Prázdniny skončily. Je to to 9 měsíců, kdy musí čeští hoteliéři, restauratéři a obchodníci evidovat své tržby. EET kontroloři ale ve své práci nepolevují ani v létě a rozdávají čím dál tím vyšší průměrné pokuty a také zavírají provozovny.

O prázdninách EET kontroloři finanční správy vyrazili na na letní akce, například na:

Na kontroly vyrážejí také úředníci celní správy.

Ti také poskytují přehledné statistiky, ze kterých jsme vypočítali, o kolik vzrůstají jejich pokuty:

Počet kontrol Počet udělených pokut a skončených správních řízení (Kč) Celková vybraná částka na místě i ve správním řízení (Kč) Průměrná hodnota pokuty udělené na místě a ve správním řízení (Kč)
Kontroly od 1. 12. 2016 do 1. 5. 2017 3 394 196 955 800 4 877
Kontroly od 1. 12. 2016 do 29. 5. 2017 4 169 303 1 756 300 5 796
Kontroly od 1. 12. 2016 do 30. 6. 2017 5 074 458 2 868 400 6 263
Kontroly od 1. 12. 2016 do 31. 7. 2017 5 714 553 3 974 400 7 187

Největší nárůst kontrol a zároveň nejvíce udělených pokut zaznamenali celníci v červnu. Z našeho výpočtu vyplývá, že průměrná hodnota pokuty vzrůstá každý měsíc.

Kromě pokut celní správa také uzavírala provozovny – do konce července udělila nejvyšší trest čtyřem provozovnám.

Podle paragrafu 31 zákona o evidenci tržeb platí, že v případě, kdy celní orgány zjistí  při kontrole dodržování zákona o evidenci tržeb zvlášť závažné porušení povinnosti zasílat údaje o evidované tržbě nebo vydávat účtenky, nařídí okamžité uzavření provozovny nebo pozastavení výkonu činnosti, při které dochází k evidenci tržeb. V našich případech se jednalo o případy, kdy byla provozovna uzavřena.” Hana Prudičová, mluvčí Generálního ředitelství cel

Další čtyři podniky zavřela také finanční správa. Nejvyšší trest postihl provozovny v:

  • Praze,
  • Olomouci (2),
  • Pardubicích,
  • Zlíně,
  • Českých Budějovicích,
  • Slavkově u Brna
  • a ve Vyškově.

Celkem tedy úřady od začátku platnosti elektronické evidence tržeb zavřely 8 provozoven.

Nejvyšší pokuta od finanční správy: 150 tisíc

Podle serveru Podnikatel.cz činila v dubnu průměrná pokuty kontrolorů finanční správy 6 244 Kč a na konci července již 7 876 Kč.

Za opakované nevystavení účtenky navíc kontroloři finanční správy udělili nejvyšší finanční trest – pokutu 150 tisíc korun.

„Výše pokuty závisí na okolnostech. Za drobná porušení, například absenci některých údajů na účtence nebo chybějící informační oznámení, se sankce pohybují do 10 tisíc. Pokuta až 500 tisíc přichází v úvahu při dlouhodobém vyhýbání se povinnosti nebo při účelovém obcházení zákona o EET. ”Gabriela Štěpanyová, tiskové oddělení Generálního finančního ředitelství

Naopak nejnižší udělená pokuta vyšla podnikatele na stokorunu.

Za porušení EET platí provinilci stále vyšší pokuty.

Sankce od finanční a celní správy nejčastěji hrozí za neumístění informačního oznámení podle předpisů, chyby při odesílání tržby datovou zprávou nebo při vydávání účtenek. Účtenka totiž:

  • musí být dobře čitelná,
  • obchodník ji vždy musí automaticky vydat,
  • obsahuje povinné položky.

A za co tedy EET kontroloři udělili nejvíce pokut?

  • Za nevystavení účtenky pokutovali 5 932 podnikatelů.
  • Za nezaslání údajů datovou zprávou udělili 3 382 pokut.
  • Za neumístění informačního oznámení pokutovali 1 041×.
  • Za neplnění oznamovací povinnosti pokutovali 1 651 podnikatelů.

Celkem provedli úředníci finanční a celní správy 55 624 kontrol a v 8 448 případech našli v EET chybu.

Naštěstí EET kontroloři ulevili alespoň obchodníkům, kteří využívali systém od zkrachovalé společnosti E.E.T. One. Na změnu poskytovatele totiž získali 2 týdny a EET kontroloři je v té době nepokutovali.

EET kontroloři měli plné ruce práce i v zimě a na jaře

Kontroloři se věnovali své práci ještě před startem 2. fáze EET. Do začátku února zjistila finanční správa 407 porušení zákona o EET a ve skoro polovině z nich se podnikatelé provinili tím, že nevystavili účtenku.

2. vlna EET odstartovala 1. března 2017 a na velkou kontrolu tržnic v několika krajích vyrazili úředníci už v dubnu. Problémy zjistili u 49 z celkově kontrolovaných 360 podnikatelů.

Text: EET Poradna – Ing. Zdeněk Palla Foto:  archiv

Redakce Gastro&Hotel