Poslanecká sněmovna schválila zavedení stravenkového paušálu, a to v rámci daňového balíčku. Nové podmínky na trhu benefitů pro zaměstnance by měly platit od 1. ledna 2021, zákon jde ještě do senátu a musí ho podepsat prezident. „Konečně jsme ve finální fázi. Přichází změna, která dá prostor novým službám a zefektivní ty stávající. Stravovací paušál pomůže českým restauracím a zmodernizuje celé prostředí,“ prohlásil Petr Skoč, obchodní ředitel nové benefitní karty LemonPay.

Od nového roku by si mohli zaměstnavatelé sami rozhodnout, zda dají zaměstnancům stravenky, nebo peníze ve stejné hodnotě, které jim zašlou na účet. Stravenky nebo elektronické benefitní karty už nemusí být výhradní možností k získání těchto bonusů. „Zároveň mnoho  firem bude chtít mít přehled o tom, za co budou jejich zaměstnanci utrácet příspěvky na stravování. Stravenkový paušál tak berou jako možnost pro změnu,“ prohlásil Petr Skoč, který si nemyslí, že by většina zaměstnavatelů posílala příspěvky na účty jen tak.

„V rámci firemní kultury totiž dbají o to, aby se jejich zaměstnanci dobře stravovali, nebo je podněcovali ke sportu a zdravému životnímu stylu. Důraz na benefity jsou trendy také při náběru nových lidí,“ dodal obchodní ředitel LemonPay, podle kterého bude větší poptávka po univerzálních elektronických kartách. Zájem naopak klesne o papírové stravenky, které se však zcela nezruší.

Jako nový český startupový projekt přinášíme nejmodernější řešení, s naší kartou lze platit všude, nepotřebuje akceptační síť, a to ani v rámci online plateb, neškrtí ji žádný denní limit nebo časové omezení prostředků. Ověřili jsme si, že po několika měsících od spuštění je o to velký zájem,“ dodal Skoč. Na rozhodnutí, jak se dál bude možné postarat o benefity pro zaměstnance, čekalo podle průzkumu LemonPay přes 80 % oslovených firem.

Restaurace nebudou škrtit provize ze stravenek

Zavedení stravenkového paušálu pomůže také českým restauracím, které v současné době počítají každou korunu a mnoho z nich se nachází kousek od krachu. „Budou daleko svobodnější v rozhodování, zda být v akceptační síti zavedených francouzských stravenkářů, kterým platí velké provize. Do praxe se bude konečně více zavádět modernější přístup, tedy nesepisovat s restauracemi žádné smlouvy a nezahlcovat je byrokracií,“ dodal Skoč z LemonPay, nová česká karta, která je přijímána automaticky na všech terminálech.

V říjnu navíc český startupový projekt společně s několika asociacemi a svazy vyzvaly velké francouzské společnosti, aby snížily provize. Přední stravenkové firmy na to zareagovaly a provizi snížily na 3 a 4,5 % po dobu několika měsíců. „S ohledem na to, že restaurace nyní fungují přes výdejní okénka, je to stále hodně. Teď jde o každou korunu, proto navrhujeme, aby si stravenkáři nárokovali maximálně jedno procento provize,“ dodal Skoč, podle kterého se provize od francouzských stravenkových firem pohybují běžně od 3 do 7 procent.

Redakce Gastro&Hotel