Opět přichází náročné období, které má v HoReCa segmentu obvykle naprosto zásadní dopad na celoroční zisky. Jak se úspěšně připravit na sezonu firemních večírků, oslav konce roku a mnoha dalších událostí?

Minulý rok všichni s napětím čekali, jestli se po covidových restrikcích znovu naplno rozběhnou firemní večírky. Nakonec si mohli podnikatelé oddechnout, protože se věci více méně vrátily do zaběhnutých kolejí. Průzkum agentury Ipsos potvrdil, že osmdesát procent společností pro zaměstnance uspořádalo na konci roku firemní večírek. Ani letos není situace zrovna jednoduchá. Na podnikové rozpočty dopadá i v roce 2023 celá řada různých problémů. Naštěstí si společnosti uvědomují, že neformální setkání spolupracovníků má pozitivní vliv na mezilidské vztahy, pracovní morálku i na celkové vnímání firmy. Očekává se však, že zástupci společností si budou mnohem více hlídat, za co vyčleněné peníze utratí. Trend bychom mohli shrnout do starého známého přísloví „za málo peněz hodně muziky“. Co speciálního tedy zákazníkům nabídnout, ať už jde o účastníky firemních večírků, nebo běžné hosty při mimořádné adventní akci, kterou můžete uspořádat?

Po stopách vašich dobrot

Jednou z možností je tematicky laděný večer, který snadno uzpůsobíte konceptu vaší restaurace, baru, kavárny i ubytovacího zařízení. Kromě standardního pohoštění nabídněte třeba přednášku o původu vašich surovin, řízenou ochutnávku nebo další aktivity atraktivní pro chuťové buňky. Když prodáváte kávu z Kolumbie, vezměte hosty do země jejího původu. Nechte zasvěceného odborníka poutavě vyprávět o nádherně zelených plantážích, životu místních, procesu pražení a cestě kávy do vaší kavárny. Klidně hostům názorně ukažte rozdíly mezi nezpracovanými zrny, běžným produktem z obchodu a čerstvě upraženou kávou v prémiové kvalitě. Hlavním tahákem může být ochutnávka různých druhů správně připravené kávy, aby si účastníci akce rozšířili obzory a odnesli si dokonalé zážitky, kvůli nimž se k vám budou s chutí vracet. V dalších podnicích dle jejich zaměření se může stát středobodem zájmu tematického večírku víno, řemeslná piva, koňak, rum, ovocné pálenky, ale i hovězí maso, domácí uzeniny, sýry a spousta dalších věcí, za kterými se schovává přitažlivý příběh.

Podívaná s prvky interakce

Plusové body získáte i za netradiční podívanou. Každý už asi někdy byl v restauraci, kavárně, baru a přespal v hotelu nebo penzionu. Kdo se však osobně zúčastnil tradiční zabijačky? Kdo s otevřenou pusou sledoval řezníka, když zkušenými pohyby vyráběl klobásy, tlačenku a jitrnice? Kdo na vlastní oči viděl, jak kuchař chystá moderní pětichodové menu? Přitom lidé od přírody rádi sledují ostatní při nejrůznějších činnostech. Rozhodně není náhoda, že v televizi mají velký úspěch kuchařské soutěže, reality show a sportovní přenosy. Když pro vaše hosty nachystáte kuchařskou show s ochutnávkou, do které se budou moci zapojit odvážlivci z publika, máte nakročeno k úspěchu. Návštěvníci se o úžasných zážitcích ochotně vždycky podělí s rodinou a přáteli, takže získáte i pozitivní reklamu. Opět se pochopitelně nejedná o příležitost jen pro restaurace. Akci s vínem dodáte na autenticitě například cimbálovkou s moravským tanečním souborem, který hosty naučí základní kroky. A téměř každý firemní večírek dokonale rozproudí ohňová show.

Osvědčená zábava nezklame

Přestože se k nám tyto druhy zábavy dostaly kvůli železné oponě s pořádným zpoždě ním, rychle si získaly popularitu. Dnes už karaoke a tematické kvízy patří i v tuzemsku mezi oceňované formy společenské zábavy. Ke konci roku se navíc přímo nabízí, aby se karaoke neslo v duchu vánočních koled. Lidé se trochu odvážou a naladí na příchozí svátky.A pokud byste chtěli zpívání ozvláštnit, můžete karaoke spojit se soutěží o nejhezčí (nebo naopak o nejošklivější) vánoční svetr. Při přípravě otázek na hospodský kvíz se zkuste domluvit s vašimi klienty. Určitě ocení, když budou zaměstnanci odpovídat na otázky týkající se firmy a oblasti jejího podnikání. Ani v tomto bodě byste však neměli zapomenout, že chystáte večírek, který má být hlavně o zábavě a pohodové atmosféře. Kdybyste se nechali unést a začali účastníky akce pod taktovkou firemního klienta reálně zkoušet z odborných znalostí, asi byste průběhu party i svému podniku spíše uškodili.

Kreativní hry, ale I „blbiny“

V průběhu večírku se lidé obvykle nacpou k prasknutí. Proto minimálně někteří z nich ocení trochu pohybu. Co tedy připravit? Šipky, kulečník a stolní fotbálek je klasická triáda, která ke společenským akcím neodmyslitelně patří. Mezi osvědčenou klasiku patří i stolní tenis, u kterého se zabaví široké publikum. Speciálně, když se v zápase utká zástupce vedení firmy s řadovými zaměstnanci. Často slaví úspěch také „blbiny“ pro odlehčení atmosféry. Věřte, že i manažer si s ostatními rád zaskáče v pytli, aby si připomněl táborové zážitky z mládí. Pro obchodní zástupce, nákupčí a pracovníky call centra zase může být zajímavá soutěž, v níž se hází starým mobilemna cíl. Během směny telefon prakticky nepustí z ruky, proto má taková hra mnohdy až terapeutický účinek. Existují pochopitelně i dražší a nápaditější varianty. Když si u vás klient objedná steakové menu, zaručeně ocení i rodeo na elektrickém býkovi, který celý večírek posune na novou úroveň. Stačí se nad konceptem celé akce jen kreativně zamyslet.

Ochutnávky z budoucnosti

Nejen technicky zaměřené firmy ocení, když se vám podaří do večírku vmáčknout unikátní zážitky ve virtuální realitě. Dnes už spousta společností nabízí virtuální koutek na klíč hned v několika podobách. O vše se postarají od A až do Z, takže ve vaší restauraci, kavárně, hotelu ani penzionu nemusíte mít s virtuální realitou žádné zkušenosti. Pro naprostého začátečníka bude úchvatným zážitkem i pouhá návštěva virtuálního světa, kdy se potká s dinosaury, vydá se na vesmírnou loď Enterprise kapitána Kirka nebo se ponoří do podmanivých hlubin oceánu. Spoustu zábavy si vaši hosté užijí i u legendárního Beat Saberu, což je mimořádně populární rytmická hra pro virtuální realitu od českého studia Beat Games. O pořádný krok dále jsou potom různé závodní a letecké simulátory. Rozhodně není náhoda, že podobnou technologii používá k výcviku stíhacích pilotů i U.S. Air Force. Jedná se prostě o maximálně realistický zážitek, na který se nezapomíná.

Fotokoutek by neměl chybět

Proč investovat do fotokoutku? Vždyť téměř všichni už vlastní mobil se slušným foťákem – přesně tak zní obvyklá námitka občasných pořadatelů společenských akcí. Opravdu se jedná o paradox. Ovšem jak s oblibou říkával český velikán Jára Cimrman: „Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat.“ Faktem je, že u fotokoutků se běžně tvoří fronty. Lidé se u focení s rekvizitami náramně baví a navíc si odnesou památku na povedený večírek. Nehledě na skutečnost, že moderní fotokoutky toho umí ještě podstat ně více. Některé například efektivně pracujís filtry pro rozšířenou realitu. Díky tomu u snímku jednoduše změníte pozadí, nebo fotku vylepšíte o netradiční prvky. Ostatní pokročilé fotokoutky zase dokážou vyfotit jeden moment z více úhlů. Výsledkem je unikátní formát pohyblivého obrázku vašich hostů, který asi znáte pod označením GIF.

Příprava na nečekané situace

Dostatečnou pozornost si však zaslouží i příprava na různé krizové scénáře. Hlavní šílenství kolem pandemie covidu-19 už naštěstí odeznělo, ale většina z vás si pravděpodobně stále pamatuje, jak rychle to začalo posledně. Pozorný člověk si všiml, že s nástupem podzimu se do škol potichu vrátily dezinfekce. A v médiích se opět skloňují (respirační) onemocnění ve všech pádech. I když panika není na místě, je správné si připomenout staré české přísloví: „Kdo je připraven, není překvapen.“ Proto si do skladu radši připravte dezinfekci, roušky, papírové utěrky a jednorázové rukavice. K umyvadlům můžete přidat také kartičku s názornou ukázkou správného g umývání rukou. Pokud vás navštíví kontrola, určitě získáte za váš aktivní přístup plusové body. Nicméně, současná doba může přinést i úplně nové problémy. Přestože nechceme malovat pověstného čerta na zeď, vyplatí se být neustále ve střehu. Klidně může nastat situace, že vám klíčový dodavatel včas nepřiveze suroviny, nebo vám onemocní hlavní kuchař. A přesto byte měli domluvenou akci zvládnout s plnou parádou.

Oslovte co nejvíce lidí

Tím se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu. Ať pořádáte jakoukoli akci, v podnikání se (ne)úspěch hodnotí vždy optikou zisku. A k dosažení výdělku potřebujete přilákat dostatečné množství platících zákazníků. Pro HoReCa segment je typické, že i v roce 2023 stále velice dobře funguje propagace v reálném světě. Stačí dát na stůl pěkný letáček s pozvánkou na konkrétní akci a informace se začnou přirozeně šířit nejen mezi vašimi stálými hosty. Především v menších městech a vesnicích obvykle bývají efektivní i plakáty na vývěskách. Pro některé koncepty dává smysl také inzerce v (místním) tisku. Obrovský (a často stále ještě nevyužitý) potenciál se skrývá v internetu. Naprostým minimem je moderní web, který se správně zobrazí na mobilu, a vyplněný firemní Google profil. Právě z něho se hosté snadno a rychle dozví vaši otevírací dobu, kontakt pro rezervaci, ohlasy zákazníků a rovněž informace o chystaných akcích. Pokud chcete oslovit co nejvíce klientů, tak vrhněte svou atraktivně zpracovanou formu propagace na sociální sítě, především Facebook, Instagram, TikTok a LinkedIn. Skvělých výsledků můžete dosáhnout i placenou reklamou (PPC), která vaši cílovku „pronásleduje“ na internetu, ale raději nezapomeňte dobře zvážit klíčový poměr cena/výkon.

Lákadlo speciálních nabídek

Pro inspiraci nakoukněte ke konkurenci a do obchodních řetězců. Proč nabízejí 1+1 zdarma? Proč dávají při nákupu nad 5 000 Kč slevu 10 %? A proč se už v listopadu pouštějí do slevového šílenství s názvem Black Friday? Důvod je prostý. Snaží se ovlivnit poptávku, aby tak nejlukrativnější sezonu rozprostřely do delšího období a ze zákazníků dostaly více peněz. Podobné „motivátory“ lze využít i v restauracích, hospodách, barech, hotelech nebo penzionech. Když účastníkům firemního večírku nabídnete pro zaměstnance slevové kupony na 10 % s platností čtyři měsíce, třeba k vám v daném období dorazí znovu. A možná dokonce i s rodinou nebo přáteli. Ještě větší pozornost si zaslouží silvestr. Opravdu dokážete z oslavy posledního dne v roce vydolovat maximum? Často dochází k situacím, že si lidé zamluví ubytování na jeden až dva dny a pak máte poloprázdno. Zkuste hostům nabídnout zvýhodněné balíčky ubytování na pět dnů či rovnou celý týden, který bude zahrnovat i oslavu Nového roku. Možnosti speciálních nabídek pro stálé i nové hosty jsou takřka nekonečné a jejich přínos pro váš podnik může být mimořádný. Jen je dobře nastavit a atraktivně zpropagovat.