Na současnost i budoucnost hotelového fitness jsme se zeptali Karla Jaruška, fitness a business konzultanta a majitele Fit Academy.

Co by nemělo chybět v „dobrém“ hotelovém fitness?

Podoba hotelového fitness hodně záleží na primární klientele, která hotel navštěvuje. Jiná bude v případě, že hotel navštěvují mladí lidé, kteří sem jedou primárně kvůli sportovnímu vyžití, a jiná v případě, že je orientace na klientelu 50+, která nebude potřebovat tolik vybavení jako spíše osobní přístup a péči. Také jinak vybavené fitness bude v případě, že jde pouze o doplňkovou službu, když je špatné počasí, a jinak by mělo být vybavené v případě, že je jedním z hlavních bonusů či taháků pro hosty.

 Čím tedy při vybavování začít?

Pokud půjdeme k úplným základům, rozhodně prvním, co budou umět využívat i hosté bez zkušeností, je kardio zařízení. Proto by se na něm nemělo šetřit. Základem jsou běhací pásy a eliptikaly neboli cross trenažéry, které tolik nezatěžují klouby a jsou i v klasických fitness hned druhým nejoblíbenějším zařízením. Mohou být doplněné o cyklo trenažéry, ale to není nutnost, v dnešní době jsou spíše méně oblíbené. Podle velikosti hotelu a zaměření je třeba myslet na dostatečný počet takových zařízení, a hlavně na kvalitu. Řada značek domácího fitness vybavení tvrdí, že jejich kardio zařízení je využitelné také pro hotely. Nevěřte tomu, na pásu doma totiž běhá průměrně jeden uživatel 4 ̶ 5 x za týden, kdežto hotelových hostů bude běhat i několik denně. Tomu musí odpovídat například motor, ale také celková konstrukce, která je srovnatelná se zatížením v klasickém fitness.

Ve fitku se jen neběhá nebo nejezdí na cyklotrenažéru, proto je třeba myslet i na další části tréninku. Ideální je mít v prostoru minimálně: jednu multifunkční konstrukci s protisměrnými kladkami, alespoň jeden pár samonakládacích jednoručních činek, které oproti klasickým jednoručkám zaberou méně místa. Tyto jednoručky jsou však příliš těžké pro dámy, proto je vhodné přidat ještě po páru od 1- do 3kilových jednoruček. Dále by zde neměla chybět alespoň jedna polohovatelná lavička, žebřiny s hrazdou, podložky a obecně prostor, kde klienti mohou cvičit s vlastním tělem či se jen protáhnout. Vhodné je přidat minimálně od jednoho kusu gymball, sball. Dlužno dodat, že to je úplné minimum pro malý prostor o cca 80 m2.

Pokud hotel čítá pokoje na desítky a je v kategorii 4* a více, rozhodně by důležitosti fitness měl odpovídat i prostor. Často se na fitness dostává prostor, který jaksi zbyl, a hoteloví hosté, kteří sem zavítají, z toho rozhodně nemají radost. Obzvláště, pokud tento prostor nemá odpovídající odvětrávání nebo je zde nedostatek denního světla. Hotelové fitness, pokud je kvalitně zpracované, může být oním pomyslným jazýčkem na vahách, pokud se host rozhoduje pro ubytování v hotelu.

Co je pro hosty nejdůležitější v rámci fitness programů, aby se spokojení vraceli?

V případě, že je hotel postaven na bázi fitness & wellness, pak je třeba tomu přizpůsobit také personál. A to jak ten, který se bude o hosty starat v rámci fitness služeb, ale také například recepce. Často se totiž stává, že recepce do fitness nikdy nezavítala a tudíž netuší, proč by měla hostům tyto služby doporučovat. Tedy kvalifikovaný personál napříč celým hotelem je to, co host ocení úplně nejvíc. Na druhé příčce je zaměření, specializace. Není fitness jako fitness. A tak, pokud je hotel schopen vyčlenit hezký prostor na jógový sál, může se po vzoru již některých hotelů u nás či v zahraničí specializovat na tyto služby. Opět to ale úzce souvisí s personálem. Například jógíni či hosté, kteří jógu praktikují doma, se jen tak s nějakou kvalitou nespokojí.

Možností je také poskytnout hostům více různorodý program, aby si bez ohledů na počasí vybrali, jak muži (kteří potřebují spíše soutěžit a baví je vícesilový trénink), tak ženy (které naopak ve většině ocení zábavu), případně i děti.

Tedy stručně řečeno, kvalitní personál, který služby poskytuje a který je umí doporučit, bude hlavní předností, proč se hosté znovu vrátí. Samozřejmě ruku v ruce s odpovídajícími prostory, případně vybavením.

Jak se svět fitness změnil za posledních pět let?

Hotelové fitness bylo hodně okrajové a pokud hotel přidával nějaké služby, spíše byly z kategorie wellness. Pokud se budeme bavit o českém trhu, kde je většina hostů outdoorového zaměření, wellness bývá logickou první volbou hoteliéra. Na druhé straně, řada hotelů již u nás dokázala, že tzv. indoorové vyžití ve formě fitness služeb může být důvodem, proč hosté vůbec do hotelu přijedou. Kde dříve hosta uspokojilo alespoň nějaké hotelové fitness centrum, je dnes již poptávka po srovnatelných službách jako v klasickém moderním fitness. To je důvodem, proč hotelová fitness centra začínají nabízet technologie, jako virtuální běžecké trasy, případně aplikace, v případě vyšších kategorií pak možnosti cvičebního programu skrze hotelové TV přímo v pokojích.

 Jaké jsou současné trendy a budoucnost fitness?

Trendy a budoucnost jsou jednoznačně ovlivněny technologiemi. Už dnes řadě hostů stačí malý prostor s podložkou na cvičení, pustí si na mobilní aplikaci svůj oblíbený cvičební program a s minimem náčiní odcvičí celé tělo. Mezi technologie patří například kardio trenažéry, napojené na virtuální trasy, které jsou již dnes v některých hotelích dostupné. Další směr, kterým se budou trendy ubírat, jsou virtuální lekce. Řada hotelů nemá možnost najmout si kvalifikované živé lektory, navíc by musela platit jejich čas bez ohledu na počet zájemců z řad hostů. V takovém případě je ideálním řešením třeba i jen malý sál s projekcí či velkou TV, kde si budou moci zájemci z řad hostů pustit svůj oblíbený program bez ohledu na čas. Technologie tak dělají z hotelů 24hodinové fitness zařízení, kde si host může zacvičit kdykoliv má chuť či čas. Virtuální lekce či cvičební programy mohou být také přímo v hotelových TV, v takovém případě by ale tomu měly být uzpůsobeny pokoje. Díky technologiím mohou mít do budoucna hotely i vlastní aplikace, které si host jednoduše stáhne do mobilu a vyžívá cvičební programy po celou dobu pobytu bezplatně. Jak jdou technologie rychle kupředu, určitě bude možné takové aplikace do budoucna propojit s co nejvíce personifikovanými údaji klienta, a tak kromě programu na cvičení přizpůsobit i nabídku v restauraci, wellness programy, procedury a jiné služby.

 

Text. S.T. Horn Foto: Archiv

 

Redakce Gastro&Hotel