V poslední době se setkáváme se sdílením mnoha služeb – taxi, ubytování, sdílení konferenčních prostor a nově i s fenoménem založeným na sdílení domácí kuchyně spojené s kulturou a zvyky dané země. Hosté nenavštěvují klasické restaurace, ale lokální jídla objevují přímo v domácnosti. Téměř jeden milion restaurací a kaváren po celé Evropě si je dobře vědom, co to znamená zůstat konkurenceschopný v současném, velmi dynamickém podnikatelském prostředí. Tyto podniky musí neustále investovat do inovací a stále zlepšovat kvalitu svých služeb, aby splnily měnící se očekávání spotřebitelů. Aby byly konkurenceschopné, musejí mít takové podnikatelské prostředí, ve kterém mohou realizovat své plány bez obav, že některé subjekty mohou využívat šedé právní oblasti a ignorovat povinnosti a předpisy, kterými jsou běžné restaurace regulovány.

Zážitkové cestování je trendem, jídlo + sdílení + domácí prostředí + lov autentických zkušeností jsou na tento trend úzce navázány. To všechno vede k expanzi různých platforem, které nabízejí turistům možnost jíst jako místní, často za bezkonkurenční náklady, v tisících městech po celém světě. Jednou z nejoblíbenějších aktivit turistů staly návštěvy trhů, nákupy místních produktů i objevování místních receptů. To vše jsou pozitivní aspekty, které se snaží naplnit také klasické pohostinství, avšak za situace, že musí splnit všechny podmínky pro veřejné stravování. Stejně jako sdílené ubytování, vytvářejí tak i sdílené restaurace druh ekonomiky, který nepodléhá stanoveným pravidlům pohostinství. AHR ČR a HOTREC vidí v rámci tohoto nového fenoménu možné nedostatky a rizika, jako jsou udržitelnost a zodpovědnost, včetně legislativních a hygienických požadavků, ochrany zdraví konzumentů, neregistrovaných licencí na prodej alkoholu, odvodu daní apod.

 

Text: Klára Stárek Zachariášová Foto: Archiv

Redakce Gastro&Hotel