Malé prodejny potravin zrušily během epidemie koronaviru slevové letáky. Do budoucna je chtějí výrazně omezit

autor: | Dub 21, 2020 | Koronavirus | 0 komentářů

I přes vyhlášení nouzového stavu šlo v březnu podle statistik pozorovat meziroční nárůst slevových akcí v obchodech. Výraznější změny v promočních letácích se pak projevily až na přelomu měsíce. Nejvíce patrné jsou především u menších vesnických prodejen, které v některých případech letákové akce úplně zrušily. Samy přitom u papírových verzí letáků nevidí příliš smysl ani do budoucna, počítají proto s jejich omezením až o osmdesát procent.

Epidemie koronaviru v posledních týdnech ovlivnila i trh s potravinami. Zejména v prvních dnech po vyhlášení nouzového stavu se prodejní sítě musely vypořádávat s náporem nakupujících, kteří se chtěli výrazně předzásobit. Spíše než na slevy se tak v tomto období zaměřovali spíše na konkrétní sortiment, zejména pak na trvanlivé potraviny. Podle odborníků přitom většinou nebyl patrný ani vliv zaváděných opatření na množství slevových akcí. K žádné meziroční změně nedošlo. Naopak v březnu letošního roku jsme evidovali o téměř 2 300 letákových slev víc. Řetězce plánují své letáky s několikatýdenním předstihem, proto se změna rozložení v letácích začalo projevovat až na přelomu března a dubna,“ uvedl Petr Miklík, retailový analytik společnosti Kupi.cz.

Jak ovšem plyne z jeho slov, tato skutečnost se týkala především větších řetězců. U menších prodejen byl v březnu vývoj výrazně jiný. „Letákové akce jsme zrušili už před měsícem. Vyplynulo to z vyhlášení nouzového stavu a uzavření škol, kdy se řada našich prodavaček přesunula do domácnosti hlídat děti. Ve finále jsme tak nejen upravili otevírací dobu některých prodejen, ale také začali snižovat náklady. Jedním z kroků bylo i zrušení letákových akcí, které představují značnou položku. Spotřebitele jsme ale ani nepotřebovali do našich prodejen nějak lákat, s vyhlášením nouzového stavu nakupovali ve výrazně větší míře sami od sebe,“ řekl předseda Družstva CBA Roman Mazák.

V průběhu března přitom zvažovaly klíčové státní orgány také plošný zákaz letákových akcí. „Nebyl by to pro nás problém, na některých našich prodejnách jsme je už vloni zrušili a tržby nám tam paradoxně vzrostly. I nyní jsou pro nás letákové akce spíše zbytečné, naše běžné ceny jsou na úrovni těch akčních u velkých řetězců. Rozdíl mezi jejich běžnou cenou a po slevě u nich bývá i padesát procent, což jen ukazuje na astronomické původní ceny,“ sdělil Mazák s tím, že zatímco pro velké řetězce jsou slevové akce extrémně důležité, družstevní prodejny se bez nich prakticky obejdou. „Proto se do opětovného zavádění tištěných letáků po ukončení epidemie příliš nehrneme, naopak je chceme postupně omezit až o osmdesát procent ve srovnání se začátkem roku,“ doplnil.

Na zmíněné vysoké náklady spojené s tvorbou slevových letáků přitom upozorňují i další odborníci. „Náklady na tištěné nabídkové letáky jsou výrazně vyšší než na on-line verzi. Právě kvůli nákladům a často i nákupnímu spádu mají malé prodejny letáky často ve skromnější verzi,“ řekl Milan Postler z Katedry obchodního podnikání a komerčních komunikací Vysoké školy ekonomické v Praze.

Obchodníci uvádí, že při ročním omezení tištěných letáků o deset procent je procentuální výše ušetřených nákladů ještě vyšší, pohybuje se okolo patnácti procent. Zahrnout sem lze kromě samotného tisku také náklady na samotnou distribuci. „Kdybychom postupně nesnižovali objemy tištěných letáků, tak jsme dnes zhruba na dvojnásobku finančních nákladů oproti období před třemi lety. Což je velký problém. Za poslední tři roky jsme proto snížili počty letáků tak, že jsme na stejných nákladech jako na začátku, pro komunikaci se zákazníkem používáme jiných a mnohdy efektivnějších kanálů,“ sdělil Mazák.

Obecně lze však říci, že letákové akce v Česku neklesají. Podle statistik společnosti Kupi.cz vzrostl v loňském roce meziročně absolutní počet letáků o 7,4 procenta. Ještě více pak narostl počet jednotlivých promocí. „Počet slev se v letácích zvýšil dokonce o 16,7 procenta, což bylo způsobeno růstem počtu stran v letácích a také zmenšením plochy propagovaného produktu,“ uvedl Petr Miklík. Společnost přitom nerozlišuje papírové a elektronické verze, podle retailového analytika Kupi.cz má totiž papírová verze vždy elektronickou předlohu a valná většina obchodníků svou papírovou verzi zveřejňuje v nějaké podobě online.

Podle Miklíka lze zároveň v rámci letáků pozorovat některé trendy. „Největšími změnami je především to, že se na webových stránkách nezobrazují jen elektronické kopie tištěných letáků, ale velmi často se jedná o interaktivní výpis produktů, které jsou v tištěných letácích, které je možné dále třídit a filtrovat,“ uzavřel Petr Miklík.