Nízká míra nezaměstnanosti a nedostatek zaměstnanců v podstatě v jakémkoliv oboru nutí firmy ke stále kreativnější formě náboru zaměstnanců, často se předhánějí v nabídce těch nejzajímavějších benefitů a ve způsobu, jak své potenciální zaměstnance oslovit a na jakém místě. Výhodu mají firmy, které na poli HR nezaspaly, sledují trendy a o své zaměstnance se starají pravidelně.

V odvětví jako je gastronomie a hospitalita se po nestabilní době covidové pandemie ukázala síla velkých korporátních společností, které byly schopny si podržet své zaměstnance a přečkat tak toto nelehké období a po otevření provozů snadno navázat na předchozí fungování.

Otevřenost
Pro některé firmy je dnešní situace výzvou, posouvá jejich vnímání směrem k větší otevřenosti zaměstnávat dříve nepreferované skupiny, jako jsou senioři, rodiče s malými dětmi, ale také mladší věkové skupiny, které jsou často nepopsanou deskou a pro zaměstnavatele tak znamenají příležitost naučit je těm správným pracovním návykům.

A zase ta motivace
Konkurenční výše platu, rozmanitá nabídka benefitů, atraktivní pracovní prostředí, ale také možnost kariérního růstu, prostor pro kreativitu a sebeuplatnění, vzdělávání i třeba v oblastech, které nesouvisí přímo se samotnou náplní práce jsou hlavními motivátory, které ovlivňují spokojenost zaměstnanců a snižují jejich fluktuaci.

Lovení ve středoškolských vodách
Jednou z možností, jak získávat nové zaměstnance v hotelovém a restauračním odvětví je spolupráce nejen se středními školami, ale i s vysokými školami, s kterými se podařila navázat úzká forma spolupráce. Zaměstnanci OREA se účastní přednášek na středních a vysokých školách. „Spolupráce se školami je pro naše provozy doslova klíčová. S nedostatkem zaměstnanců a velkou fluktuací se toto odvětví potýkalo vždy, popularitu mu ještě navíc snížila pandemie. Po ní jsme se ale úspěšně ke spolupráci se školami vrátili a hledáme a oslovujeme další subjekty,“ uvádí Petra Slabá, HR ředitelka OREA Hotels & Resorts.

Hotely OREA se nachází po celé České republice, takže spolupracují se školami v regionech i v metropolích. Každá škola vyžaduje individuální přístup, má jinak nastavený systém praxí, je jinak vybavena a studenti z nich přicházejí s jinou úrovní znalostí. „V našich provozech vesměs všichni naši manažeři a šéfkuchaři nabízejí studentů přímý vstup do provozu, nejprve je zaškolí, intenzivně se jim věnují a dle možností si pak studenti vyzkouší kvalifikovanou práci jako plnohodnotný pracovník. Tento přístup nám přináší nejrychlejší výsledky a líbí se zejména mladým zaměstnancům. Často nám dávají zpětnou vazbu, že se za týden praxe u nás naučili více než za jeden rok ve škole,“ přibližuje Petra Slabá. V OREA se také osvědčilo nechat projít studenty na praxi více odděleními, kuchař si vyzkouší náročnost práce číšníka a naopak, což přispívá k týmovosti. Seznamují se také tímto způsobem, jak funguje firemní kultura OREA.

 „Studenti, kteří se chtějí skutečně něco naučit, velmi oceňují, že se jim věnujeme a nejprve s nimi strávíme čas na zaučení a pak jim svěříme konkrétní úkol, například přípravu bufetu nebo dokonce jídla z jídelního lístku. Nebráníme se také novým nápadům a rádi je zrealizujeme. Ve škole je často až 20 studentů na jednoho mistra/učitele, kdežto na praxi jsou dva až čtyři na jednoho školitele. Opravdu studentům pomůže vyzkoušet si skutečný provoz, praxe na půdě školy v provizorní kuchyni rozhodně nenahradí ostrý chod v hotelu nebo restauraci, kdy musíte zajišťovat servis pro platícího zákazníka,“ dodává Tomáš Vaněk, šéfkuchař z OREA Spa Hotelu Bohemia v Mariánských Lázních. 

OREA spolupracuje jak v regionech, tak v metropolích se středními školami, ať už hotelovými nebo se školami připravující budoucí kuchaře, číšníky a servírky, ale třeba i cukráře. Školy především oceňují množství a diverzitu hotelů OREA rozmístěných v různých lokalitách po celé České republice, což studentům umožňuje vyzkoušet si zimní provoz hotelu nebo restaurace v lyžařském středisku nebo naopak v létě otestují své dovednosti v horských resortech. V rámci této sítě mohou také zakusit, jak se liší provozy v kongresových hotelích a jak je odlišná klientela v městských nebo spa hotelech s wellness službami. Často studenti stráví praxi na jednom hotelu a pro letní brigádu zvolí typově odlišný provoz.

Velkou předností praxe v běžném provozu je seznámení s realitou, a především vytržení mladých lidí z komfortní zóny.

„Od spolupráce se školami očekáváme především výchovu a přípravu našich potenciálních zaměstnanců, ze studentů si samozřejmě vybíráme budoucí kolegy, kterým pak nabídneme konkrétní pozici. Zároveň jim ale chceme bez příkras ukázat, že práce v hotelu je skutečně náročná, ale zároveň v rámci naší sítě mají velkou škálu možností osobního růstu,“ popisuje Petra Slabá, HR ředitelka OREA Hotels & Resorts.

Šéfkuchař, F&B manažer, front office manažer budou zase vysněné pozice
Z komunikace se školami také vyplývá, že je třeba klást důraz na zlepšování prestiže práce v gastronomických a hotelových provozech a o to je potřeba se snažit na všech frontách. „Ze škol víme, že do prvního ročníku nastoupí 20 žáků, 10 vydrží do poloviny školy a po skončení do provozu odcházejí 3. Zpětnou vazbu se snažíme získávat i od rodičů našich studentů, voláme jim a snažíme se reagovat na jejich připomínky, vysvětlovat a odpovídat na jejich dotazy,“ říká Petra Slabá.

Účastníci praxe jsou například překvapení, jak vypadá provoz ve větším hotelu, nikdy totiž v takovém zázemí nebyli, jsou často zaskočeni moderní kuchyní s technologickými vychytávkami a příjemným prostředím. Pro ty, kteří se nakonec rozhodnou zůstat v horeka odvětví, je jedním z hlavních motivačních faktorů vedle spravedlivé odměny, možnost kariérního růstu. Oceňují, že mohou začít jako kuchaři, číšníci na hotelu na Vysočině a za pár let se dostat na pozici vedoucího směny, F&B manažera, šéfkuchaře nebo resident manažera ve velkém hotelu v Krkonoších nebo v Brně či Praze.

editorobsahu99