Čechy už omrzelo být doma a nevydat se na dovolenou. Letos plánují procestovat jak Českou republiku, tak poznat i krásy více či méně vzdálené ciziny.

V roce 2021 mnoho Čechů holdovalo spíše tuzemské dovolené, trend se ale obrací a letos se mnozí chystají i do zahraničí. Ukázal to nejnovější společný průzkum portálu Hotel.cz, který je součástí největší středoevropské ubytovací skupiny Szallas Group, a společnosti Nielsen IQ uskutečněný v České republice, Maďarsku, Polsku a Rumunsku.

Průzkum z listopadu 2021 ukázal, že 64 % respondentů z řad turistů z České republiky plánuje v roce 2022 vycestovat alespoň do jedné z dalších zemí střední a východní Evropy.

Díky pandemii lidé v roce 2021 více cestovali na vlastní pěst než v době před covidem. Letos mají v plánu sice řešit své cesty po vlastní ose více, než tomu bylo v dobách před pandemií, ale méně než v roce 2021.

Ochota Čechů k individuálně organizovaným cestám před, během a po Covidu

Průzkum ukázal, že lidé už nechtějí podnikat jen cesty po českých luzích a hájích. Zajímavostí je, že pobyty po České republice plánují místní jednou za čtvrt nebo půl roku, zatímco cesty do zahraničí jsou častější jednou za rok. Avšak v roce 2022 podstatně více Čechů plánuje cestovat do zahraničí. Češi chtějí navštívit cízí země alespoň jednou za šest měsíců.„Jak pozorujeme každým dnem, poptávka po cestování v regionu roste. Stále více zákazníků ze střední a východní Evropy se rozhoduje objevovat krásy tohoto regionu. V reakci na tento trend se skupina Szallas Group zaměřuje na rozšíření nabídky regionálního ubytování, propojení více turistických atraktivit v regionu a na podporu turistů pro pobyty napříč zeměmi, vysvětlil József Szigetvári, generální ředitel společnosti Szallas Group.

Lepší storno podmínky chtějí cestovatelé ponechat

Výsledky průzkumu ukázaly, že více než 90 % respondentů se domnívá, že například bezplatná a flexibilní storno politika a dodatečné hygienické služby budou pokračovat i v následujících letech.

„Kategorie ubytování s bezplatným zrušením rezervace byla na Hotel.cz spuštěna na jaře 2020, měsíc po vypuknutí pandemie. Nyní zahrnuje více než 2 000 ubytovatelů a většina současných rezervací směřuje právě k nim,“ říká Daniel Gönci, předseda představenstva Hotel.cz, který je součástí Szallas Group.

Stejně jako v jiných oblastech došlo i v turismu v době pandemie k rychlejší digitalizaci. Ubytovací zařízení zlepšila možnosti svých rezervačních systémů a cestovatelé své digitální dovednosti.

Pokud se jedná o digitální rezervace, v regionu je na prvním místě Maďarsko, kde je více než 90 % tuzemských rezervací uskutečněno prostřednictvím digitálních komunikací, ve srovnání s Chorvatskem (65 %), Českou republikou (60 %), Polskem (54 %) a Rumunskem (26 %).

Navíc ve všech zemích se většina (přes 50 %) ubytovacích zařízení připojila k platebním systémům provozovaným online cestovatelskými portály OTA, zatímco zavedení platebních řešení poskytovatelů fintech (např. Revolut, PayPal, GooglePay, AliPay) zatím není příliš rozšířené (1–22 %).

O průzkumu

Průzkumu, který provedla skupina Szallas Group, která vznikla sloučením největších středoevropských a východoevropských ubytovacích portálů a maďarské společnosti Szallas.hu Zrt., se zúčastnilo celkem více než 500 poskytovatelů ubytování. Dotazník, terénní výzkum a analýzy dat připravila globální společnost pro výzkum trhu Nielsen IQ. Vzorek je složen z respondentů, kteří jsou registrovanými partnery produktů skupiny Szallas, a je tedy reprezentativní pouze pro zainteresované a cílené partnery ubytování. Kvantitativní výsledky průzkumu byly doplněny řadou dotazníkových rozhovorů, kterých se zúčastnili majitelé a manažeři ubytovacích zařízení z Maďarska, České republiky, Polska, Rumunska a Chorvatska. Celkový počet respondentů z řad hostů přesahuje více než 6 000.

Redakce Gastro&Hotel