„Nejbližší budoucnost bude o tuzemské klientele,“ říká Ilja Šedivý, předseda představenstva společnosti Regata Čechy, a.s., která mimo jiné vlastní a provozuje hotel Horizont v Peci pod Sněžkou a hotel Port na břehu Máchova jezera.

Obavy z šířícího se koronaviru a s ním související opatření mají vážný dopad na turistický ruch. Zavřené hranice, tím pádem nulová zahraniční klientela, téměř prázdné hotely. Jak se s touto situací perete vy? Byli jste nuceni propouštět?

Situace je opravdu dramatická, oba hotely máme uzavřeny a ztráty jsou obrovské. Přesto jsme nikoho ze stálých zaměstnanců nepropustili. Naším hlavním úkolem teď právě je postarat se o zaměstnance, pracovní týmy v obou hotelech udržet akceschopné a hotely udržet provozuschopné. Abychom, až to bude možné a vhodné, mohli hned znovu otevřít.

Většinou asi přicházejí storna pobytu, nabírání nových rezervací je zřejmě velmi obtížné?

Ano, do letních prázdnin vypadá situace velmi špatně. Ruší se prakticky všechny firemní akce, někteří individuální hosté vyčkávají na další vývoj situace, ale mnozí své pobyty raději zrušili. O letních prázdninách by situace mohla už být lepší, rezervace od tuzemské klientely přibývají, ale pořád jsme o víc než jednu třetinu pod dlouhodobým průměrem.

Zahraniční hosté asi v dohledné době nedorazí, ale rozjet by se mohla regionální turistika. Chystáte nějakou kampaň s cílem nahradit zahraniční klientelu tuzemskou?

Ano, nejbližší budoucnost bude o naší domácí klientele a my se musíme o ni opravdu dobře postarat. Tak, aby se k nám znovu vrátila. My máme velkou výhodu v tom, že oba naše hotely byly na domácí turisty orientovány již před vznikem této krize. V Horizontu tuzemci tvořili více jak 50 % obsazenosti a v Portu dokonce 75 %. Na domácí klientelu máme zacíleny asi všechny obvyklé nástroje marketingové komunikace. Za zdůraznění možná stojí náš dobře fungující věrnostní program Regata+, který je pro oba naše hotely společný. A na druhou stranu se dnes chceme vrátit i k dobře zacílené tištěné inzerci.

Neobáváte se toho, že by vláda, podobně jako v Itálii, uzavřela některé zóny či zrušila vnitrostátní cestování?

Jsem přesvědčen, že to u nás nebude třeba, vývoj epidemie i názory odborníků tomu v posledních dnech nasvědčují. Jinak by to pro náš obor byla naprostá katastrofa.

Vstřícné kroky od vlády by vám určitě pomohly. Jaké konkrétně by to měly být?

Kroky vlády by měly být hlavně rychlé a předvídatelné, pomoc pak v praxi rychle opravdu realizovatelná. Vrátím se k naší společnosti, my jsme za naši podnikatelskou historii odvedli státu na daních a dalších povinných dávkách mnoho stovek milionů korun. A nyní doufáme, že nám stát krátkodobě pomůže, abychom mu, až krize skončí, mohli dál daně odvádět …

Zpětný příspěvek na vyplacené mzdy zaměstnancům a odvedené povinné odvody státu, bude-li v praxi fungovat rychle, bude velkou pomocí. Ale všechny už asi nezachrání.

Ekonomiku státu v posledních letech z velké části táhla spotřeba domácností, proto by podle mého názoru bylo správné obchod a služby v tuto chvíli podpořit ještě víc.

O tržby přicházejí obchody, restaurace, sportovní zařízení a samozřejmě i hotely. Máte už vyčísleny ztráty? Asi je ještě příliš brzy na odhady.

Toto ještě přesně vyčíslit nejde, ale ztráty na tržbách budou v desítkách milionů korun, a některé náklady nám stále běží …

Chtěl byste ještě něco říci na závěr?

Možná pro odlehčení. Současná situace asi přinese to, že si lidé zvyknou doma v rodinách více vařit, a to je určitě dobře. A na úplný závěr, ač to nyní možná vyzní nepatřičně. Tato krize bezpochyby přinese i nové příležitosti. Je třeba zachovat si chladnou hlavu a podívat se na situaci z nadhledu.

Redakce Gastro&Hotel