První dny po vyhlášení nouzového stavu, vypadala situace v českých hospodách bezútěšně –  většina podniků svůj provoz zavřela. Data společnosti Storyous ukazovala až 90% propad tržeb. Mnohé podniky to přesto nevzdaly. Zůstávají otevřené, přizpůsobují nabídku a hledají nové cesty, jak oslovit zákazníky a udržet se na trhu. A jak se ukazuje, vyplácí se jim to.

Restaurace začaly inovovat. Vaří jídla, která se dají jednoduše připravit na výdej s sebou. Soustředí se na taková jídla, kterými jsou vyhlášené, jako například smažák v Lokálu. Pozorujeme i rozšíření platebních možností. Restaurace, které dosud neakceptovaly platby kartou, tuto možnost nově zavádí. I proto se podnikům, které mají otevřeno, daří dosahovat téměř 70 % tržeb v porovnání s únorem,” komentuje situaci Igor Třeslín, ředitel společnosti Storyous.

Oběd a farmářské sýry online

Dvě třetiny tuzemských restaurací mají v současné době zcela zavřeno a tím pádem i nulové tržby. Majitelé otevřených restaurací, ale šikovně přizpůsobili svůj provoz zákazníkům a pomáhají i spřáteleným podnikům.

“Nově jsme zaměstnali kuchaře se specializací na sushi, které se dá krásně zabalit pro rozvoz s sebou. Zákazníci si to oblíbili. Kromě české klasiky si tak k obědu objednají i čerstvé sushi. Rozšířili jsme také náš web o e-shop s farmářskými potravinami. Chceme totiž podpořit i ostatní malé podnikatele,” říká Jiří Janeček z Pivnice u bazénu na pražském Chodově.

Zkusit něco nového

Nabídku rozšiřují i podniky mimo hlavní město a rozšiřují otevírací dobu tak, aby co nejvíce vyhovovala zákazníkům. “Běžně jsme otevírali až odpoledne, hosté k nám chodili večer na naše burgery. Teď ale mají lidé největší zájem o polední menu. Upravili jsme proto otevírací dobu a rozšířili naši nabídku. Objednávat si tedy mohou už od 11 hodin a v nabídce kromě burgerů najdou například také vegetariánské tortilly,” doplňuje majitel břeclavské Kantýny Jaroslav Tureček.

Podobný přístup mají i v Adventure golf v Horním Bezděkově. Nabídku rozšiřují o sladké a slané pekárenské výrobky a nově vaří také ve všední dny, což jim pomáhá udržet si tržby na pokrytí většiny nákladů.

Dejte o sobě vědět

Lidé si teď ve větší míře objednávají jídlo přes rozvozové služby, používají ale také náš vyhledávač otevřených podniků kdesenajim.cz, kde si mohou online objednat jídlo s sebou,” říká Třeslín. Majitelům restaurací se vyplácí také udržovat aktivní komunikaci na vlastních sociálních sítích a někteří využívají i portálů jako Slevomat.

Majitelé restaurací navíc pozorují, že hezké počasí láká do podniků více hostů. Proto by také ocenili, kdyby mohli své zahrádky otevřít za zpřísněných opatření již od začátku května. Vládní plán postupného otevírání provozoven ale počítá s otevřením zahrádek až od 11. května. Společná rada od všech majitelů hospod je přesto jednotná: Nevzdávejte to a otevřete. Klíčové je zachovat si vlastní personál a vztahy se zákazníky.