Z obavy před otravou methanolem Češi výrazně omezili nákup lihovin ve večerkách a stáncích a vyžadují nové kolky na lahvích. Tři čtvrtiny (76 %) pravidelných konzumentů lihovin jejich spotřebu omezilo a nahrazují je pivem či vínem. V nejvíce postižených kategoriích, tedy rumu a vodce, preferují spotřebitelé zahraniční destiláty, kterým důvěřují tři čtvrtiny (77 %) Čechů oproti pětině (22 %) u české provenience. Vyplývá to z nezávislého výzkumu, který pro distributora Brown-Forman C&SR realizovala výzkumná agentura Perfect Crowd mezi respondenty starších 18 let, reprezentativním vzorku dle pohlaví, věku, vzdělání a regionu.
Hlavní zjištění výzkumu:
· Nejvyhledávanějšími znaky nezávadných lihovin jsou nový kolek (53 %), zavedený obchodní řetězec (50 %) a zahraniční značka (40 %). Naproti tomu jen 27 % respondentů důvěřuje starým kolkům lihovin, vyrobených před rokem 2012.
· 76 % pravidelných konzumentů lihovin uvádí, že si v poslední době na úkor destilátů kupují spíše víno nebo pivo (zřídka likéry).
· 59 % respondentů obecně omezilo pití lihovin.
· Rozdíl v důvěře k tuzemským lihovinám oproti zahraničním je velmi výrazný. Lokální vodce důvěřuje pouze 22 % oproti 77 % u zahraniční (za nejbezpečnější považují spotřebitelé vodku Finlandia, které věří 87 % respondentů).
· 78 % respondentů omezilo spotřebu lokální vodky, 76 % konzumaci lokálního rumu („tuzemák“).
Zároveň sledujeme odklon od neznačkových lihovin k prémiovým, od domácích značek ke značkám zahraničním. Nejmarkantnější je tento trend v kategoriích rumu a vodky, kde lokálním produktům důvěřuje jen 22 % spotřebitelů v případě vodky a 28 % u rumu („tuzemák“). Oproti tomu zahraničním vodkám důvěřuje 77 % spotřebitelů (nejlépe si stojí Finlandia s důvěrou 87 % respondentů) a 64 % spotřebitelů věří zahraničnímu rumu (92 % respondentů důvěřuje Bacardi). Za nejbezpečnější lihovinu je považována whisky, o které nepochybuje 95 % respondentů.
O velmi striktním systému kontroly výroby konzumního alkoholu ve Finsku mluví brand manager Vodky Finlandia Michal Nejedlý: „Jediným velkovýrobním lihovarem je zde Altia Plc, které podléhá 99% produkce destilátů v celé zemi. Licenci k výrobě alkoholu uděluje Národní kontrolní úřad pro sociální zabezpečení a zdraví (Valvira). Další licenci je nutno získat od státní agentury pro bezpečnost chemikálií (TUKES). Samotná výroba Finlandia vodky podléhá dvojí kontrole v průběhu celého procesu. V každém kroku destilace je alkohol testován z hlediska kvality a nezávadnosti vstupních ingrediencí i obsahu metanolu.“
V restauracích by nedůvěru spotřebitelů k lihovinám rozptýlilo, pokud by jim obsluha nalévala z originální láhve přímo před nimi, vyjádřilo se 70 % respondentů. Skoro polovina (46 %) respondentů, si častěji než dříve raději koupí lahev lihoviny domů, než aby ji konzumovali v restauraci. 56 % respondentů omezilo pití lihovin v restauracích a barech, 51 % omezilo nákup lihovin v obchodech.
OSMERO RAD: Pravidla bezpečného chování a konzumace lihovin:
1. Nekupovat alkohol u neprověřených prodejců – večerky, stánky, pouliční prodejci.
2. Nakupovat zejména v renomovaných řetězcích (prokazatelně disponující certifikáty všech produktů garantující bezúhonný původ).
3. Při nákupu lahve s alkoholem pečlivě zkontrolovat kolek a štítek dovozce. Nyní jsou 3 varianty označení lahve kolky – starý kolek, kombinace starého kolku přelepeného novým a pouze nový kolek. I staré kolky jsou zárukou kvality výrobku v kombinaci s importovanými značkami.
4. Problém v ČR se objevil pouze u tuzemských likérek, pijte proto renomované importované značky a bezpečné kategorie (prémiové vodky z kvalitních surovin, whisky, tequila, třtinový rum).
5. Indikátorem kvalitního a bezúhonného pití je i cena produktu, za kvalitu je třeba připlatit. Pozor na „lákavé“ cenové nabídky.
6. Při konzumaci tvrdého alkoholu v restauracích a barech žádat produkt celým originálním názvem. Objednávat vždy konkrétní značku, například Finlandia vodku, nikdy ne pouze vodku.
7. Podobná zásada platí i pro míchané nápoje. Dopřejte si koktejl z originálních, prémiových produktů, vyhnete se tak možným zdravotním rizikům a navíc drink bude chutnat skutečně tak, jak má.
8. Neméně důležitý je i servis podávaného alkoholu. Součástí barmanské etiky by mělo vždy být servírování z originální lahve přímo před zákazníkem.