V roce 2013 dosáhl celosvětový trh biopotravin 72 mld. dolarů (resp. 56 mld. EUR). Obrat se více než zčtyřnásobil od roku 1999, kdy dosahoval 15,2 mld. dolarů (14 mld. EUR). Evropská Unie s 22,2 mld. EUR tvoří zhruba 40 % z celkového trhu s biopotravinami. Díky ekonomické krizi se růst trhu kolem roku 2009 zastavil, avšak od roku 2011 již růst opět pokračuje. Trh v Evropě vzrostl meziročně o 7 %. Nejvíce rostly severské země (Finsko +24 %. Norsko +17 %, Nizozemí +14 %). 

Největší podíl na světových trzích s biopotravinami má USA (43 %) a Evropská unie (40 %), dále Čína, Kanada (po 4 %), Švýcarsko (3 %) a Japonsko (2 %). Zbylá 4 % tvoří ostatní. Mezi deset zemí s největšími tržbami za biopotraviny patřily v roce 2013 (uváděno v eurech) USA (24 347 mil), Německo (7 550 mil), Francie (4 380 mil), Čína (2 430 mil), Kanada (2 375 mil eur), Spojené Království (2 065 mil), Itálie (2 020 mil), Švýcarsko (1 668 mil), Rakousko (1 065 mil) a Švédsko (1 018 mil). Za biopotraviny utratí ročně nejvíce ve Švýcarsku (210 EUR na osobu/ rok), Dánsku (163 EUR) a Lucembursku (157 EUR). V České republice utratíme ročně zhruba 7 EUR na osobu.

Český trh s biopotravinami

  • Celkový obrat s biopotravinami českých subjektů včetně vývozu dosáhl v roce 2013 přibližně 2,7 mld. Kč;
  • z toho zhruba 28 % (774 mil. CZK) činil export a
  • domácí spotřeba biopotravin dosáhla 1,95 mld. Kč (nárůst o 9,5 %)
  • Průměrná roční spotřeba na obyvatele zůstává pod hranicí 200 Kč (185 Kč v roce 2013).
  • Podíl biopotravin na celkové spotřebě potravin a nápojů stagnuje okolo 0,7 % (0,71 % v roce 2013).
  • Hlavní kategorií biopotravin s největším objemem prodejů je dlouhodobě kategorie „Ostatní zpracované potraviny“ (33% podíl, přičemž téměř třetinu tvoří hotové pokrmy typu dětských výživ), následuje „Mléko a mléčné výrobky“ (18 %) a „Ovoce a zelenina“ (16 %)
  • Nejvíce biopotravin nakoupí čeští spotřebitelé v maloobchodních řetězcích (64%, tj. za 1,2 mld. Kč), na druhém místě pak v prodejnách zdravé výživy a biopotravin (17 %).
  • Biopotraviny z dovozu dosahují až 57 %, při zahrnutí jen finálních biopotravin představuje dovoz 46 % maloobchodního obratu

Pro Českou technologickou platformu zpracovala Ing. Andrea Hrabalová

Zdroj: BIO INFO

Redakce Gastro&Hotel