reklama

Olej, který hygienikům vyrazil dech

autor: | Čvc 22, 2018 | Nezařazené | 0 komentářů

Přichází zbrusu nový olej, který může v kuchyni nahradit všechny stávající oleje. Velmi dobře odolává oxidaci, nemá olejovou pachuť, obsahuje mnoho zdravých mono nenasycených kyselin (MUFA) typu Omega 9 a je dobrý nejen pro vaše zákazníky, ale i pro životní prostředí, protože je tak stabilní, že jej stačí jen dolévat, říká Ashuyko Dmitrij, ředitel VVSA INVEST, s.r.o., která FlavOil  HOSO do České republiky výhradně dováží.

Tvrdíte, že přicházíte na trh doslova se zázrakem. Není to pouze marketingový tah?

Nejde pouze o mé subjektivní hodnocení. HOSO (High Oleic Sunflower Oil) je 100% slunečnicový virgin olej bez příměsí jiných olejů a koncentrátu, lisovaný za studena. Má vysoký obsah kyseliny olejové. V případě HOSO je obsah této mono nenasycené kyseliny zhruba čtyřikrát vyšší než u běžného slunečnocového oleje, který nepochází z vyšlechtěných slunečnic.

Kdy jste se rozhodl, že se stanete distributorem oleje ze speciálně vyšlechtěných slunečnic?

Po praktickém testování v našich restauracích. Musím přiznat, že první poznatky ve mně nevzbuzovaly příliš optimismu. Pořád je to slunečnice, která má tu vlastnost, že při tepelném opracování tmavne. Naše fritézy po pěti dnech dokonce vypadaly, že v nich je čokoláda nebo třtinový cukr. Neodradilo nás to.

Ve fritéze jsme jej v naší restauraci v Mělníce používali při teplotě 185 °C celých čtrnáct dní. Každodenně docházelo k pravidelným kontrolám pomocí testovacího zařízení TESTO 270 a olej jsme pouze dolévali. Nekouřil, nepěnil a stále byl chuťově neutrální. Do toho přišla přepadová kontrola z Krajské hygienické stanice Středočeského kraje, pobočky Mělník, a s ní i sama paní ředitelka. Když viděla hnědý obsah fritézy, zhrozila se. Na základě senzorického posouzení okamžitě nařídila obsah vylít, protože podle ní šlo o zkažený olej. Trvali jsme na tom, že olej je v pořádku a že jej pravidelně testujeme. Sama si proto změřila lakmusovým papírkem volné mastné kyseliny. I po tomto testu jí olej vyšel jako znehodnocený. Opět jsme se bránili a předložili jsme všechny atesty a dokumenty od výrobce. Na základě našich protestů byly oficiálně odebrány dva vzorky oleje a hygienická stanice je poslala do laboratoří VŠCHT v Praze.

Když za měsíc a půl přišly výsledky, paní ředitelka se nestačila divit: olej byl po dvou týdnech plného restauračního provozu v pořádku a podle laboratoře byl dokonce zhruba v polovině své životnosti! Zjištění následně změnilo metodiku testování olejů minimálně ve Středočeském kraji.

Je to opravdu taková novinka?

Poptávka po tomto oleji pochází od společností, které hodně vaří, smaží a fritují. Například jde o všem známé řetězce rychlého občerstvení a další, které tento olej z vyšlechtěných slunečnic běžně používají po celém světě.

Kde se pěstuje tato vyšlechtěná slunečnice?

Nejvíce v USA, ale i v Evropě – především na Ukrajině a kupříkladu i v Maďarsku či na Slovensku.

V čem spočívá unikátnost HOSO?

Většina fritovacích olejů na trhu se skládá z řepky, palmy, slunečnice a z HOSO. Olej, s nímž přicházíme, je ale 100 % HOSO a z toho plyne i řada již popsaných výhod. Navíc máme pod kontrolou celý proces: od pěstování přes výrobu až po distribuci. Víme, odkud pocházejí semínka slunečnice, továrna je postavena na Ukrajině a celá logistika je rovněž v našich rukou. Jde vlastně o britský patent, a proto i samotná továrna patří vlastníkovi patentu – společnosti FlavOil. Samotný patent spočívá ve správné proporci dokonalé formule produktu, která byla speciálně vyvinuta pro stabilitu a efektivitu používání při smažení. Ta ovlivňuje skutečnost, že olej nepění, nekouří, nepřepaluje se a má trvanlivost až dva roky od chvíle výroby. Olej/semínko není genetický modifikován. Díky přírodním vlastnostem HOSO lze tvrdit, že zatím jde o nejzdravější olej na světě.

Přesvědčte mě, abych se rozhodnul pro tento olej.

Mohu mluvit z vlastní zkušenosti. V kvalitní fritéze vám běžný slunečnicový olej při ceně 25–30 Kč za litr vydrží dva dny, řepkový olej za 30 Kč/l je potřeba vyměnit za tři dny a palmový olej, který stojí 45 Kč/l je nutno při průměrném fritování vylít za sedm dní. Naproti tomu náš olej za 49 Kč/l dle výsledků zkoušek při stejné zátěži vydrží nejméně 14 dní. Nejvýmluvnějším argumentem je průměrná 60% úspora nákladů oproti výše zmíněným olejům. Proto FlavOil HOSO kupují i školy.

Co brání tomu, abyste rychleji ovládli trhy?

Máme zastoupení pro Polsko, Slovensko a Českou republiku. A co brání většímu rozšíření? Rozsáhlejší povědomí, setrvačnost v myšlení a mnohdy i strach z něčeho nového a nepoznaného. Stereotyp, že vše levné je ekonomický výhodné, což je samo o sobě sebeklam.

Kdy jste zahájili dodávky do České republiky?

První dodávka proběhla v říjnu loňského roku. A protože jde o univerzální olej, který můžete používat jak na smažení, tak na vaření, a dokonce i ve studené kuchyni, jeho odbyt stále stoupá. Samotný olej je naprosto bez chuti a zápachu. Při degustaci cítíte pouze mastnotu.

Kde se dá koupit?

Olej najdete v cash&carry Makro, JIP a distribuci Bidfood. Prodáváme i přímo na našem webu www.olejhoso.cz s vlastní distrubucí po celé ČR, a kromě nás prozatím FlavOil olej nabízejí i mrazírny Polar. Prozatím jde o dodávky B2B, protože máme 15litrové balení.

Který známý šéfkuchař se již pro HOSO olej nadchnul?

Naším váženým klientem je například šéfkuchař Ondřej Slanina ze Zámecké restaurace Chateau Svatý Havel v Praze 4, a není zdaleka jediný.

Text: Jiří Kučera Foto: Archiv