Pivovar Litovel má za sebou již druhou covidovou letní sezónu. Potvrzuje se loňský trend přesunu konzumace piva z hospod do domácností. Téměř o třetinu vzrostl prodej piva v plechovkách, také lahvového piva se prodalo meziročně více. Nejvíce vzrostla kategorie nealkoholických piv a pivních mixů.

Česká republika začala díky pandemii následovat dlouhodobý evropský trend, kdy klesá konzumace piva v restauracích a více se jej vypije doma. Pozoruje to i Pivovar Litovel, který je součástí společnosti Pivovary CZ Group. „Změnilo se chování lidí, kteří v důsledku omezení pivo více konzumovali doma a často v tom pokračovali i po rozvolnění. U sudového piva jsme se stále nedostali na předcovidové období. Naopak nám výrazně narostly prodeje piva v plechovkách, kterých jsme za období leden až září prodali o 29 procentních bodů více než v loňském roce. Dařilo se i pivu v lahvích, tam jsme meziročně pozorovali nárůst o téměř 9 procentních bodů,“ uvádí obchodní ředitel společnosti Tomáš Konečný.

Ten nepředpokládá, že by se počet restaurací a hospod v nejbližší době dostal na úroveň před koronavirem. „Pravděpodobně nedojde ke znovuotevření všech gastroprovozoven, které v posledním roce a půl ukončily provoz. Proto ani nepředpokládáme, že by se prodeje sudového piva v hospodách brzy dostaly na úroveň roku 2019. Vnímáme tady navíc nový trend, kdy si lidé v době covid-19 začali domů více pořizovat výčepní zařízení a kupují si KEG sudy malých objemů,“ říká Tomáš Konečný a doplňuje: „Hospody a restaurace, a s nimi i čepované pivo, jsou jedním z fenoménů české kultury, a často i středobodem života v obci. Proto je pro nás důležité hospodským pomoci přilákat lidi zpátky do hospod. Ještě více se tedy nyní zaměřujeme na zvyšování kvality čepované piva. Cílem je rozvíjet naši specifickou kulturu a lákat lidi do míst, kde dostanou to nejlépe chutnající pivo.“ Pro ty nejlepší provozovny má Pivovar Litovel program Pečeť kvality a pro zájemce také Školu čepování piva, kde si můžou zvýšit své dovednosti jak provozovatelé restaurací, tak všichni ti, kdo milují pivní kulturu a rádi stojí za pípou. Pivovar se také chce zaměřit na větší dostupnost litovelského piva například přes e-shopy či další kanály.

Stále větší oblibu mají litovelská nealko piva a pivní mixy, jejich prodeje meziročně stouply o 38 %. Největším překvapením byl pro pivovar úspěch letošní nealko novinky Litovel Řezaný Citron, která vznikla řezem z nealkoholického Černého Citronu a nealkoholického piva Litovel FREE. „Pivu Litovel Řezaný Citron jsme věřili, protože Češi mají nealkoholická ochucená piva v čím dál větší oblibě a nealko Litovel Černý Citron je naše nejprodávanější ochucené pivo v retailu. Zákazníkům však novinka chutnala ještě více, než jsme předpokládali, protože jí prodali dvakrát více, než jsme čekali. Úspěšný start korunovala medaile z nejprestižnější české degustační soutěže České pivo, kde naše novinka získala v kategorii nealkoholických ochucených piv stříbrnou medaili,“ dodává obchodní ředitel.

Co pivovar Litovel trápí? „Potýkáme se s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků, a kromě toho vnímáme také stále rostoucí ceny obalového materiálu, vstupních surovin a energií,“ uzavírá Tomáš Konečný.

Tradiční české pivovary Holba, Litovel a Zubr společně patří skupiny Pivovary CZ Group a.s. Roční objem výstavu piva této skupiny se dlouhodobě pohybuje okolo 700 tis. hl, přičemž téměř třetina produkce směřuje na zahraniční trhy. Tyto regionální pivovary s celostátním dosahem vyvážejí pivo např. na Slovensko, do Německa, Polska, Maďarska, Itálie, Finska, Švédska, Litvy, Estonska, Ruska atd., ale třeba i do Kolumbie.

Pivovar Litovel – tradice trvající již 128 let, úcta k poctivému řemeslu, ruční práci a kvalitním surovinám. To jsou hlavní zásady, kterých se dodnes drží pracovníci Pivovaru Litovel, jenž byl slavnostně otevřen v roce 1893 jako ryze český vlastenecký Rolnický akciový pivovar se sladovnou v Litovli. Historie pivovaru je lemována četnými úspěchy a oceněními z mnoha výstav a gastronomických soutěží v tuzemsku a zahraničí. Portfolio Pivovaru Litovel tvoří piva vařená tradičními postupy na předem danou stupňovitost, otevřeným kvašením a dlouhým dozráváním v ležáckém sklepě. Zaměřuje se také na pivní speciály a nechybějí ani pivní mixy.