V neděli, 11. listopadu v 11 hodin jsme již poosmé přivítali první víno nového ročníku – Svatomartinské. Letos je pro milovníky vína v obchodech, restauracích a vinotékách po celé zemi připraveno rekordních 2 193 000 lahví Svatomartinských vín od 122 vinařů a vinařských firem.

Letos po odborném hodnocení získalo možnost používat značku Svatomartinské 380 bílých, růžových a červených vín. Mezi odrůdami je tradičně nejvíce zastoupena odrůda Müller Thurgau se 106 víny. Z bílých vín pak nabídku Svatomartinských doplní ještě 39 Muškátů moravských a 22 vín odrůdy Veltlínské červené rané. Svatovavřinecké vévodí růžovým vínům se 74 víny, zatímco u červených Svatovavřineckých budeme vybírat z 35. Modrý Portugal naopak dominuje mezi červenými se 70 víny a nabídku doplňuje Modrý Portugal rosé s 21 víny. Cuvée neboli směs více odrůd bude zastoupena 13 víny.

„Spotřebitelé se přišli s prvními Svatomartinským seznámit hned v neděli na náměstí Svobody v Brně nebo na další desítky a možná už dokonce i stovky svatomartinských akcí po celé republice. Letošní ročník slibuje vína nejen velmi kvalitní, ale také pestrá, lišící se vinař od vinaře, region od regionu, a tak určitě nezůstane jen u slavnostního nedělního přípitku,“ komentuje svátek všech fanoušků moravských a českých vín ing. Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu, který je iniciátorem obnovené tradice Svatomartinských vín a zajišťuje jejich propagaci.
Není mladé víno jako mladé víno

Láhev Svatomartinského vína musí být opatřena logem Svatomartinské v podobě Martina na koni na etiketě a jednotnou záklopkou s nápisem Svatomartinské 2012 na hrdle láhve. Jedině takto označená Svatomartinská vína mohou přinášet od 11. listopadu radost, protože splňují přísné nároky na kvalitu. Obrovský nárůst popularity Svatomartinských vín láká bohužel i některé nepoctivce, kteří se čas od času snaží vydávat za ně i vína nedosahující požadované kvality.

Výrobci záklopek mají povoleno vydat jednotlivým výrobcům Svatomartinských vín pouze tolik záklopek, kolik odpovídá množství vyrobeného Svatomartinského vína. Vinařský fond jako vlastník značky Svatomartinské víno tak má přehled, kdo, kolik a jakých Svatomartinských vín uvádí na trh. Letos poprvé je navíc každý z uznaných vzorků vín ještě uložen v Národním vinařském centru pro případnou kontrolu, zda prodávané víno skutečně odpovídá vínu předloženému k hodnocení.
Značka „Svatomartinské“ byla registrována v roce 1995 a od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond. Ten v letošním roce již pošesté společně s Národním vinařským centrem organizuje propagaci těchto vín pod jednotným logem. Značku „Svatomartinské“ mohou využít všichni vinaři registrovaní v České republice, kteří splní všechna náročná kritéria.
Více informací o Svatomartinském vínu a vinařských akcích naleznete na webových stránkách www.svatomartinskevino.cz.

Redakce Gastro&Hotel