V roce 2017 se dle statistik DOC Consortium – Valori Italia prodalo v České republice 3,7 milionu lahví prosecca, meziročně se jedná o 46% nárůst. Češi se tak zařadili na 12. příčku dovážejících zemí.

„Vzrůstající oblibu prosecca pozorujeme především v posledních třech letech. Mezi lidmi je vnímáno jako svěží, lehký nápoj, který je možné pít v podstatě kdykoliv. Ve srovnání se sekty nevidí lidé u prosecca spojitost pouze se slavnostními příležitostmi či partnerským životem,” komentuje nárůst prodeje Marek Žižkovský, manažer značky Mionetto pro český trh, která má dle údajů agentury Nielsen v českém maloobchodě v kategorii „spumante“ vedoucí postavení na trhu*.

Celosvětově, vyjma domovské Itálie, se dle reportu DOC Consortium – Valori Italia vypilo v roce 2017 celkem 3,5 miliardy lahví prosecca. Největší zásluhu na tom má především obliba v západních státech – Velké Británii (29 %), USA (26 %) a Německu (11 %).

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdroj: DOC Consortium – Valori Italia

Prosecco je italské šumivé víno z odrůdy Glera. Charakteristické je svou oblastí výroby, jedná se o vinice na severu Itálie v regionech Veneto a Friuli Venezia Giulia. Vyrábí se druhotným kvašením hroznů, a to nejčastěji Charmatovou metodou (druhotné kvašení probíhá v nerezových tancích). Na trhu se mohou lidé nejčastěji setkat s kategoriemi frizzante a spumante. Frizzante je jemně perlivé lehké víno a tlak v lahvi se pohybuje od 1 do 2,5 baru. Prosecco spumante je šumivé víno, jehož metoda výroby je stejná jako výroba sektů. Tlak v lahvi musí být vyšší než 3,5 baru, nejčastěji se pohybuje okolo 5 barů.

 

 

2015

2016 2017

Celosvětový prodej prosecca v mil. lahví vyjma Itálie

278,16

331,03

346,10

Prodej prosecca v České republice v mil. lahví                 1,81                2,53

3,71

Zdroj: DOC Consortium-Valori Italia

* Na základě Nielsen RMS dat pro kategorii Šumivá vína, sekty a champagne za období posledních 12 měsíců končících 30. června 2018 v prodané hodnotě/objemu/kusech na Moderním trhu 401+ m2.

Redakce Gastro&Hotel