Barva, styl, kvalita a čistota ložního prádla, závěsů, přehozů nebo třeba ubrusů hraje v hotelových službách významnou roli.  Hotelový textil ovlivňuje výrazně celkový image interiéru, pocity hosta a zpětně pak úspěšnost hotelu. Některé hotely upřednostňují praktický, jednoduchý textil, jiné se zaměřují na vyšší kvalitu a styl od návrhářů světových značek. V obou případech by měl být textil sladěn s nábytkem a doplňky.

Kostička nebo smetanová?

Řídit se trendy v oblasti hotelového textilu není jednoduché. V případě ložního povlečení totiž stále jednoznačně vede bílá nebo smetanová barva, případně s jednoduchými vzory typu proužek nebo kostička.

Pro mnohé hoteliéry je bílá prostě klasickou barvou, symbolem čistoty a také barvou praktickou, která při častém praní nevybledne. A navíc – bílá nepodléhá módním trendům, je zkrátka nadčasová.

Pokud hotel zvolí jinou barvu, ladí ji většinou do celkového stylu pokoje. I tuto skutečnost lze považovat za trend  – sladění ložního prádla, závěsů, přehozů a potahových látek na nábytku často vyžaduje i radu designéra. Některé hotely dávají přednost žakárovému vytkávání, někdy nechávají látku tkát na zakázku se svým logem.

V materiálech na povlečení většinou vede stoprocentní bavlna – krep, plátno, damašek. Směsové materiály se stále zatím moc nepoužívají – přírodní vlákna přece jen zajistí hostovi ten nejpříjemnější komfort – a navíc jsou lehce udržovatelná. Na obrovském trhu s hotelovým textilem ale najdeme i výrobce nehořlavých látek nebo materiálů s antibakteriálními (ničí bakterie) či absorpčními (čistí vzduch v místnosti) schopnostmi.

Závěsy, ubrusy, přehozy…

Lokalita je u hotelu skoro stejně důležitá jako kvalita postele. Alespoň podle odpovědí respondentů – atraktivní poloha je klíčová pro 30 procent z nich, kvalitní postel pro 29 procent. Dobrý hotel také dělá příjemný personál a výborné služby (24 procent). Ale vraťme se k posteli.

Přehozy na postele by měly být barevně i vzorově sladěné se závěsy. Přehoz nejen že dobře vypadá, ale je i praktický – chrání ložní prádlo před ušpiněním. Klasickým pololněným prostěradlům už dlouho konkurují bavlněná prostěradla. Při jejich nákupu je důležité myslet na srážlivost a započítat výšku matrace, aby po několika praních nebyla prostěradla krátká. Bavlněné tkaniny se totiž vysrážejí až po několika pracích cyklech. Vypínací prostěradla se sice dobře perou a nemusí se žehlit, ale nedají se pořádně složit, takže zabírají hodně místa. Hotelové pokoje by měly být vybavené dvěma druhy přikrývek – letními a zimními, které se od sebe liší v hmotnosti náplně v gramech na metr čtvereční. Lze je nahradit tzv. sezonní dekou, která se skládá ze slabší přikrývky pro letní období a silnější pro chladnější. Obě deky jsou vybaveny zapínáním, které z nich pak vytvoří dvouvrstvou přikrývku pro zimní měsíce.

Přikrývky a polštáře se sice nejčastěji vyrábí ze směsových materiálů na povrchu v kombinaci se syntetickými polyesterovými rouny jako jejich výplní, ale hosté se často ptají po péřových výplních. Elastická polyesterová vlákna se i po několika praních automaticky vrátí do původního tvaru. Peří je měkké, udržuje teplo a lepší tvar, jeho životnost je až deset let. Mezi jeho negativní vlastnosti patří náročná údržba, rychle ztrácí své unikátní vlastnosti. Praní přikrývek a polštářů s péřovými náplněmi je možné pouze do 60 °C. Jeho cena je vyšší nežli u umělých vláken.

Celkovou atmosféru každé restaurace dotváří výběr stolního prádla. I v tomto případě je umění zharmonizovat praktičnost s estetickou stránkou. Damaškové ubrusy se žakárovými vzory, hladké, elegantní, jednobarevné, pestře tkané nebo vzorované –  to vše lze najít na nepřeberném trhu hotelového textilu.

Při výběru závěsů a záclon upřednostňují hoteliéři ty s nejjednodušší údržbou, bez nutnosti žehlení. Je dobré volit materiály s vysokým obsahem polyesteru – čím více bavlny a viskózy, tím  se látka více mačká a je náročnější na údržbu.

Mínusem záclon a závěsů je fakt, že do sebe natahují kouř. Na trhu existují speciální materiály, které umí pach kouře rozkládat, ale bývají výrazně dražší než běžné tkaniny.

Nevybírat jen očima

Veškerý hotelový a gastro textil musí mít klasifikaci – textil pro terciální sféru. Z této pozice by měl dodavatel nebo výrobce garantovat a certifikátem doložit kvalitu textilního zboží.

Důležitá jsou následující označení: výrobce, materiálového složení, rozměrů, hmotnosti a symbolů pro údržbu.

Výrobce je povinen vybavit výrobek návodem na jeho udržování podle §9 a §10 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, což bývá u textilních produktů obvykle řešeno formou tzv. symbolů údržby. Na udržovatelnost výrobku v průmyslové prádelně nebo čistírně má zásadní vliv i střihové řešení nebo kombinace použitých materiálů. Rozhodně je vhodné, vyžádat si před nákupem konkrétních výrobků stanovisko prádelny, ve které se bude textil prát.

Odborníci doporučují zaměřit se při výběru textilu především na gramáž, stálobarevnost, změnu rozměrů po praní a sušení, pevnost a odolnost proti šmolkování. Při nákupu většího množství prádla radí vyzkoušet jeho vzorek, několikrát (třeba i třicetkrát až padesátkrát) jej vyprat a teprve pak se rozhodnout.

I pak je na místě obezřetnost – z nového prádla je vhodné uložit si několik kusů. Při problémech s kvalitou lze totiž pouze na dosud nepraném prádle dalšími zkouškami zjistit, jestli prádlo bylo kvalitní či bylo poničeno chybnou údržbou.

Redakce Gastro&Hotel