V USA je oborová organizace Organic Trade Association (OTA) mimořádně spokojená s trendy a obratem v bio sektoru docíleným v roce 2016.

Bio sektor má silný prorůstový potenciál

Ten dosahuje podle zprávy “Organic Industry Survey“ historického maxima – téměř 40 mld. dolarů (39,7 mld.). Jen v tomto roce se podařilo docílit nárůstu o 11 %, což je nárůst ve výši 4,2 mld. dolarů. Hnacím prvkem tohoto vývoje je segment čerstvého zboží, kde došlo ke zvýšení obratu na 13 mld. dolarů. Tento segment představuje 36 % celého biotrhu v USA. Tržní podil ovoce a zeleniny v kvalitě bio je v USA zatím na 13 %. U takzvaných convenience produktů pro vegetariány získaných zpracováním se obrat dokonce zdvojnásobil (+ 107 %). Nejvíce ovoce a zeleniny v kvalitě bio se prodalo prostřednictvím „konvenčních“ řetězců supermarketů (5,7 mld. dolarů), následováno specializovanými obchody a supermarkety s přírodními potravinami (4,7 mld. dolarů) a při přímém prodeji (2,7 mld. dolarů) na tržištích, při prodeji v rámci sdružení producentů a spotřebitelům a v online obchodě.

Bio je vždy provní volbou

Jen u banánů se obrat zvýšil o 33 % na 165 mil. dolarů, což je velice úctyhodný nárůst. Jednatelka OTA, paní Laura Batcha, konstatuje: „Údaje, které máme k dispozici, nám ukazují, že zákazník stravující se v bio kvalitě nakupuje své ovoce a zeleninu s mimořádným ohledem na zdravé stravování. Bio zboží je přitom první volbou, neboť zákazník má jistotu, že se v tomto případě vyhne jedovatým a neodbouratelným pesticidům.“

Sektor nepotravinářského zboží v bio kvalitně, nabízející ekologické textilní výrobky, prací a čisticí prostředky a kosmetiku, vzrostl o 13 % na 3,6 mld. dolarů. Obě skupiny výrobků – potraviny a non-food – tedy ke konci roku 2015 společně dosáhly 43,3 mld. dolarů, v přepočtu 39,6 mld. EUR.

Zdroj: BioFach