[et_pb_section][et_pb_row][et_pb_column type=“4_4″][et_pb_text]

Ubytování v menším penzionu, na chatě nebo v apartmánu. Průměrný rozpočet blížící se 30 tisícům, přičemž čtvrtina utratí ještě výrazně více. Dostatečné kapesné na pořádné obědy a večeře a vstupné na drahé atrakce, jako jsou zábavní parky nebo akvaparky. Cena letos rozhodovat nebude. Alespoň tak si představují dovolenou rodiny s dětmi, hoteliéry označované za hlavní hosty letošní letní sezony. Vyplynulo to z průzkumu vyhledávače ubytování a zážitků Explorio.cz, realizovaného na panelu 660 respondentů. Chuť zůstat v Česku paradoxně nemění ani otevírající se hranice.

Na dovolenou v Česku se momentálně chystá zhruba polovina českých domácností s dětmi a postupné otevírání hranic to mění jen velice málo. Více než 35 % z nich má již vytvořenou rezervaci nebo předrezervaci v některém z českých hotelů nebo penzionů či zajištěný pronájem chalupy. Přednost pobytu v Česku dává dokonce pětina z těch, kteří jsou za běžných okolností zvyklí jezdit do zahraničí. Důvodem je především bezpečí, pohodlí a odpadající problémy spojené s COVID testováním nebo COVID pasy. Do zahraničí pak letos zamíří 27 % dotazovaných, nerozhodnutých stále zůstává asi 18 %.   „Nejistá“ sezona, jak ji přezdívají sami hoteliéři, která podle údajů o rezervacích odstartuje 18. června, bude podle všech předpokladů v mnoha ohledech rekordní. Přičteme-li k hostům v ubytovacích zařízeních také chataře a chalupáře, zůstane V Česku zůstane nejvíce Čechů za poslední dekády. A těžit by z toho letos mohlo výrazně více regionů. Asi 68 % respondentů totiž zmiňuje, že je připraveno objevovat i méně známé destinace, pokud je zaujme ubytování, památky nebo aktivity v regionu. Dlouhodobě nejoblíbenější Šumavu, jižní Moravu, Český Ráj, České Švýcarsko, Krkonoše nebo jižní Čechy tak mohou letos doplnit – především kvůli obavám z přeplněnosti – zcela nové lokality.  

Nejčastěji rodiny utratí mezi 20–30 tisíci, pětina ještě o deset tisíc víc

  Majitelé ubytování se v 88 % shodují, že právě rodiny s dětmi budou zachránci letošní sezony a na většině míst budou díky menšímu počtu hostů z ciziny nebo firemních akcí hlavními hosty. A České rodiny to dokazují také plánovaným rozpočtem na dovolenou. 29 % z oslovených respondentů bude utrácet více než loni, 49 % pak srovnatelně. Průměrný předpokládaný rozpočet se pohybuje na 28 tisících korunách a v posledních týdnech ještě stoupá, 22 % pak utratí mezi 30–40 tisíci korunami, skoro 5 % pak plánuje útratu vyšší než 50 tisíc korun.   “Troufám si tvrdit, že zahraničí Čechům letos chybět nebude. Celá řada z nich zamíří po dlouhé době do méně známých končin Česka a bude se divit, jak se některé věci posunuly kupředu. Ať vyrazíte kamkoliv, vždy můžete najít krásná místa se skvělým ubytováním, které vás nadchne. Takže i těm, kteří zůstanou oproti svým zvyklostem v Česku, přinese tuzemská dovolená spíše milá překvapení,” zmiňuje František Peterka, šéf vyhledávače ubytování a aktivit Explorio.cz. „I to je ostatně důvod, proč jsou Češi ochotni platit za dovolenou v tuzemsku více než v posledních letech. Česko zkrátka přestává být pouze ‚levnou variantou zahraniční dovolené‘. Stále početnější skupina rodin si chce tuzemskou dovolenou užít naplno.“   A za co si chtějí české rodiny připlatit především? V případě ubytování je to bezpečí (shoduje se na tom 69 % oslovených) a soukromí (to preferuje 81,5 % oslovených). Vzrostla tedy chuť zaplatit si například za apartmány nebo pokoje se samostatně odděleným zázemím. Kromě ubytování pak nejvíce peněz padne na gastronomické zážitky a vstupy na atrakce. Na chuť utrácet už samozřejmě nyní reagují i majitelé ubytování – 19 % z nich očekává, že bude spíše zdražovat.   “Pozitivní zprávou je, že poslední měsíce celá řada hoteliérů využila k rekonstrukcím a vylepšením svých zařízení. Covid také urychlil generační obměnu u rodinných podniků a právě mladší generace často lépe čte potřeby současných hostů. Věřím tedy, že Češi za své peníze dostanou výrazně lepší servis než v předchozích letech,” zmiňuje Peterka.  

Hotely čeká přeorientování na rodiny, investice se však násobně vrátí

  Celou řadu hotelů, které se v minulosti orientovaly hlavně na zákazníky z ciziny nebo třeba kongresovou turistiku, nyní čeká kvapné přeorientování se právě na rodinné zákazníky. Podle Peterky se však nemůže jednat pouze o změnu v komunikaci – provozovatelé musí této cílové skupině nabídnout minimálně standard, který je již na trhu běžný.   „Jedná se především o schopnost poskytnout základní výbavu, jako jsou dětské židličky, stupátka, zajistit prostor pro parkování kočárků nebo umožnit bezplatný ohřev dětských příkrmů. Rodiny s dětmi zkrátka musí cítit, že se s nimi a jejich dětmi na místě počítalo,“ zmiňuje Peterka. „Není to však takový problém, jak se zdá. Změna musí proběhnout především v hlavě, samotné investice jsou u středně velkého zařízení v řádu desítek tisíc korun a za sezonu se bohatě vrátí,“ zakončuje.   Peterka zároveň upozorňuje, že ubytování, která se na rodinné hosty dlouhodobě neorientovala, čeká ještě důležitá práce v rámci marketingu. Klíčové je co nejrychleji proniknout komunit a zajistit si viditelnost v rámci specializovaných vyhledávačů.   „Hotely a penziony inzerující přes Explorio.cz jsou schopné naplnit termíny v podstatě okamžitě. Naše cílová skupina je sice úzce zaměřená na rodiny s dětmi, to dělá pro tuto sezonu zásadní přidanou hodnotu oproti globálním vyhledávačům nebo například slevovým portálům,“ vysvětluje Peterka. „Z informací o výbavě, přístupu k rodinám nebo okolních zajímavostech, jsou u nás hotely schopné udělat zásadní konkurenční výhodu,“ zakončuje.  

O vyhledávači Explorio.cz

Jediný český vyhledávač ubytování a zážitků pro rodiny dětmi odstartoval v roce 2019 s cílem vytvořit nejpřívětivější místo pro plánování tuzemských rodinných výletů a dovolených. V současné době přináší nabídku více než 1500 hotelů, hotýlků, penzionů, apartmánů, chalup nebo chat, které mají dlouhodobě vysoká hodnocení ze strany rodinných návštěvníků a jsou vlastnoručně ověřeny členy týmu.   Kromě toho Explorio.cz přináší vždy aktuální nabídku více než 1500 aktivit a zážitků, které je možné řadit podle lokality (s ohledem na přirozené vnímání regionů výletníky), vhodnosti s ohledem na věk dětí nebo sezonnosti.   Za portálem stojí František Peterka, který se v e-commerce dlouhodobě orientuje především na rodiny s dětmi. V minulosti stál například za úspěšným e-shopem ProDěti.cz, který později odkoupila skupina MALL Group.   Pro více informací František Brož PR manažer (agentura FYI) frantisek.broz@fyi.cz +420 608 972 715[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Redakce Gastro&Hotel