Sodexo pomáhá restauracím po druhé vlně covidu

autor: | Pro 2, 2020 | Koronavirus | 0 komentářů

Od čtvrtka 3. prosince restaurace zavřou výdejní okénka a otevřou dveře. Gastro sektor však krvácí z mnoha ran, vždyť v letošním roce kavárny, hospody a restaurace normálně fungovaly jen šest měsíců, a i v těch jim v meziročním srovnání chyběli zákazníci – hlavně ti z ciziny. „Rádi bychom podnikatelům v pohostinství pomohli rány zacelit. Připravili jsme proto záchranný finanční program pro podniky a motivační program pro jejich zákazníky,“ říká Daniel Čapek, generální ředitel Sodexo Benefity.

Ztráty gastro sektoru byly během první i druhé vlny pandemie masivní. Jak vyplývá z údajů, které společnost Sodexo získává z transakcí stravenkovou kartou Gastro Pass Card (GPC), v říjnu a listopadu propadl počet transakcí v porovnání s dobou mezi covidovými vlnami na 59 % a v provozu zůstalo jen 70 % restaurací. Oproti tomu na jaře, v březnu až květnu, klesl počet transakcí na pouhých 39 % ve srovnání s lednem a únorem letošního roku a otevřeno skrze výdejní okénko či rozvoz mělo 79 % podniků. Podzimní pokles byl méně výrazný, protože restauratéři rychleji zavedli okénka a byli na situaci připravenější. Na druhou stranu je zřejmé, že někteří z nich raději na dva měsíce zcela zavřeli, a i otevřené restaurace bojují o přežití jen s částí svých tržeb.

„Mezi jarní a podzimní vlnou se průměrné měsíční útraty v restauracích nejen vrátily na předcovidovou úroveň, ale dokonce mírně narostly, přestože počet návštěv zákazníků zůstal na 85 % v porovnání z dobou předkoronavirou. Nižší frekvence návštěv je dána tím, že šlo o letní měsíce, kdy lidé čerpají dovolenou,“ vysvětluje Čapek a pokračuje: „Naopak zvýšení útraty bylo způsobeno jednak růstem cen jídel a jednak větší ochotou uživatelů poskytnout vyšší spropitné, a podpořit tak svůj oblíbený podnik. Doufejme, že stejně se lidé zachovají i tentokrát.“

„K účtu za covid, který podle odhadů bude pro gastro tento rok 60 až 80 miliard korun, se navíc ještě může přidat hrozba stravovacího paušálu, takže restaurace nebudou mít na vzpamatování moc času. Podle studií by s jeho zavedením gastro sektor přišel o dalších 35 miliard korun ročně,“ doplňuje Čapek.

150 milionů korun na pomoc

Sodexo Benefity v reakci na fatální dopady anticovidových opatření na gastronomický sektor připravilo druhou etapu záchranného finančního programu, který provozovatelům restaurací pomáhá obnovit provoz. „Spouštíme ho okamžitě, protože jsme přesvědčeni o platnosti přísloví, že kdo rychle dává, dvakrát dává,“ říká Daniel Čapek a dodává: „Naším cílem je pomoci provozovatelům s cash flow a dát jim k dispozici tolik potřebnou hotovost pro nový rozjezd. Je totiž jasné, že banky se do půjček gastro sektoru příliš nehrnou.“

Program bude mít stejné parametry jako po první covidové vlně. Partnerská restaurace může od Sodexo Benefity získat půjčku ve formě zálohy až do výše 80 % toho, co v posledních měsících „normálního“ provozu (tedy v červnu až září 2020) průměrně proplácela ve stravenkách. Tato bezúročná půjčka se pak postupně splácí každý měsíc dle proplácení. „Na program jsme vyčlenili až 150 milionů korun a v nejbližších dnech budeme restaurace s touto nabídkou pomoci kontaktovat,“ říká Tereza Knířová, manažerka komunikace Sodexo Benefity, a připomíná, že už v rámci první etapy od června do září se do programu zapojila zhruba stovka restaurací, jimž Sodexo Benefity půjčilo celkově 4,5 milionu korun.

Až 15 procent zákazníkům

„Abychom podpořili návštěvnost restaurací, spouštíme zároveň program Peníze zpět. Jde o naprostou novinku a týká se všech uživatelů našich stravenkových karet, kteří se k programu zaregistrují,“ uvádí Tereza Knířová. Z útraty v restauracích a u dalších vybraných partnerů totiž získají uživatelé Gastro Pass Card až 15 % zpět. Pokud tedy majitel karty za měsíc „projí“ ve vybraných restauracích 2000 korun, Sodexo Benefity mu na jeho stravenkový účet vrátí až 300 korun. „Tato částka půjde u restaurací v tuto chvíli kompletně na vrub naší společnosti a finančně se jich nijak nedotkne. Chceme jim co nejdříve přivést zákazníky zpět a pomoci jim postavit se opět na nohy. Restaurace budeme do programu postupně zařazovat,“ vysvětluje Tereza Knířová.

Tři procenta restauracím

„Samozřejmě i nadále běží náš program pomoci, který jsme spustili na začátku listopadu, kdy jsme snížili poplatky pro malé gastro podniky na tři procenta,“ připomíná Daniel Čapek. Trvání programu bylo naplánováno na šest měsíců a případné změny budou reflektovat aktuální situaci.