Řekněme si to na rovinu, sociálními sítěmi i v roce 2021 bude ještě pěkně dlouho cloumat téma Covidu, které alespoň u nás v ČR plynule přejde do volebního klání.

Jinými slovy – dělat šťastná selfíčka je prakticky povinností nás všech v zájmu alespoň základního zušlechtění českého online prostředí.

Clubhouse – nový hráč s velkým stylem

A začněme v našem výhledu rovnou nováčkem, kterému je ale v poslední době věnována velká pozornost. Zda zaslouženě, či jde jen o úspěch v neúnosně dlouhé okurkové sezoně, to je otázka – nicméně nyní dovolte, abychom vám představili tuto novou sociální síť (prozatím) pro vyvolené. Clubhouse je vlastně taková tlachárna, které je sice pouze něco přes půl roku, ale v poslední době zažívá raketový nástup, protože dokáže oslovit díky kvalitnímu obsahu a hlavně koncepci i zaryté odpůrce sociálních sítí. Clubhouse je prostor pro sdílení mluveného slova. A protože tam můžete narazit na řadu zajímavých lidí, kteří mají co říct a povídají si s jinými významnými a zajímavými lidmi, kteří mají co odpovědět, jde o velmi zajímavý koncept, který navíc těží ze složité doby, ve které uživatelé prahnou po jakémkoliv „živějším“ kontaktu. Jak dlouho toto výsostné postavení a image Clubhousu vydrží, je samozřejmě otázkou.

Uživatelé se připojují do místností s určitou tematikou a následně zde mohou komunikovat. Lidé v samotné místnosti jsou dvojího typu – aktivní uživatelé a publikum, které může pouze poslouchat (pokud moderátoři diskuze nedají vyšší oprávnění). V době velkého rozvoje streamů a podcastů se jedná o velmi zajímavou aplikaci, která může ukázat směr dalšímu vývoji na poli sdílení kvalitního obsahu.

Aplikace momentálně funguje pouze na platformě iOS (Apple), uživatelé Androidu si ještě musí počkat. Dalším omezením (které ovšem zvyšuje šeptandu okolo této aplikace) je její uzavření. Momentálně se tam dostanete jen s pozvánkou od někoho, kdo již účet má vytvořený. Toto není nová strategie, ale pro napínání uživatelů je velmi efektivní – kdo se dostane k pozvánce, je něco jako vyvolený.

Živě. Cokoliv.

Obecně jedeme dále na vlně živých přenosů. Bohužel. Kultura, kurzy, vzdělávání, konference, kongresy. Vše se přesunulo do online prostředí a ani na začátku února nemáme výhled, kdy se situace začne vracet do normálu. V tomto bodě o tom nepíši jako o nějakém trendu – je to spíše nutnost, povinnost a realita, ve které žijeme. Pokud děláte kurzy vaření a ještě je svým zákazníkům nenabízíte online, pak vám ujel vlak.

Určitě neříkáme, že to je dobrá cesta. Je to jen cesta, jak zůstat v co nejužším kontaktu se svými klienty a obchodními partnery tak, aby na vás nezapomněli.

Nostalgie

Nemáte co sdílet na sociálních sítích? Zkuste se podívat do historie a do svých archivů, nostalgie jede. Jak se nám žilo v době, kdy vše bylo ještě normální, a lidé se mohli potkávat? Tuto nostalgii naštěstí můžeme spojit s něčím, co nám chybí, ale zase se vrátí.

Společně už nepofrčí

Na jaře byla znakem kvalitní komunikace věta odkazující na solidaritu – společně to dáme, společně to zvládneme, jsme v tom společně. Ano, jsme v tom pořád a už je to fakt dlouhé i pro ty nejzarytější introverty, takže tuto větu bych si už z marketingové komunikace raději vyškrtl.

Pokud jakýmkoliv způsobem pomáháte například zdravotníkům, určitě se tím neváhejte pochlubit, ale necpěte do každého příspěvku se štěňátkem větu „jsme v tom společně“.

Gaming

Hraní her je svět sám o sobě. Pokud nehrajete, asi nepochopíte. Nicméně nám tady roste obrovská (a když píši obrovská, tak tím myslím… fakt obrovská) komunita lidí, kteří tráví svůj volný čas hraním her. Dávno pryč jsou doby, kdy jste si sami „pařili“ doma. Dnes je vše online, hráči se sdružují, vznikají i regulérní herní týmy, hráči se profesionalizují a pořádají se turnaje, na kterých se vyhrávají miliony. A ty miliony jsou v dolarech. Gaming je potřeba brát stále více seriózně. Navíc v dnešní době, kdy je řada lidí přišpendlena doma k počítači.

Rozšířená realita

Augmentovaná realita umožňuje pohled na svět, který je doplněn (rozšířen) o další digitální informace – ať už se jedná o texty, fotografie, 3D objekty. Představte si, jaký náskok mají firmy, které díky svým aplikacím mohou nabízet zboží, a vy se přímo ve svém mobilu můžete podívat, jak tento produkt zapadne třeba do vašeho obýváku. Plánování se stává hrou a nakupování zábavou. Toto například umožňuje aplikace IKEA Place, kdy si namíříte mobil na svůj obývák a pak si vyberete pohovku či křeslo, které by se vám líbilo. Aplikace ho umístí do obrazu a vy si můžete v klidu prohlédnout, jak se vám vejde a stylově zapadne.

Možnosti rozšířené reality jsou obrovské a technologický vývoj na poli mobilních procesorů (zajištění dostatečného výkonu pro umožnění běhu takové technologie) či například akvizice společnosti Oculus gigantem Facebookem jasně ukazují, kam půjde další vývoj.

Nákupy na Instagramu

Že vám přijde Instagram jako povrchní záležitost? Ano, to je. Takže se tam dá skvěle prodávat. Instagram vždy byl výkladní skříní, do které se každý šel pochlubit, či se naopak trochu potrápit a zazávidět si. Kdo je jak oblečený, co má na sobě, co jí a pije. Lifestyle. A vše, co vidíte na Instagramu, se dá nějakým způsobem koupit – ať už je to jídlo v restauraci, pobyt, dovolená, oblečení, boty. Je logické, že tvůrci Instagramu přišli s nástrojem, který umožní firmám své zboží na populární sociální síti snadno prodávat.

Chatování čekají změny

Facebook už před časem avizoval pohyby ve službách přímých zpráv na Facebooku a Instragramu Direct a Whatsappu. Přestože změna v politice ochrany osobních údajů u aplikace Whatsapp přivedla konkurenčnímu Signalu nárůst neskutečných 4200 %, asi si nikdo nedokážeme představit život minimálně bez Messengeru a právě Whatsappu. Facebook půjde dále a měl by představit novou aplikaci, která tyto služby spojí do jedné.

TikTok

Pokud jste o TikToku doposud neslyšeli, tak je to už spíše s podivem. Naposledy se tato sociální síť objevila v souvislosti s mladými „influencery“, které si vláda najala na propagaci Úřadu za 500 000 Kč.

A jestli jste věnovali pár minut svého života googlování obou mladých lidí, asi jste se nestačili divit. Opravdu tragickou úroveň obsahu však kompenzuje obrovský zásah. Navíc na TikTok se z nudy či prostého hecu přesouvá stále více dospělých uživatelů, takže i zde je dobré brát brand vážněji a hledat prostor pro prezentaci vaší značky. TikTok (stejně jako koronavirus) tady s námi ještě nějaký čas bude.

Influenceři

Já vím, pardon. Chtěl jsem skončit pozitivně, ale skončím dnešní text s tématem Influencerů. Opět – všichni jsme online, trávíme mnoho času na sociálních sítích a influencer marketing prostě ještě pojede. Prostor dostanou i méně známá jména, neboť marketingové rozpočty na rok 2021 budou připomínat spíše noty na buben a firmy budou hledat alternativní způsoby tvorby online obsahu a jeho prezentace.

Rok 2021 obecně přinese uklidnění, po roce už jsou firmy i zákazníci zvyklí chodit a (pokud to alespoň trochu jde) nakupovat v online prostředí. Hledejte i vy nejrůznější způsoby, jak se dostat k vašim zákazníkům a nebojte se technologií!

Redakce Gastro&Hotel