reklama

Storyous: Restauracím opět klesají tržby i návštěvnost. Na vině je bezinfekčnost, zhoršující se epidemiologická situace i další faktory

autor: | Lis 25, 2021 | Nezařazené | 0 komentářů

Tržby v pohostinství opět klesají. V prvním listopadovém týdnu podniky utržily v průměru o téměř 22 procent méně než v týdnu předchozím, tedy posledním říjnovém. Na vině je hned několik faktorů – zhoršující se epidemiologická situace, ukončení sezónního provozu vybraných restaurací, znovuzavedený homeoffice zaměstnanců některých firem i kontrola bezinfekčnosti. S klesajícími tržbami se přirozeně snížila i návštěvnost podniků, v prvním listopadovém týdnu o necelých 16 procent. Vyplývá to z údajů společnosti Storyous, která vytváří komplexní restaurační systém.

Úbytek hostů na začátku listopadu nevykompenzovaly restauracím ani zvyšující se ceny. Návštěvnost restauračních zařízení podle údajů společnosti Storyous poklesla o necelých 16 procent, průměrná tržba na podnik pak dokonce o téměř 22 procent.

Za poklesem stojí celá řada faktorů – zhoršující se epidemiologická situace, ukončení sezónního provozu vybraných restaurací, znovuzavedený homeoffice zaměstnanců některých firem, obavy lidí před nákazou a nepochybně i kontrola bezinfekčnosti. Pokud srovnáváme poslední říjnový týden a první týden v listopadu, v poklesu hraje svou roli i fakt, že školáci měli podzimní prázdniny, na některých školách tyto prázdniny v letošním roce trvaly dokonce celý týden, a venku bylo hezké počasí. Řada rodin ještě vyrazila na prodloužený víkend a poslední letošní dovolenou. Tržby restaurací tudíž v posledním říjnovém týdnu oproti týdnu předcházejícímu vzrostly o zhruba šest procent. O to ostřejší sešup pak následoval v listopadu. Jak velkou roli ale hrají jednotlivé faktory, je poměrně obtížné říct, jedná se spíše o jejich kombinaci,” říká CEO Storyous Igor Třeslín.

O kolik procent podniky utržily více či méně, mezitýdenní porovnání (Zdroj: Storyous)

Časové období Změna průměrné tržby na podnik (%) – oproti předchozímu týdnu
4. říjnový týden +5,86 (oproti 3. říjnovému týdnu)
1. listopadový týden -21,76 (oproti 4. říjnovému týdnu)

O kolik procent poklesla návštěvnost restaurací, mezitýdenní porovnání (Zdroj: Storyous)

Časové období Změna návštěvnosti (%) – oproti předchozímu týdnu
4. říjnový týden -1,31 (oproti 3. říjnovému týdnu)
1. listopadový týden -15,53 (oproti 4. říjnovému týdnu)

Situace se značně liší také regionálně. Největší úbytek hostů i tržeb pociťují v Královéhradeckém, Karlovarském a Ústeckém kraji, což do jisté míry kopíruje křivku sezónního provozu vybraných podniků. Co do návštěvnosti je nejméně zasažen Olomoucký a Zlínský kraj. Tržby nejméně poklesly ve Zlínském kraji a také Praze, na kterou sezónní vlivy mají dopad relativně nejmenší. Vedle toho je zde v porovnání s menšími regionálními městy dostatek míst s testovací kapacitou a testování na denní bázi nepředstavuje výraznou překážku (přinejmenším z hlediska kapacit).

Změna průměrných tržeb a návštěvnosti restaurací v 1. listopadovém týdnu 2021 oproti poslednímu říjnovému týdnu 2021 v regionech ČR

Regiony Změna průměrné tržby na podnik (%) Změna návštěvnosti restaurací (%)
Hlavní město Praha -6,77 -6,99
Jihomoravský kraj -9,34 -5,24
Středočeský kraj -13,98 -12,34
Moravskoslezský kraj -26,61 -16,72
Královéhradecký kraj -44,77 -35,46
Plzeňský kraj -15,21 -5,29
Ústecký kraj -36,84 -29,24
Jihočeský kraj -19,20 -14,90
Olomoucký kraj -21,52 +0,69
Liberecký kraj -28,43 -12,85
Pardubický kraj -15,21 -5,29
Zlínský kraj -3,76 +1,78
Kraj Vysočina -26,99 -18,75
Karlovarský kraj -36,11 -31,02

Zdroj: Storyous

Nejcitelnější pokles v tržbách i návštěvnosti zažily podniky o víkendu 6.-7. listopadu, nejmenší pak naopak v pondělí 8. a úterý 9. října 2021. Všední dny obecně nejsou tak zasažené. Svou roli nepochybně hraje i zhoršující se počasí, lidé v podzimních a zimních měsících o víkendech už tolik necestují.

Tržby oproti roku 2019 poklesly o téměř 10 procent

Pokles návštěvnosti i tržeb je s příchodem listopadu poměrně typický. V letošním roce byl však propad oproti roku 2019 v případě návštěvnosti dvojnásobný, u průměrných tržeb dokonce více než šestinásobný. Alarmující je i to, že restauratéři utržili o skoro 10 procent méně než před dvěma roky, kdy byly ceny zboží, energií i služeb výrazně nižší.

Po relativně vydařeném létu bohužel následuje poměrně studená sprcha. Letošní rok rozhodne předvánoční a vánoční období, kdy restaurace hostí nejrůznější party a večírky. V necovidových letech se jim tak daří z celého roku, ještě společně s létem, nejlépe. Více než na hostech, kteří by v tomto těžkém období na restaurace neměli zanevřít, bude ale letošní úspěch či neúspěch záviset na postoji vlády a platných opatřeních. Uzavření restaurací by bylo pro ty, co vydrželi, likvidační. Stejně tak postrádá logiku aktuálně diskutovaný rakouský model.

S chystaným opatřením (vstup do restaurace možný pouze tehdy, pokud je člověk očkovaný nebo prodělal covid maximálně přes 180 dny) nesouhlasím, protože nedává smysl a je diskriminující. To, že jsem očkovaný, nemá přece s bezinfekčností nic společného. Pokud budu nakažený, můžu bez okolků přenášet virus, všechno bude v pořádku a nikdo se nad tím podle současných pravidel nepozastaví. Zatímco pokud prokážu bezinfekčnost, tzn. byl jsem včera na PCR testu a jednoznačně jsem negativní, tak do restaurace nesmím? Postrádá to jakoukoliv logiku,” říká Třeslín a doplňuje: “Na chystané opatření doplatí opět nejvíce restaurace, jimž ještě více poklesne návštěvnost i tržby. Vláda jim momentálně nenabízí žádné kompenzace, které by ztráty pomohly alespoň částečně vykrýt tak, jak tomu je v zahraničí. Opět se ženeme do zavedení polovičatých opatření.”

O kolik procent podniky utržily více či méně, meziroční porovnání (Zdroj: Storyous)

Časové období Změna průměrné tržby na podnik (%) v roce 2021 – oproti roku 2019
3. říjnový týden +5,92 (oproti 3. říjnovému týdnu 2019)
4. říjnový týden +16,18 (oproti 4. říjnovému týdnu 2019)
1. listopadový týden -9,52 (oproti 1. listopadovému týdnu 2019)

O kolik procent poklesla návštěvnost restaurací, meziroční porovnání (Zdroj: Storyous)

Časové období Změna návštěvnosti (%) v roce 2021 – oproti roku 2019
3. říjnový týden -14
4. říjnový týden -3,75
1. listopadový týden -21,72

Pozn: Tabulky ukazují údaje za rok 2021 a 2019. V roce 2020 měly podniky zavřeno a byl možný pouze takeout, případné porovnání by nemělo tudíž vypovídající hodnotu. Třetí (předposlední) říjnový týden v roce 2019 počítáme od 21. do 27. října 2019, v roce 2021 pak od 18. do 24. října. Čtvrtý, respektive poslední říjnový týden pokrývá termíny 28. října až 3. listopadu 2019 a 25. až 31. října 2021 a ovlivňují ho v obou případech podzimní prázdniny. První listopadový týden uvažujeme od 4. do 10. listopadu 2019 a 1. až 7. listopadu 2021.

O Storyous
Společnost Storyous vytváří komplexní restaurační systém, který zjednodušuje každodenní úkony spojené s gastronomickým provozem. Digitalizuje a automatizuje procesy díky propojení s dodavateli nebo účetními a hotelovými systémy. Aktuálně zpracovává 18 procent obratu v české gastronomii. Od konce roku 2020 je součástí globální fintechové společnosti SaltPay, díky které Storyous postupně rozšiřuje své portfolio služeb a zároveň geograficky expanduje. Produkty firmy jsou dostupné například také na Slovensku, v Polsku, Španělsku, Maďarsku, Chorvatsku a na Islandu. Více informací naleznete na webových stránkách Storyous a také na Facebooku, LinkedInu nebo Instagramu společnosti.