reklama

NOVÝ TREND: Děti v hotelu nebo restauraci

autor: | Led 3, 2022 | Nezařazené | 0 komentářů

Pandemie značně zamíchala se strukturou hostů. Rodiny s dětmi stále více vyhledávají domácí destinace a nutno říci, že jsou to velmi loajální hosté, kteří dovolenou v Česku neberou nutně jako levnou dovolenou.

Co všechno rodiny s dětmi ocení

Dobrá péče o děti v hotelech a restauracích znamená spokojenost nejen dětských klientů, ale i jejich rodičů, kteří se pak rádi vrací. A k tomu nestačí jen mít na jídelním lístku tři dětská jídla alá špagety, smažák s bramborem a řízek s hranolky. Spokojenost rodin se odvíjí například od schopnosti přizpůsobit svůj podnik tak, aby bylo kam umístit dětský kočárek, aby bylo možné usadit dítě u stolu do čisté vysoké stoličky, aby se jídlo v restauraci podávalo na dětských talířcích s dětskými příbory a třeba i bryndáčkem, aby bylo maminkám k dispozici klidné místo na kojení, na toaletách byl přebalovací pult a u umyvadla stupátko. To jsou drobné detaily, na kterých ale stojí celkový dojem z místa.

Co děti potřebují, si nejlépe představí ti, kteří sami děti mají. „Když jsme se před lety začali s kolegy zamýšlet, co pro děti a jejich rodiče zlepšit, čerpali jsme hodně ze zkušeností z pobytů v různých ubytovacích zařízeních s našimi vlastními dětmi,“ potvrzuje Pavel Bednář z krkonošského hotelu Horizont, který nabízí řadu dětských balíčků. Mezi nedávné patřil například pobyt „Halloween na horách“, který zahrnoval karneval, rodinné „dýňodlabání“ a různé animační programy.

Herna a pískoviště už nestačí

Dětská herna nebo venku pískoviště – to je vlastně jenom základ. Odlišit se znamená nabízet něco navíc, co je unikátní a neopakovatelné.

V krkonošském hotelu Horizont například vymysleli vlastního hotelového maskota Peciho, který u dětí slaví velký úspěch. Podle něj si pak v chráněné díl-
ně nechali vyrobit plyšáky, taštičky na dobroty nebo polštářky, které dostávají malí hosté během svého pobytu jako dárky do postýlky.

Pražské hotely Hilton zase nabízejí speciální pobyty pro rodiny s dětmi za zvýhodněnou cenu. Součástí jejich balíčků je pak i řada výhod, jako je například rodinné vstupné do ZOO Praha, poukaz na nákup v hračkářství Hamleys, hodinová plavba po Vltavě a podobně.

Děti jsou tak spokojené, jak spokojení jsou jejich rodiče

Vendula Kučerová z marketingového oddělení Slováckého dvora říká, že dobrou strategií, která se jim v jejich rekreačním areálu vyplácí, je nabízet společně s dětskými aktivitami i program a zábavu pro rodiče. A naopak u aktivit pro dospělé pak vždy myslí také na děti, pro které připravují například animační program.

Slovácký dvůr je na podobné aktivity skvěle zařízen. „Kromě lanového parku a dětského hřiště nabízíme i víceúčelové hřiště s umělým povrchem, beachvolejbalové hřiště nebo minigolf. Zvlášť v letní sezoně organizujeme pro děti řadu akcí a programů s animátory, takže o děti je na půl dne postaráno a rodiče si mohou v klidu odpočinout a dát kávu.“ V samotném areálu je tak široké vyžití pro rodiny s dětmi, že pokud hosté nechtějí, nemusejí vůbec brány areálu opouštět.

Že se pestrá nabídka vyplatí, potvrzuje i Pavel Bednář z Horizontu, kde kromě klasického dětského koutku, herny a venkovního hřiště nabízejí dětem možnost zahrát si stolní tenis, kuželky nebo se sportovně vyřádit na Xboxu.

Hotel těží také ze své polohy: „V zimní sezoně je v hotelu k dispozici kancelář lyžařské školy a přímo u hotelu je sjezdovka ideální k výuce lyžování. A k tomu samozřejmě patří také možnost vypůjčit si dětské lyžařské vybavení v naší hotelové půjčovně. V hlavní letní a zimní sezoně je pak připraven každodenní dětský animační program, v rámci něhož děti tvoří, pečou, prožijí den bez rodičů, hledají poklad nebo oslavují narozeniny našeho maskota Peciho.“

A to se vyplatí

Věnovat pozornost dětem se vyplatí vždy, i když třeba ne prvoplánově. Jak říká Vendula Kučerová ze Slováckého dvora: „Na dětském zákazníkovi nikdy nevyděláte a my to ani nemáme v plánu. Ale s dítětem přijede i rodič. V sezoně pořádáme každou neděli rodinná odpoledne, dětské diskotéky, v týdnu zase animační programy, to děláme pro návštěvníky zadarmo, rodič u nás udělá útratu a my mu něco dáváme na oplátku jako bonus.“

Pavel Bednář z Horizontu tuto skutečnost rozvíjí ještě dál: „Z našeho pohledu si tím vychováváme věrné hosty, protože věříme, že když je dítěti někde dobře, rádo se tam vrací. Nejprve s rodiči, potom přijede samo jako dospělé. Když má své vlastní děti, chce jim ukázat místa, kde mu bylo dobře, a nakonec jako prarodič přiveze svoje vnoučata. A tak stále dokola. Vzhledem k tomu, že na hotelu pracuji již opravdu dlouho, můžu tento koloběh vzniku stálých věrných hostů jen potvrdit.“

Je to hlavně o lidech

Pokud se místo orientuje na děti, je naprosto stěžejní personál. Pavel Bednář to potvrzuje: „Mít zázemí je jedna věc, ale vlídný personál, který nerozhodí to, když dítě vylije limonádu na stůl nebo se občas plete pod nohama, je k nezaplacení. A takový personál si vychovat a udržet se nám daří. Myslím, že je to jedna z věcí, které nás odlišují od ostatních hotelů.“

Zaměřovat pozornost na animátory doporučuje Vendula Kučerová ze Slováckého dvora: „Naši hlavní animátoři mají pedagogické vzdělání a především to s dětmi opravdu umějí. Děti chodí z pro-
gramu rozjařené a nadšené.“

Jak o sobě dát vědět, aneb razítko na to

Pokud je vaše místo přátelské pro rodiny s dětmi, lze ho označit certifikátem „Baby­‑Friendly“, který se v České republice uděluje od roku 2012. Razítko je pro rodiny dobrým orientačním bodem.

Jak to funguje? V první fázi podnik vyplní online dotazník, který zjišťuje, jaké má zaměření a jakým dětským vybavením disponuje. V druhé fázi ověřují stav přímo na místě inspektoři. Vše je odstupňováno podle toho, o jaký podnik se jedná a co si ze své pozice může dovolit.

Podniky pak získávají certifikát podle šíře vybavení a množství poskytovaných služeb ve třech kategoriích: bronz, stříbro a zlato. Každý rok zástupci organizace certifikovaný rozsah služeb znovu ověřují. V případě změny portfolia poskytovaných služeb se certifikát posunuje směrem nahoru, popřípadě dolů. Roční náklady na certifikát nejsou nijak závratné a pohybují se kolem 2000 Kč.

Adults Only

Orientace na rodiny s dětmi ale nemusí být trend, který ladí se zaměřením každého zařízení. Toho, že jsou děti rušivým elementem, si jsou vědomi všichni námi oslovení provozovatelé. A právě proto se také někde rozhodli dětské hosty naopak neubytovávat či neobsluhovat a vystavět na této skutečnosti svou konkurenční výhodu.

Zákaz pobytu dětí v podniku ovšem české zákony chápou jako diskriminaci. Precedentním rozsudkem v této oblasti bylo rozhodnutí Nejvyššího správního soudu (NSS) v případu hoteliéra a res-
tauratéra Milana Janků z Mladé Boleslavi. Soud tehdy shledal obecný zákaz vstupu dětí do jeho restaurace bez objektivního zdůvodnění jako diskriminační (více viz legislativa).

Zároveň ale také naznačil cestu, kterou se mohou provozovatelé dát. Ospravedlnitelným důvodem by podle NSS bylo například stavební řešení, které neumožňuje bezpečný a volný pohyb dětí či rodičů s kočárkem, případně povaha poskytovaných služeb.

Například jizerskohorský hotel Premier neubytovává děti mladší deseti let a i když za tento přístup zaplatil pokutu 5000 Kč, stále si svou strategii obhajuje. Na stránkách hotelu najdete výčet odůvodnění, jako například že se v hotelu nenachází žádný dětský koutek, postýlky a jiné dětské vybavení, nepodává se dětské menu, v hotelu jsou příkré schody bez výtahu a podobně.

Ubytovávat děti odmítají také ve wellness hotelu V nebi v Jizerských horách. I když za to už zaplatili pokutu, na svých webových stránkách stále inzerují: „Náš hotel je zcela nevhodný pro pobyt dětí do 18 let.“

Tipy pro hotely

Nemusíte mít zrovna bazén s tobogánem, abyste pro rodiny s dětmi byli atraktivní. Tady je pár tipů, jak právě tuto cílovou skupinu zaujmout:

  • Upravte si web tak, aby byl na první pohled přitažlivý: ukazujte rodinné balíčky, zdůrazněte dětské vybavení, vypište dětské atrakce a tipy na aktivity ve vašem okolí, uzpůsobte stránky k používání na mobilních zařízeních
  •  Spolupracujte s dětskými podniky v okolí a nabízejte například vstupenky za zvýhodněné ceny, prohlídky po městě uzpůsobené dětem, plavby po řece, návštěvy ZOO
  •  Organizujte aktivity zaměřené na děti. S minimálními náklady můžete kromě oblíbené minidiskotéky uspořádat třeba pyžamovou.
  • Vyškolte personál tak, aby byl připravený rychle reagovat na potřeby rodin s dětmi
  •  Dejte o sobě víc vědět: zaregistrujte se na portálu explorio.cz, který se zaměřuje navyhledávání dovolené pro rodiny s dětmi, nebo získejte certifikát Baby-Friendly