Zákon o elektronické evidenci tržeb by měl vejít v platnost od 1. 1. 2016. Nezbytnou podmínkou pro hladký průběh zapojení podnikatelů do tohoto nového systému bude kvalitní technické řešení. V souvislosti s tím připravuje přední tuzemský dodavatel pokladních systémů Vectron Systems CZ s.r.o. své zákazníky již nyní na chystané změny.

Diskutovaným tématem nejen mezi podnikateli v HoReCa segmentu je nyní návrh zákona o elektronické evidenci tržeb, jehož primárním cílem je omezení daňových úniků a nastolení spravedlivých podmínek podnikání pro všechny subjekty. Chystaný největší zásah do tuzemského hotovostního prodeje se podle záměrů Ministerstva financí v první vlně dotkne právě podnikatelů v oblasti restaurací, hotelů a kaváren. Právě z tohoto segmentu by podle odhadů ministerstva mělo být odvedeno DPH ve výši 11 mld. Kč, ve skutečnosti se však na daních vybírá pouze 1, 6 mld. (dle systému ADIS). Právě proto by v první fázi měly na elektronickou evidenci tržeb od 1.1.2016  přejít subjekty v segmentu s významnými daňovými úniky, tedy z oblasti HoReCa.

Zavedení nového systému (EET) postihne nejen obrovskou skupinu podnikatelů, kteří dosud nevyužívali žádné pokladní systémy, ale ovlivní zásadně i stávající uživatele pokladen a systémů. „Už nyní se proto snažíme kontaktovat naše stávající zákazníky a připravovat je na změny, aby nebyli novou situací zaskočeni a přechod elektronickou evidenci tržeb pro ně byl bezproblémový a neohrozil jejich podnikatelské aktivity“ říká jednatel společnosti Vectron Systems CZ Tom Šafránek.

Ani všem subjektům užívající nyní pokladní systémy se zřejmě nevyhnou komplikace s technickým zajištěním on-line evidence tržeb. “Jedná se zejména o obchodníky nebo gastronomy s vybavením, které není technicky uzpůsobené pro podmínky nového zákona – jako jsou například jednoduché pokladny typu „kalkulačka s páskou“, většina registračních pokladen starších než 5 let, které již dnes nejde připojit do sítě nebo při jejich výrobě nebyla v zadání komunikace přes internet,“ upozorňuje na nepříjemný fakt Tom Šafránek, ale současně dodává: „U některých uživatelů vyspělejších pokladních systémů však vše bude možné vyřešit upgradem stávajícího softwaru. Nicméně ani v tomto případě by neměli podnikatelé situaci podceňovat a čekat na poslední chvíli.“

Kromě zahájení upgradů u stávajících zákazníků, usiluje Vectronu o otevření diskuse mezi zainteresovanými stranami, která by měla vést k analýze možných důsledků zavedení nového zákona. „Spolupracujeme například s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR, snažíme se společně realizovat aktivity pro zmírnění dopadů a zejména pro vytvoření technické dokumentace, abychom měli co nejdříve parametry zadání,“ upřesňuje Tom Šafránek. „Jsme také v kontaktu s Chorvatským ministerstvem financí a máme i aktuální technické zadání z Chorvatska, kde stejný model úspěšně zavedli už před dvěma lety. Snažíme se tak na situaci co nejlépe připravit.“