Svět gastronomie se mění a výrobci i prodejci potravin se musí přizpůsobovat novým trendům. Zákazníci už se nespokojí s lacinými náhražkami, ale jsou náročnější než před lety. Jak se mění preference Čechů, nám prozradil Claudio La Carbonara, ředitel sítě prodejen La Formaggeria Gran Moravia.

Kvalita potravin je v posledních letech velmi diskutovaným tématem. Český spotřebitel se za poslední roky změnil, podobně jako jeho požadavky, nákupní zvyklosti i přání. Lidé v tuzemsku stále bedlivěji sledují složení potravin a zajímají se o jejich původ. „Zaznamenáváme u zákazníků zvýšené povědomí jak o kvalitě potravin, tak o zdravé výživě. Jsou náročnější, více se zajímají o to, co kupují a konzumují,“ potvrzuje tento trend Claudio La Carbonara ze sítě prodejen La Formaggeria Gran Moravia a dodává, že Češi se zajímají nejen o samotné výrobky, ale také vyžadují kvalitnější servis, který jim prodavači poskytují. Očekávají, že jim personál poradí ohledně výběru, doporučí vhodné kombinace i využití, vysvětlí, jak potraviny nejlépe servírovat a skladovat… A případně že jim bude rovněž nabídnuto některé výrobky ochutnat dříve, než je zakoupí. „V síti našich prodejen jsme v tomto směru připraveni, proto nás tento trend velmi těší,“ dodává La Carbonara.

Milujeme grilování – nejen v létě!

Není tajemstvím, že Češi jsou milovníci grilování. S prvními jarními paprsky se zahrady a chatové oblasti vždy zahalily do typické vůně grilovaných lahůdek. Také v tomto směru ovšem přicházejí novinky. „Sledujeme nejen nové trendy, ale registrujeme především i změny v přístupu zákazníků ke grilování jako takovému. Grilování už zdaleka není doménou pouze teplých letních měsíců a zahradních posezení. Grilování se díky rozmachu elektrických grilů přesunulo do domácností a na balkóny, kde je dnes možné grilovat prakticky celoročně,“ popisuje změny v chování spotřebitelů Claudio La Carbonara. S tímto faktem souvisí i proměna samotného sortimentu, který návštěvníci obchodů s potravinami poptávají. „Například náš sezónní sýr na grilování Grilami, který byl původně na pultech našich obchodů pouze od dubna do října, jsme letos díky zvýšené poptávce s úspěchem nabídli zákazníkům již počátkem března,“ uvádí La Carbonara a dodává, že spousta dalších výrobků vhodných ke grilování (např. italské klobásky salsiccia nebo placky piadina) je dnes v síti prodejen La Formaggeria Gran Moravia standardně k dostání po celý rok.

Češi se novinek nebojí: zkouší kozí sýr, lanýže i bezlaktózový jogurt

Ačkoliv jsou Češi mnohdy považováni za konzervativní národ, stále více si v oblasti gastronomie rozšiřují své obzory, zkoušejí nové recepty i výrobky. Důkazem je také obliba kulinářských pořadů či food blogerek, ale také poptávka po novinkách v obchodech s potravinami. „V posledním roce jsme uvedli na trh celou řadu novinek, které potěší milovníky slaných i sladkých lahůdek. Mezi sýry, které jsou naší doménou, se objevily hned dvě zajímavé novinky: polotvrdý sýr Capriccio, který v naší sýrárně vyrábíme z kozího mléka a který se vyznačuje jemným kozím aroma, a sýr Trifolino z kravského mléka ochucený kousky pravých lanýžů,“ popisuje gurmánskou specialitu Claudio La Carbonara. Společným jmenovatelem poptávaných novinek je především kvalita a zdravá strava, která je neodmyslitelnou součástí celkového zdravého životního stylu. „Spokojenost a přání zákazníků jsou pro nás zásadní, takže jednou z novinek byl i dlouho očekávaný a také poptávaný bílý jogurt bez laktózy, který zraje, stejně jako ostatní naše jogurty, přímo ve skleničkách. Bezlaktózový jogurt si našel v průběhu roku své pevné místo v sortimentu i v jídelníčku zákazníků, a to nejenom těch, kteří mají intoleranci na laktózu, ale i ostatních, které zaujala jeho sladší chuť,“ vysvětluje La Carbonara. Obliba jogurtů obecně potvrzuje snahu Čechů o zdravý jídelníček. Využívat je lze i při vaření, pečení či u nepečených dezertů, anebo právě při oblíbeném grilování, kdy lze připravit různé jogurtové dipy. Stačí smíchat bílý jogurt s bylinkami, přidat trochu česneku a skvělá a zdravá omáčka ke grilovanému masu je na světě!

A co k pití? Oblibu si získala syrovátka i jogurtové nápoje

Novinky se objevují nejen v oblasti jídla, ale také pití. Velmi populární jsou například syrovátkové nápoje. „Jejich nabídku jsme rozšířili o atraktivní příchuť růžový grep, navíc v novém praktickém balení 500 ml. Mezi nejočekávanější přírůstky letošního roku pak patří osvěžující jogurtové nápoje vyráběné v naší sýrárně exkluzivně pro prodejny La Formaggeria Gran Moravia z vysoce kvalitního mléka,“ doporučuje Claudio La Carbonara. Jogurtové nápoje obsahují živé jogurtové kultury, jsou v sympatickém 250 ml balení vhodném pro velké i malé strávníky a vybírat je možné z pěti atraktivních příchutí, mezi kterými je i oblíbený kokos či broskev s maracujou.