Drtivá většina Čechů by v práci ocenila nějaký nadstandardní benefit v podobě občerstvení. Nejvíce by lidé uvítali kávovar či presovač, nabídku ovoce a zeleniny a výběr chlazených nápojů. Vyplývá to z průzkumu společnosti Up Česká republika mezi 525 zaměstnanci. Méně tradičními formami občerstvení na pracovišti se firmy snaží doplňovat nabídku svých benefitů a zaujmout uchazeče na trhu práce i stávající zaměstnance.

Vede káva, ovoce a zelenina

Vůbec nejvíce zaměstnanců by mělo zájem o benefit v podobě kávovaru nebo presovače na pracovišti, o tuto výhodu by stála skoro třetina dotazovaných. Podobný zájem vzbudil také ovocný či zeleninový bar. Ten by si výrazně více přály ženy, konkrétně by ho chtělo 43 % z nich. „Obzvlášť po koronakrizi jsou zaměstnanci citlivější na své zdraví a o podobné benefity, které podporují zdravý životní styl, je proto zvýšený zájem ze strany HR oddělení firem,“ říká Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika.

30 % českých zaměstnanců by stálo o možnost výběru chlazených nápojů, jako jsou džusy nebo limonády. Téměř čtvrtina lidí by ocenila možnost nabídky chlazených nápojů i ve formě automatu na mince či žetony.

Různé formy občerstvení na pracovišti jsou příkladem méně tradičních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží zaujmout potenciální zaměstnance a udržet ty stávající. „Občerstvení na pracovišti je určitě milou pozorností, ale mělo by být doplňkem základní podpory stravování v podobě kvalitní firemní kantýny nebo stravenek adekvátní nominální hodnoty,“ říká Petra Prchlíková, obchodní ředitelka společnosti Up Česká republika, která se specializuje na zaměstnanecké benefity.

Bezedná káva či snídaně v práci potěší

Z dalších forem občerstvení by byla pro necelou čtvrtinu zaměstnanců zajímavá tzv. „bezedná“ káva a nabídka snacku či svačiny. O svačiny by přitom nejvíce stáli mladí lidé do 26 let, takový benefit by byl zajímavý téměř pro polovinu z nich a z nabízených forem občerstvení je pro ně na první příčce. Více než pětina lidí by pak ocenila automat na teplé nápoje a snídani.

„Zájem zaměstnanců o tyto nadstandardní výhody potvrzuje, že stravovací benefity jsou důležitou součástí firemní péče,“ říká Nicoletti a dodává: „Novým podobám stravovacích benefitů nahrává i postupná digitalizace stravenek, díky tomu lze například eStravenkou bezkontaktně platit v několika tisících automatech na kávu a další nápoje i drobné občerstvení.“

Zájem o elektronické karty i proto mezi zaměstnanci roste. Od zaměstnavatele ji nyní podle průzkumu dostává necelá pětina zaměstnanců, ale ocenilo by ji dalších 41 %. Digitalizace s sebou zároveň přináší další výhody pro pravidelné uživatele stravenkových karet. Například v rámci nového věrnostního programu Up Club mohou hosté za placení eStravenkou v restauračních zařízeních získat až 10 % útraty zpět na svůj účet.

Přípravna nápojů a uchování nákupu netáhnou

Nejméně atraktivním benefitem je podle průzkumu možnost připravit si vlastní nápoj prostřednictvím odšťavňovače či mixéru. Takovou výhodu by si přála desetina lidí. Ačkoliv se nejedná přímo o formu občerstvení na pracovišti, někteří zaměstnavatelé nabízejí zaměstnancům benefit v podobě výdejny potravin. Jedná se o speciální chladící prostor, kam si zaměstnanec může uschovat nákup, který si vyzvedne před odchodem z práce. Momentálně je takový benefit zajímavý jen pro 13 % z nich.

Redakce Gastro&Hotel