vždy složitým obdobím,“, vysvětluje Senior Manager Šimon Bečka – řídící hotel Josephine Old Town Square u pražského Staroměstského náměstí, „nicméně i tuto zimu se nám dařilo držet trend být více než 20% v obsazenosti nad konkurencí. Moje zásluha je snad v tom, že hotel si udržuje Booking hodnocení nad 9,5, jinak jde o systémově řízenou dravou obchodní politiku celé skupiny Czech Inn Hotels.“ uzavírá velmi skromně Šimon Bečka.

editorobsahu99