Jste spíše patrioti, a proto hostům nabízíte lehké a svěží Svatomartinské víno z našich vinic? Nebo nedáte dopustit na francouzskou tradici Beaujolais Nouveau? Ať tak, či tak, jedno mají tato vína společné – jde o mladá vína, první vína nového ročníku, která zrála pouhých několik týdnů.

Pokud se Svatomartinské víno vyvede, bude kvalitní celý ročník. Tolik pranostika. Proto bývá svátek svatého Martina očekáván s napětím zvláště těmi, kteří každoročně netrpělivě čekají na první ochutnávku. Ta začíná každoročně 11. listopadu, v 11 hodin.

Tradice a marketing

Tradice Svatomartinského, ač ne pod tímto názvem, vznikla za doby vlády Josefa II., kdy se v tomto období ve většině hospodářství bilancoval uplynulý rok, úroda byla pod střechou a hodnotila se práce čeledníků. Byl to snad jediný okamžik, kdy se hospodář sešel s „pracujícím lidem“ u jednoho stolu, upekla se husa a ochutnávalo se mladé víno.

A co je na mladém víně tak kouzelné? Je svěží, lehké, chutné, neklademe na něj příliš velké nároky, pijeme ho pro potěšení a také tak trochu na žízeň.

S nápadem vyrobit mladé víno k martinskému datu přišel valtický vinař Jiří Kopeček po roce 2000. Ochrannou známku „Svatomartinské“ si nechal zaregistrovat, dlouho se však u něj neohřála. Po roce 2005 ji od něj odkoupil Vinařský fond, který stanovil pro všechna vinařství, která začala s výrobou mladého vína koketovat, jasná pravidla.

Než se Svatomartinská vína dostanou do obchodů, jsou posuzována nezávislou odbornou komisí, která kontroluje, zdali odpovídají přísným kritériím. Pakliže ano, může vinař na etiketě použít ochrannou známku Svatomartinské, která by měla být zárukou toho, že zákazník dostane víno suché, svěží, lehké, s obsahem alkoholu kolem 12 %, s výrazným ovocným charakterem.

Poptávka po Svatomartinském se každým rokem zvyšuje, koupit ho můžete snad ve všech obchodních řetězcích či vinotékách. Restaurace se předhánějí v nabídkách do zlatova upečené svatomartinské husy zapíjené výhradně tímto vínem. „Výrobně to nemám rád, protože se na vína moc spěchá,“ říká Miloš Michlovský, majitel Vinselektu. Nicméně je to trend, je to produkt, který se dobře prodává.

Co očekáváme od Svatomartinského vína?

Především potěšení z pití dobrého mladého vína. Mějme však na paměti, že Svatomartinské není vhodné pro dlouhodobé skladování, podle tradice by se mělo vypít do Velikonoc. Jinak ztrácí svoji jiskru mládí.

Z jakých odrůd se vyrábí?

K výrobě Svatomartinských vín se používají hrozny z jasně stanovených odrůd. Pro bílé jsou to Müller Thurgau, Veltlínské červené rané nebo Muškát moravský, pro růžové a klarety Zweigeltrebe, Svatovavřinecké nebo Modrý Portugal a pro červené pouze Modrý Portugal a Svatovavřinecké.

Svatomartinské není Beaujolais Nouveau

Občas bývá spojováno Svatomartinské s Beaujolais Nouveau. Nemělo by, a to z několika důvodů. Francouzské Beaujolais se vyrábí z odrůdy Gamay, která se u nás nepěstuje, a uvádí se na trh o něco později. Má větší procento alkoholu, je plnější a chutná úplně jinak. Navíc je pouze červené, kdežto Svatomartinské víno je také růžové a bílé.

Beaujolais Nouveau, třetí čtvrtek v listopadu

Někdo ho miluje, jiný zavrhuje. Všichni vědí, že to není pravé víno, ale prostě něco jako burčák. Ani samotní Francouzi ho nepokládají za skutečné víno, mají jej sice v oblibě, rádi se ho napijí, ale zkrátka a dobře, pořád je to jen Beaujolais Nouveau. A přesto se toto víno stalo symbolem oslav konce vinařské sezony.

Definitivní ustanovení termínu „beaujolais nouveau“ vzniklo 13. listopadu 1951, za účelem jasného odlišení „mladých vín“, která se vyrábějí odlišnou technologií, jež má víno s etiketou „Beaujolais“. (Ta se naopak nesmějí objevit na trhu před 15. prosincem.) Po 15 letech se měnilo datum uvádění vína na trh v závislosti na době sklizně. V roce 1967 bylo stanoveno pevné datum – 15. listopad, přesně o půlnoci. Dekret z roku 1985 stanovil datum zahájení prodeje vína Beaujlais Nouveau vždy na třetí listopadový čtvrtek. Voilà!

Proč je oblíbené?

Díky odrůdě Gamay a způsobu výroby je lehké, svěží, snadno pitelné, dá konzumovat i ve velkém množství, i když má alkoholu stejně jako „dospělé“ víno. Dalším důvodem oblíbenosti je jeho chuťová jednoznačnost. No, co si budeme říkat, v každém případě je to fenomén, i když s krátkým dechem, jelikož povyk kolem něj trvá většinou pouze do Vánoc.

Beaujolais Nouveau má rubínovou barvu s fialovým nádechem a hodí se ke všem druhům kuchyní, nejlépe pak k drůbeži či rybám. Ideálně jej servírujeme mírně podchlazené (kolem 12 °C), jen tak se zvýrazní ovocné aroma, svěžest a lehkost bez tříslovin.

 

Zeptali jsme se…

Štěpána Mlejnka, dovozce vín

Co je podle vás příčinou úspěchu jak Svatomartinských vín, tak i Beaujolais Nouveau?

Jednoznačně rozpočet marketingové kampaně. Ale opravdu, jedná se o vcelku nově vytvořenou nebo spíše obnovenou vinařskou událost v takto masivní podobě, i když tradice oslavy mladých vín nového ročníku tu byly vždy. Říká se, že by se tato vína měla vypít do Velikonoc, já bych řekl, že spíše do Vánoc. Nejsou to vína pro archivaci a věkem rozhodně nic nezískají. Naopak, jedná se o oslavu mladých, lehkých a svěžích ovocných vín pro okamžitou spotřebu. Myslím ale, že to celkově zvedá povědomí o víně jako nápoji, a to je určitě dobře. Navíc nám kvalita nového vína, tedy Svatomartinského napoví, jak dobrý byl aktuální ročník.

Které z nich má u nás více příznivců a proč?

Před vznikem značky Svatomartinského tu byl krátký vpád vín Beaujolais Nouveau, lidé slyšeli jméno, tak trochu exoticky znějící francouzský název a představovali si nějaká speciální vína, tak se začaly prodávat. Příchod domácí značky Svatomartinské ale naprosto otočil bilanci spotřeby ve prospěch moravských a českých vín. Domácí vína jsou nám blíže charakterem a názvem odrůd, a určitě hraje i svoji roli fakt, že „naše“ mladá vína jsou z většiny bílá a růžová, Francouzi produkují pouze červené. Přidejte k tomu magickou formulaci, že prodej může začít 11. listopadu v 11 hodin, na etiketu umístěte symbol sv. Martina na bílém koni a úspěch je zaručen.

S jakými pokrmy tato vína kombinovat?

Vídáme klasické svatomartinské menu s husou, zde bych upřednostnil červené, dále bych doporučil tato vína ke sladkovodní rybě, salátům s kozím sýrem, telecímu masu, paštikám a pernaté zvěři.

Text: Stáňa Krejčová Foto Archiv

 

 

Redakce Gastro&Hotel