Od konce roku 2019 nenajdou zákazníci v nabídce největšího tuzemského online supermarketu Rohlik.cz vejce pocházející z klecových chovů. Ten tak reaguje na nejnovější odhalení ochranářských organizací odvysílaných ČT24, že životní podmínky drůbeže v těchto typech chovů bohužel zůstávají špatné. „V Rohlíku věříme, že potraviny lze dlouhodobě produkovat s ohledem k životnímu prostředí a s respektem ke zvířatům. Věříme, že naši věrní zákazníci takové hodnoty upřednostňují před nejnižší cenou,“ vysvětluje opatření Tomáš Čupr, zakladatel společnosti Rohlik.cz. Už nyní ale tvoří na Rohlik.cz podíl vajec z podestýlek, v biokvalitě a z volného chovu až 80 procent na rozdíl od řetězců, kde je poměr opačný.

Je důležitá nejen cena, ale jak potraviny vynikají 

Vejce z přirozenějších volných chovů jsou kvalitnější a chutnější, ale zákazníci si za ně musí připlatit. Zatímco vejce od slepic v klecích přijde i na 1,80 Kč, od slepic žijících volně je to dvoj i trojnásobek. Podle Čupra je ale nutné zákazníkům dostatečně vysvětlit, že kromě ceny či země původu je důležité zohledňovat také okolnosti produkce  každé potraviny. „Velké řetězce roky lidem tlačí do hlavy, že vejce musí stát co nejméně a všichni prodejci se bojí to tabu – kvalita versus cena – prolomit,“ doplňuje Tomáš Čupr. Kromě vyšší ceny ale každý odvážlivec naráží ještě na fakt, že vajec produkovaných ve volných chovech je v Česku zatím velký nedostatek. Jak uvádí reportáž ČT, zatímco v zahraničí se klecové velkochovy ruší a podílí se na produkci už méně než polovinou, Česko je s 90 procenty klecových chovů výrazně pozadu. Rohlik.cz a Sklizeno proto začaly prostřednictvím investičního nástroje My Food Centrum směrovat finance do rozšiřování kapacit volných chovů drůbeže. „Bez tlaku spotřebitelů na obchodníky a velké řetězce ke změně hned tak nedojde. Jdeme proti trhu, ale pokusíme se být inspirací pro ostatní, že to jde,“ uzavírá Čupr.

Odkaz na reportáž ČT:

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/2512786-kde-se-bere-ceske-vejce-v-preplnenych-klecich-kde-slepice-bez-peri-a-s-otevrenymi

Text: Relative PR & Consultancy, s.r.o. Foto: Archiv

Redakce Gastro&Hotel